Skotare

Sex eller åtta hjul det är frågan?

23 inlägg 11670 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sex eller åtta hjul det är frågan?

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82770 Jag inledde min "karriär" :mrgreen: i en ÖSA 260 (dom var 6-hjuliga),när jag fick en 8-hjulig Master lovade jag att aldrig,aldrig köra en 6-hjuling igen.

Nu testar vi då en 6-hjulig 1910 :oops: ,men löftet kvarstår ALDRIG EN 6-HJULING.

På 1910-an så klarar inte framdäcket att stå pall,så han blir alltför orolig i hytten vid lastning 😡

Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Sex eller åtta hjul det är frågan?

Skog  
#84074 Den trevligaste maskin jag kört än så länge är då 6 hjulig ,Buffalo ADS
men det är svårt att jämföra då Rottnen är 8hjulig, ska man väll möjligen ta en 6 hjulig JD E modell att jämföra med :wink:


Avatar Fallback

Re: Sex eller åtta hjul det är frågan?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84079 Den ponssen såg ut att gå jäkla fint faktiskt... Hur funkar ADS? Det rä både vridmidja och pendelaxel va? Och så nivellerar den sig rak? Är det nån typ av stötdämpning?

Avatar Fallback

Re: Sex eller åtta hjul det är frågan?

mrme  
#84107 [quote="Skog"]Den trevligaste maskin jag kört än så länge är då 6 hjulig ,Buffalo ADS
men det är svårt att jämföra då Rottnen är 8hjulig, ska man väll möjligen ta en 6 hjulig JD E modell att jämföra med :wink:

[/quote


Undrar om de där håller på skotaren, nivileringen på ergon håller ju inte i allafall. Har hört tveksammheter på den där lösningen från ponsse oxå men hoppas dom lyckas för den ser ut att gå riktigt fint.

Ja tro nya JD e funkar hyfsat om man kör som folk den verkar vara rätt snabb i nivileingen, de har väl kanske simba nått att skriva om han kör väl 6hjuling??

Användarvisningsbild

Re: Sex eller åtta hjul det är frågan?

Skog  
#84109 Jo det är helt rätt, det är en Ergo framända bara, men jag tyckte den här hängde med lite bättre när man började köra på lite på nivelleringen kan, ju vara nått annat program för den eller nått.
Hytten upplevs bli "plandämpad" liksom när man körde..
Fick väldigt mycket respons när vi körde norrut i Åsele där det var en del som körde 6 hjuligt bla annat nån med en 890.
Det var ju enkelt att bara trycka ur dämpningen, å låsa framaxeln då märkte man ju skillnaden direkt.
Sen är ju just den där maskinen en prototyp med, var ju ELK lastkorgen å inga breddningar.( å plocka efter jäktade demoförare är inte de lättaste :shock: )
En 6 hjulig Elefant med ADS borde det finnas då blir frigångshöjden bättre med.

Avatar Fallback

Re: Sex eller åtta hjul det är frågan?

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84226 Jo,E-hytten är snabb,den är ruskigt snabb,så snabb så man slår sej halvt fördärvad emellanåt :mrgreen:
Nä,det är inget för mej,klart om man smyger fram så...

Det är när man trillar ner från nåt som den är lömsk,har slagit skallen i sidopelaren ett par gånger nu,så härefter har nog medelhastigheten sjunkit betydligt.
Ett 4-punktsbälte är väl ett minimikrav,men det känner ändå på nacken...

Det som hänt är följande:

-Backat in med skaplig fart,bra terräng,svängt ex. höger och om då maskinens högra framhjul (yttersidan) gått upp på tex en timmerstock,om han då "trillat ner" så flyger man ur stolen av centrifuglkraften.
En hederlig 260-hytt så åker ju allt "åt samma håll" så att säga,men E-hytten hinner räta upp sej under fallet,varvid min skalle (som tur är innehåller bara sågspån) träffade sidostolpen som kom farandes emot :roll:
Nä,ska va 8-hjul.

Avatar Fallback

Re: Sex eller åtta hjul det är frågan?

p8402  
#136189 Någon som har erfarenhet av volvos elforest 6hjuling då? ser ju lite annorlunda ut..

Användarvisningsbild

Re: Sex eller åtta hjul det är frågan?

Mäki  
#136259
p8402 skrev:Någon som har erfarenhet av volvos elforest 6hjuling då? ser ju lite annorlunda ut..


Den iden har dom väl skrotat den nyaste har ju vanlig boggi och 8-hjul.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).