Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Grovt timmer på doningar

37 inlägg 37661 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Grovt timmer på doningar

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76933 Om du skall jobba manuellt tycker jag att den snabbaste och enklaste metoden är att bara rulla upp stocken på kälken ovanpå en slana m.h.a. ett brytjärn med vändhake. Beroende på höjden på kälken borde en slana på 2-3 m räcka. Att rulla stocken på en slana kräver mycket mindre kraft än lyft eftersom det arbete som skall uföras är detsamma (arbete = kraft * väg = vikt * höjd). Metoden käver dock att det finns ett stag på kälken att lägga slanan mot. Staget måste även vara så placerat att det går att dra ut slanan efter stocken kommit upp på banken

Det går ju att vischa också men min erfarenhet med att lasta stora timmerstockar på en Järnhäst (som bara har en manuell vinsch) är att det går fortare med brytjärnet. Det är bara om stocken är isig och slirar mot slanan som man kan behöva vinschen.

Stocklyftarna ser ju intressanta ut men verkar lite okontrollerbara, särskilt om man skall lyfta så högt som på Logosolfilmen. En 5 m stock på +40 cm är inte att leka med. Om stocken dessutom är frusen får man ju ta i för hugga fast i ändan, om lyftaren inte hugger ordenligt behövs troligen inte bara stålhättor på stövlarna.

Användarvisningsbild

Re: Grovt timmer på doningar

Skogshuggarn  
#76936
th skrev:
Stocklyftarna ser ju intressanta ut men verkar lite okontrollerbara, särskilt om man skall lyfta så högt som på Logosolfilmen. En 5 m stock på +40 cm är inte att leka med. Om stocken dessutom är frusen får man ju ta i för hugga fast i ändan, om lyftaren inte hugger ordenligt behövs troligen inte bara stålhättor på stövlarna.


Med fokus på Logosolknekten så undrar jag samma sak gällande lyft med bottenfruset virke, eftersom
"glidhylsan" där kroken är svetsad inte verkar vara byggd för att ta en smäll med baksidan av exvis yxan.
Detta för att säkerställa ett bättre (djupare) grepp vid lyft.

Avatar Fallback

Re: Grovt timmer på doningar

mahanshan  
#76945 Tack för bra svar. En pryl som rekommenderats är från annat håll är "Sorselelyften". 1700 för en ny är ju överkommligt - om den funkar och håller.

   TS
Avatar Fallback

Re: Grovt timmer på doningar

axwell  
#76950 Jag har haft en del skriftväxling med Logosol främst om att vinschen sitter upp/ner och att jag skulle ha föredragit wire istf. band. Man skulle gå igenom utbudet av lämpligare vinschar blev svaret för något sedan, men den ser likadan ut idag frånsett handtaget för vä. hand. Wire ville jag ha av två skäl, för att kunna vinscha längre sträcka när den anv. som ren vinsch, och för att jag trodde att den inte skulle tåla att gömmas under snön, men det tål den. Behovet av att byta ut bandet till wire har inte varit så starkt att det blivit av.
Kommer inte ihåg om jag använt den till övergrovt i samband med skoterdoning. Vid lastning på atv vagn har den varit användbar just vid 120-130 årig granskog. Elvinschen har lyft upp ena änden(oftast rot) och timmerknekten den andra. Min lunningssax öppnar bara 42 cm och då fick man ibland dra en kätting runt stocken. Rotsocken brukar bli 430+cm sällan över 460+cm.
Ser att en del menar att man riskerar att tappa den frusna stocken om den vassa spetsen lossnar. Just därför har min ett schackel där för fästa timmer- eller lunningssaxen.

Avatar Fallback

Re: Grovt timmer på doningar

Prowler  
#76965 Har kört fram en hel del virke med en såndär lyft, vilken verkar ha en del olika namn. Den jag har är en gammal trottjänare :) Har gått hur bra som helst att lyfta även de största rotstockarna av tall :) Rekommenderas verkligen! Min har använts mest på sommaren, då jag har en avestavagn utan kran, men det går ju utmärkt med min kära lyft :)

Vad gäller att smälla på med yxan för att få in piggen djupare har det gått hur bra som helst på den jag har.. Det enda problemet egentligen är om det kommer snö/vatten som fryser på stången, så den inte får grepp. Men det är ju enkelt åtgärdat.
Riktigt kul att kunna använda gårdagens verktyg som användes när de körde med häst, till att kunna köra ut timmer med fyrhjuling idag :)

Avatar Fallback

Re: Grovt timmer på doningar

doktorK  
#79784 Själv använder jag nästan bara min Hällnäslyft för att få upp på timret på doningarna. Har ett lättmetallspett också, guld värt, men H-lyften går mycket fortare. Med vanlig armstyrka får man upp hur grovt timmer som helst ca en halvmeter. På bilden lyfter jag ena änden av en stolpe på 11meter, och vickar den på framkälken. Bara om timret har frusit fast orkar inte H-lyften, men då kan man "rulla loss" stocken sidledes. Fattar inte hur man klarade sig utan detta redskap förut. Hästen brukar vända sig om och titta förvånat hur en stor stock sakta lyfts upp ur snön... Den är lätt (12 kg) och jag lägger den helt enkelt på framkälkens banke när jag har tomkälkar. Hålls fast av piggarna på frambanken. Köpte den ny förra året av SJM i Forserum, Småland.

Avatar Fallback

Re: Grovt timmer på doningar

lenko  
#82729 Jag använder Sorselelyften för att få upp de tunga stockarna på skoterkälken. Man behöver inte komma åt stockändarna (kan vara svårt om rotstocken härrör från ett vindfälle) eftersom man drar en kortare kätting runt stocken, och sedan hakar i lyften och hissar upp och tippar in på kälken.
Kostar ca 1700:- inkl moms, och finns beskriven här:

http://www.lapplandsallservice.se/art-1.asp?id=29

Användarvisningsbild

Re: Grovt timmer på doningar

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82734 Har handlastat en hel del med åren.
Använd teknik i stället för ryggen, böj på knäna och ta tex toppen först sen väger man in den tyngre rot delen.
Timmer doningarn är ju rätt så låga så du kan nästan rulla in.

Jula (art nr 651-203) mf l har en mekanisk HI-LIFT farmar domkraft (995:-inkl moms )som lyfter 2,7 ton upp till 1,0m. SKOGMA sid 190 nr: N227315 PRIS 1885:- (halva priset hos JULA) vikt 15 kg
Har en sån som jag moddifierat med en större markplatta och med typ Krok/spjut som håller stocken.
Funkar nästan som Hällnäs-lyften men tycker denna är säkrare.
Kan användas till skotern & traktorn mm också.
Använder den till de tyngsta, om musklerna inte räcker, lite långsam men det går.

Se video:



OBS; kan användas som vinch vid fastkörning också.

:roll: :shock: :grin

Avatar Fallback

Re: Grovt timmer på doningar

doktorK  
#82775 Visst, i praktiken handlastar man en hel del, man lär sig efter ett tag vilka bitar som lönar sig att lyfta, och vilka som kräver redskap.Även en tung stock går ibland bra att handlasta, iaf om man har kälkar och kommer nära inpå.
Apropå Hi-Lift:en i filmen så kanske det funkar, men jag ser flera problem i skogen jämfört med både Hällnäs- och Sorselelyften (lite osäker på hur S-lyften ser ut).
För det första: vad väger Hi-Liften? Lyfter man den med ena handen? H-lyften ca 12 kilo och den tar man med sig i ena handen utan problem. Sedan: längden, ca 1 m. H-lyften ca 2 m och det är meningen: ca 1 m försvinner ibland ner i snön och man måste ha resten av längden kvar att lyfta på. Med en lång stång kan man oxå flytta stockänden i sidled en meter eller mer genom att lyfta högt och sedan välta. Sedan: är Hi-Liften robust nog i snö och is? Mekaniken ser lite sårbar ut, t.ex. min Kina-byggda handvinsch racklar direkt med minsta lilla snö och is i kugghjulen. H-lyften däremot strular inte fast den är full med snö.

Användarvisningsbild

Re: Grovt timmer på doningar

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82799 Bamse sågen har också en lyft som är liknande.

Användarvisningsbild

Re: Grovt timmer på doningar

Skogshuggarn  
#82830
doktorK skrev:Visst, i praktiken handlastar man en hel del, man lär sig efter ett tag vilka bitar som lönar sig att lyfta, och vilka som kräver redskap.Även en tung stock går ibland bra att handlasta, iaf om man har kälkar och kommer nära inpå.
Apropå Hi-Lift:en i filmen så kanske det funkar, men jag ser flera problem i skogen jämfört med både Hällnäs- och Sorselelyften (lite osäker på hur S-lyften ser ut).
För det första: vad väger Hi-Liften? Lyfter man den med ena handen? H-lyften ca 12 kilo och den tar man med sig i ena handen utan problem. Sedan: längden, ca 1 m. H-lyften ca 2 m och det är meningen: ca 1 m försvinner ibland ner i snön och man måste ha resten av längden kvar att lyfta på. Med en lång stång kan man oxå flytta stockänden i sidled en meter eller mer genom att lyfta högt och sedan välta. Sedan: är Hi-Liften robust nog i snö och is? Mekaniken ser lite sårbar ut, t.ex. min Kina-byggda handvinsch racklar direkt med minsta lilla snö och is i kugghjulen. H-lyften däremot strular inte fast den är full med snö.


Ungefär som jag tänkte oxå,,,,,

Bra med hög lyfthöjd i ordentliga snödjup - att kunna "tippa in" stocken på doningen + ev funktionskrångel tack vare is/snö i mekanismen.

Vad är din Hällnäsare tillverkad i för mtrl?, DoktorK?.

Avatar Fallback

Re: Grovt timmer på doningar

doktorK  
#82855 Det verkar vara en stålstång, och mekaniken i tunnare stål. Kan inte riktigt avgöra hur den är galvad (el-/varm), men det verkar den vara iaf. Upptäckte en möjlig felkälla: stången har längst ner fått sig en liten knäck, den är alltså inte längre riktigt rak. Kanske har hänt med någon av de riktigt tunga bitarna? Nåväl, den funkar än fast "hylsan" ibland vill fastna just i den lilla kröken i friläget på väg ner. Det gäller alltså att ha stången helt rak för bästa funktion.
Vad kör du för något för övrigt, Skogshuggarn?

Avatar Fallback

Re: Grovt timmer på doningar

Yanmar 1502d  
#83056 Att få hem grovt med skoter utan att lyfta så är timmerpulkan bra tycker jag. Anser dock att den kostar för mycket så jag har gjort en egen. Fungerar utmärkt. Med lite fantasi så kan man nog hitta något längst inne i vrån som går att använda.

Det hela handlar om att stockens front inte ska gräva ner sig så att det blir tvärstopp. Skotern orkar dra så det är inte problemet. En takplåt går att bock/böja så att den kan fungera. Med ett hål i mitten som pulkorna har så har man med en wire eller ett rep snabbt ordnat så att den fixeras vid stocken.

Avatar Fallback

Re: Grovt timmer på doningar

mrlynx  
#83075
Yanmar 1502d skrev:Att få hem grovt med skoter utan att lyfta så är timmerpulkan bra tycker jag. Anser dock att den kostar för mycket så jag har gjort en egen. Fungerar utmärkt. Med lite fantasi så kan man nog hitta något längst inne i vrån som går att använda.

Det hela handlar om att stockens front inte ska gräva ner sig så att det blir tvärstopp. Skotern orkar dra så det är inte problemet. En takplåt går att bock/böja så att den kan fungera. Med ett hål i mitten som pulkorna har så har man med en wire eller ett rep snabbt ordnat så att den fixeras vid stocken.



gärna en bild på din lösning.

Användarvisningsbild

Re: Grovt timmer på doningar

Skogshuggarn  
#83686
doktorK skrev:Det verkar vara en stålstång, och mekaniken i tunnare stål. Kan inte riktigt avgöra hur den är galvad (el-/varm), men det verkar den vara iaf. Upptäckte en möjlig felkälla: stången har längst ner fått sig en liten knäck, den är alltså inte längre riktigt rak. Kanske har hänt med någon av de riktigt tunga bitarna? Nåväl, den funkar än fast "hylsan" ibland vill fastna just i den lilla kröken i friläget på väg ner. Det gäller alltså att ha stången helt rak för bästa funktion.
Vad kör du för något för övrigt, Skogshuggarn?


Varför jag frågade var ev tankar runt att tillverka en i rostfritt?, men tyvärrr så har ju SF en viss benägenhet att kärva ihop vid små toleranser.

Hmmm?,,,,

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).