Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Varför hydraulisk atv-vagn?

21 inlägg 21070 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Varför hydraulisk atv-vagn?

Jerrka  
#78917 Jag kan bara komma på tre saker till att ha hydraulik till atv-vagnen!

1. Du är så gammal så du orkar inte lasta för hand.
2. Du har eller haft ryggproblem, så handlasta är uteslutet.
3. Du vill ha en driven vagn, eftersom terrängen kräver det.

Anledningen till detta ulåtande är att jag funderat på att skaffa en kranman-vagn..

Men det som talar mäst för att jag INTE kommer skaffa en, är att på den längd/tyngd av stockar som får plats på en atv-vagn så går det mycket fortare att handlasta, än att sitta och fira ner strödben och "fippla" med ett 6-spakarssystem(har kört timmerbil med kran, så spakvana har jag)..

Jag har varken surhål eller blötmyrar och ta mig över så drift på vagn ser jag inte heller som "ett måste".
Men kranen och vinchen skulle jag inte vilja byta bort, för det fåtalet tunga stockar jag lastar skulle ta för lång tid att dra till vagen för hand..

Av den takt på lastningstid på de klipp som jag sett på nätet med hydraulkran på avt så skulle jag nog få ihop dubbelt så många last på en 8-timmars arbetsdag...Nu finns det säkert de som lär sig lasta riktigt snabbt med 6-spakars, och all respekt åt de!

Men jag skulle då halvera mitt antal lass/dag om jag skaffade kranvagn pga lastningstiden. Jag kör 2,5-3,5 m längder och sällan över 30 cm grova stockar..

Jag ser min gallring/vedhugning som både nytta åt mig, (i form av träning) och åt skogen..



   TS
Användarvisningsbild

Re: Varför hydraulisk atv-vagn?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78920
Jerrka skrev:Jag kan bara komma på tre saker till att ha hydraulik till atv-vagnen!

Oj! Jag kan komma på många fler. Låt mig börja med dessa (jag har inte drift på vagnen), men har haft vanlig handkran med elvinsch.

1) XYZ har 2-spaksdrift, inget "fippel" där inte. (Stödbenen har egna men det är ju inte så ofta de ska ner).
2) Massaved ska var fallande längd, minst 4,5 - 4,7 för att godkännas. Det underlättar massor att lasta med hydraulstöd.
3) Höjden på vältorna, minskar behovet att lägga långt i längsled.
4) Möjligheten att använda gripskopa, har nyttjan min till en massa olika saker. Laga basväg, möka grovt grus, gräva runt grunden, dika och dikesrensa, fixa till bäcken som mosades av skotaren, rensa trädgårdslandet med mera
5) Lyfta upp fyrhjulingen när den kört fast.
6) Använda stödbenen för att resa vagnen när den vält - med last!
7) Vedsågning. Lyft upp stocken och såga den direkt i luften, eller lägg den på rullbänken. Oavsett hur grov stock du har.

Sen när man har pengar nog:
1) Hydraulvinsch - slår en elvinsch alla gånger vad jag sett i varje fall (bara att slippa gå tillbaka för att slå ur frikopplingen)
2) Drift på vagnen
3) Nåt kul som kan drivas med hydraulik :lol:

Kommer inte på mer just nu

Användarvisningsbild

Re: Varför hydraulisk atv-vagn?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78921 Därför!

Vesslan

Avatar Fallback

Re: Varför hydraulisk atv-vagn?

Obon85  
#82589
Jerrka skrev:Jag kan bara komma på tre saker till att ha hydraulik till atv-vagnen!

1. Du är så gammal så du orkar inte lasta för hand.
2. Du har eller haft ryggproblem, så handlasta är uteslutet.
3. Du vill ha en driven vagn, eftersom terrängen kräver det.

kör 2,5-3,5 m längder och sällan över 30 cm grova stockar..

Jag ser min gallring/vedhugning som både nytta åt mig, (i form av träning) och åt skogen..





Hej

Jag har en avestavagn till våran fyrhjuling med 4.2 meters kranen, jag håller med dig om tveksamma nyttan med kranen.... men drivningen å hydralvinschen vill jag inte vara utan.


Mvh Obon

Avatar Fallback

Re: Varför hydraulisk atv-vagn?

Nolltax AB  
#82592 Om tio år vägrar dina leder i fingrarna befatta sig med en timmersax.
Stolt i dag, ont i morgon....

Avatar Fallback

Re: Varför hydraulisk atv-vagn?

Nolltax AB  
#82593 Hydraulisk vagn är givetvis inget måste.
Vill du jobba manuellt så ta en titt på Carlmans vagn.
Med rätt teknik så vräker man av en sexmetersstock utan minsta besvär....
Undvik dock traktorsvagnskopiorna....

Avatar Fallback

Re: Varför hydraulisk atv-vagn?

axwell  
#82619 Om man kan accepterar nackdelarna som: Kapitallåsning, dyrare underhåll, ökad dödvikt/mindre lastvikt kvar, extra hydr. agg. med skränande motor/pump som tar upp värdefull plats, långsam, så finns det fördelar.

Vid lossning: Lättare att lägga regelbundna travar med hygglig höjd om virket inte är alltför långt, klar fördel för den som säljer långved direkt till kund. Atv:n blir mindre livsfarlig om bromsfunktionen utnyttjas.
Senast redigerad av axwell fre 19 feb 2010, 17:42, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Varför hydraulisk atv-vagn?

Yanmar 1502d  
#82658 fre 19 feb 2010, 03:05 :surp:

Gud så gott jag sov när du var vaken Nolltax!

Håller med dig om att tänka framåt och vara rädd om den enda kropp härskaren begåvat oss med.
Jag lastar manuellt och tror jag är king-kong när jag lyfter tungt. Men fan vad argt det blir av frun när jag knäckt kroppen och hon får göra allt under de dagar jag gnäller av smärta.
Dock så bromsas det när jag villl investera i en rolig skogsmaskin. Hmmm, jag önskar att jag kunde tänka som en kvinna.

Avatar Fallback

Re: Varför hydraulisk atv-vagn?

axwell  
#82667
Yanmar 1502d skrev:Håller med dig om att tänka framåt och vara rädd om den enda kropp härskaren begåvat oss med.
Jag lastar manuellt och tror jag är king-kong när jag lyfter tungt. Men fan vad argt det blir av frun när jag knäckt kroppen och hon får göra allt under de dagar jag gnäller av smärta.


Har du läst träningsråden i soffan i senaste Land, skippa dom och fortsätt att få träning på köpet i skogen. En välkänd amerikansk sexolog menade att längdåkare och skogsarbetare var idealet för sina kvinnor. Jag förstår hur hon tänker; ingen soffpotatis. Kvinnor är smartare, även jag framlever utan hydraullastare.

Avatar Fallback

Re: Varför hydraulisk atv-vagn?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82669
axwell skrev:Har du läst träningsråden i soffan i senaste Land, skippa dom och fortsätt att få träning på köpet i skogen. En välkänd amerikansk sexolog menade att längdåkare och skogsarbetare var idealet för sina kvinnor.


För när de kom hem var de så trötta så hon fick vara ifred? :oops:

Avatar Fallback

Re: Varför hydraulisk atv-vagn?

Yanmar 1502d  
#82670 Nej Mangan! Det är för att då har man barr inne i kalsongerna och då behöver man inga knottriga :???:

Användarvisningsbild

Re: Varför hydraulisk atv-vagn?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82684
Yanmar 1502d skrev:Nej Mangan! Det är för att då har man barr inne i kalsongerna och då behöver man inga knottriga :???:


Är det det här som kallas "off topic" =)) =))

Avatar Fallback

Re: Varför hydraulisk atv-vagn?

trädkramarn  
#83034 Om du bara kommer på 3 bra skäl så vet jag inte vad jag ska säga. Jag använder min kranvagn till ALLT. Laga verandor (lyft är bra) , bygga bryggor/stenkistor(kör material, lyft stenarna med gripen går skitbra..), bytta tak (jag hissar upp pannorna med kranen) , köra sand och jord och sten (gripskopa, hydrauliskt tippflak), laga diken (gripskopa), köra gud vet allt utan att förstöra underlaget, och så i skogen förstås. Min kran lyfter ett grovt stamblock tall i ett lyft. Och drivningen på vagnen kör den uppför varje backe. Nu ska det muddras för båten är det tänkt...köra röjvirke..har jag inte haft tid till men då går det fortare att handlasta.

Avatar Fallback

Re: Varför hydraulisk atv-vagn?

trädkramarn  
#83037 Jo å så var det här med träning. Jag är för min ålder nog skapligt tränad (extremt bra fysik för min ålder säger testerna). Men sen jag köpte hydraulkranen så sliter jag hårdare än någonsin. ? Jo nu gör jag så inihelsike mycket. Därför det är så kul att få så mycket gjort. Och även om kranen gör de tyngts grejerna så slits det mycket ändå. Men nu med ett leende på läpparna.

Avatar Fallback

Re: Varför hydraulisk atv-vagn?

axwell  
#83038
trädkramarn skrev:Om du bara kommer på 3 bra skäl så vet jag inte vad jag ska säga. Jag använder min kranvagn till ALLT. Laga verandor (lyft är bra) , bygga bryggor/stenkistor(kör material, lyft stenarna med gripen går skitbra..), bytta tak (jag hissar upp pannorna med kranen) , köra sand och jord och sten (gripskopa, hydrauliskt tippflak), laga diken (gripskopa), köra gud vet allt utan att förstöra underlaget, och så i skogen förstås. Min kran lyfter ett grovt stamblock tall i ett lyft. Och drivningen på vagnen kör den uppför varje backe. Nu ska det muddras för båten är det tänkt...köra röjvirke..har jag inte haft tid till men då går det fortare att handlasta.


Imponerande vad mycket den kan med din hjälp, den verkar vara extrautrustad till max. Tur att en hobby kan få kosta lite.
Vågar du berätta ungefär vad investeringen ligger på?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).