Vedmaskiner, flishuggar

Hur länge tror ni att en B20 kan gå?

62 inlägg 31121 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur länge tror ni att en B20 kan gå?

Norrlänningen  
#82525 Okej, en polare gav mig en idé!

Ponera att man köper/tar över ett riktigt Volvo 240-kadaver med en B20 i. Man plockar ur motorn och ger den nya lager och en allmän översyn. Sen kör man skiten på gengas och kopplar en generator rakt på svänghjulet. Man skaffar man ett elavtal som producent. Sen sätter man skiten på 3000rpm och kör tills eländet inte går ett varv till.

En B20 har uppskattningsvis ~40-50kw vid 3000rpm när man kör på bensin och med lite tur får man kanske ut 30kw på gengas. Man köper då något gammalt 30-40KW asynkrongenerator-lik och hoppas på det bästa. :lol:

Rent teoretiskt så om man får ut 30KW och man får 75-80öre kw/h så drar den in ~25:- timmen. Om den står dygnet runt och matar så borde man få in en femhundring per dygn. Har man tur så håller skiten en månad (knappast troligt) och då motorn är slut så tar man bara en till och kör igång.

Visst fan lät det här som en kul idé? :lol: :???:



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Hur länge tror ni att en B20 kan gå?

dcdc  
#82540 typ nåt sånt här fast fast stationär då asynkrongenerator o o dubbelt elavtal. http://www.gengas.nu/bilder/142.shtml jag tror b20 går länge om man filtrerar gasen .. undrar vad bygg kostnaden blir.. tror man får igen satsade slantar fortare än på att köra vindkraft iallfall. gengas är väl 100% miljövänligt?

Användarvisningsbild

Re: Hur länge tror ni att en B20 kan gå?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82546 Gör det!
Sätt bara enormt stora tjärfilter på ingående gasen så slipper ni mkt krångel som jag förstått det.
På bilmonterade gengasaggregat är ju storlek och vikt kritiska, men på en stationär anläggning försumbara.

Avatar Fallback

Re: Hur länge tror ni att en B20 kan gå?

Robertberg  
#82547 Äldre mercadiesel går ju ungefär hur långt som helst, kör den på begagnad frityrolja så rullar stålarna in :-bd

Avatar Fallback

Re: Hur länge tror ni att en B20 kan gå?

Norrlänningen  
#82557 Hade jag lika enkelt att få tag på frityrolja som ved så hade jag lätt kört på det istället. :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur länge tror ni att en B20 kan gå?

Robertberg  
#82558 Du får ju såklart även starta en frityrfirma!
Då tjänar du pengar på två fronter ;)

Avatar Fallback

Re: Hur länge tror ni att en B20 kan gå?

Dexxaz  
#82559 En B20 på gengas borde gå tamme..n hur länge som helst,i synnerhet i generatordrift med jämn belastning.
Gengasen gav väl ca 60% av maxeffekten, med regelbundna oljebyten och optimal renhet på gasen måste den nog stoppa åtskilliga tusen timmar...
Kanske läge för att skruva ihop ett aggregat och pensionera värmepumpen, kylvattnet från motorn rakt in i värmesystemet i kåken,och så mycket el man kan göra slut på.....
Gengas av Flis???Möjligt eller?? :shock:

Avatar Fallback

Re: Hur länge tror ni att en B20 kan gå?

mrlynx  
#82579 jag skulle hellre titta på en sterlingmotor som borde ha bättre verkningsgrad.

Avatar Fallback

Re: Hur länge tror ni att en B20 kan gå?

Norrlänningen  
#82596
Dexxaz skrev:En B20 på gengas borde gå tamme..n hur länge som helst,i synnerhet i generatordrift med jämn belastning.
Gengasen gav väl ca 60% av maxeffekten, med regelbundna oljebyten och optimal renhet på gasen måste den nog stoppa åtskilliga tusen timmar...
Kanske läge för att skruva ihop ett aggregat och pensionera värmepumpen, kylvattnet från motorn rakt in i värmesystemet i kåken,och så mycket el man kan göra slut på.....
Gengas av Flis???Möjligt eller?? :shock:



Mycket bra idé där med kylsystemet rakt in i kåken. Det är ju tammefasen helt lysande. :lol:
En sterlingmotor kan ha högre verkningsgrad, men en B20 är ofta gratis om man förbarmar sig över någon skrotig 240 på blocket, så investeringskostnaden lär bli väldigt låga.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur länge tror ni att en B20 kan gå?

Elias  
#82601 Vindkraft är nog svårt att få lönsamhet i. En arbetskamrat han bygger ett 10kw vindkraftverk på tomten och det skulle kosta ca 200 000 i bara delarna till verket. Sedan finns tveksamheterna om man får speciellt bra betalt av kraftverket man säljer till.
De kan likväl betala skitdåligt + att man får betala överföringsavgift.

Sedan har du vissa problem med att magnetisera motorn så den går som generator men det ska nog gå att fixa.

Användarvisningsbild

Re: Hur länge tror ni att en B20 kan gå?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82605 B20 är billig och när den tar slut finns det fler, gör det.

Avatar Fallback

Re: Hur länge tror ni att en B20 kan gå?

dcdc  
#82606 håller en bilmotor om den är hårt belastad under lång tid. ? en bensinmotor från en traktor eller båt som varvar 3000 varv? kanske svårt få tag i.. man får bygga så b20n har "plugnplay" anslutning så det bara tar 15 min att byta. =) skulle vara kul att se. vad blir verkningsgraden om man tar hand om kylvattnet till golvvärme eller nåt i garaget? 90% =) =) =) det finns väl färdiga vindkraftskit att köpa för att koppla upp sig på nätet. sen det där om elmotor som genarator. det är väl bara att vänta med att slå till brytaren mot nätet förrens man passerat 2950 varv då kommer motorn bli en generator kanske inte så bra men den kommer ju ge ström. slår man till före nomminellt varvtal så torde b20n få bråttom upp. =)

Avatar Fallback

Re: Hur länge tror ni att en B20 kan gå?

dcdc  
#82607 förresten ÅNGA man kokar vatten med ved eller flis så driver man en ångmaskin i 1500 eller 3000 varv. borde inte det gå? kanske dyrt osvårt att hitta en ångmaskin på 50 kw som snurrar så fort. måste kolla hur gengas funkar

Användarvisningsbild

Re: Hur länge tror ni att en B20 kan gå?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82608 http://www.gengas.nu/
Där har du ritningar mm.

Avatar Fallback

Re: Hur länge tror ni att en B20 kan gå?

dcdc  
#82615 känns som det redan finns någon som har en sån här underbar skapelse som drar in 500 spänn per dygn. hellre en sån här än vindsnurra som står still mest hela tiden. gengas ÄR framtiden. =)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).