Traktorn i skogen

Val av Valtra

43 inlägg 30321 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Val av Valtra

Bert  
#82079 Planerar att köpa en Valtra för skogskörning, dvs. med vändbar förarplats, bukplåt osv. Behöver ca: 100 hk men har svårt att hitta rätt modell i det stora utbudet. Har inte råd med ny, men ca: 5 år och 2000 tim skulle vara lagom. Kan någon med erfarenhet tipsa om vilken modell som passar bäst.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Val av Valtra

Robertberg  
#82083 Vi har en 6300 -02, 90 häst och 400 Nm, vändbar förarplats, bukplåtar, knappkoppling osv. Enligt mig riktigt bra skogsrtraktor!
Kan nog vara svårt att hitta en så ny som du söker..

Avatar Fallback

Re: Val av Valtra

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82087 Om man kollar hos http://www.atl.nu begpriser(betaltjänst) så får man följande Valtra begpriser:

Valtra N91 HiTech 4WD
2006, 1000h, 288.000kr
2007, 500h, 303.000kr

Valtra N101 HiTech 4WD
2006, 1000h, 336.000kr
2007, 500h, 354.000kr

Välj en som har 38 tums bakdäck för 55cm frigångshöjd.

Användarvisningsbild

Re: Val av Valtra

Aqualize  
#82219 För just 100 hk är det ju 6400, 6550, C100 och N91 som passar in på beskrivningen. Vad jag minns så gick inte C-serien att få som vändbar förarplats (twintrac) och kan ju vara värt att notera att N91 (kanske lite för ny ändå) så gjordes ju twintrac om så ratten sitter i mitten - har man tänkt sig ett vanligt hydraulpaket hängandes från bakfönstret så får man väl den i vägen.
Jag vet inte hur twintrac funkar på 6400 -serien (xx50 var ju hitech med fram/back-spaken monterad vid ratten, även bak väl), kanske finns det ingen växelspak bak och man måste luta sig bakåt/vänster (när man snurrat runt stolen) för att växla (dvs lägga i/ur fram back) istället för en smidig spak vid bakre ratten.

Avatar Fallback

Re: Val av Valtra

HÅkan N  
#82300 Här kommer en 6200

http://www.blocket.se/kalmar/Valtra_620 ... m?ca=8&w=3

Avatar Fallback

Re: Val av Valtra

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82314 MMM...rejäla grejor! Lite högt pris, kanske.

Avatar Fallback

Re: Val av Valtra

Andy Cap  
#82318 Inget som slår Mezzo i skogen. Har en 6200 med dbl.kommando og fram/back funkar bra,dog er hi-shift å foredra ,og el-handbroms er et måste! Bukplåt er vel knappast behøvligt..

Avatar Fallback

Re: Val av Valtra

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82386 Sitter det inte en bottenplugg på dieseltanken på Mezzon oxå?

Avatar Fallback

Re: Val av Valtra

Robertberg  
#82390 Vad menar du med bottenplugg?
På 6000-serien (Mezzo, Hightec) Är tanken inbyggd i ramen. ännu en fördel i skogen!

Avatar Fallback

Re: Val av Valtra

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82548 Tanken är väl en mellandel mellan motor o bakaxel/växellådan o formad som ett H med axeln från motorn till vxllådan i övre delen o axeln till framaxeln i nedre.
I bakkant av tanken sitter en bottenplugg för att de ska gå att tömma tanken.

På min 805 tryckte jag till den mot en sten så de började läcka o gängan blev oval så jag hade ett H-te innan jag fick det tätt igen, använd skydd.....

Avatar Fallback

Re: Val av Valtra

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82562 Bukplåt är ju inte fel att ha men dom viktigaste skyddsplåtarna är nog dom vid sidorna under hytten,sitter ju lite ventiler å växelstag å grejer där som inte är så roligt om man får upp en topp som rör runt där.
Vi körde iofs över 4000h med våran 6300 innán jag fick upp en topp som tryckte till växelstagen så traktorn låste sej på växel framåt(lr bakåt,kommer inte ihåg riktigt,va ganska länge sen nu.
Dom bytte några växelförare när traktorn va inne med då och så är kopplingen bytt,annars har den gått mkt bra,snart 9000h. Finns knappt inte någon bättre traktor för skogen än mezzo(hitech twintrack är nog ännu trevligare) enligt mej=)

Avatar Fallback

Re: Val av Valtra

HÅkan N  
#82664
jönsson84 skrev:Bukplåt är ju inte fel att ha men dom viktigaste skyddsplåtarna är nog dom vid sidorna under hytten,sitter ju lite ventiler å växelstag å grejer där som inte är så roligt om man får upp en topp som rör runt där.
Vi körde iofs över 4000h med våran 6300 innán jag fick upp en topp som tryckte till växelstagen så traktorn låste sej på växel framåt(lr bakåt,kommer inte ihåg riktigt,va ganska länge sen nu.
Dom bytte några växelförare när traktorn va inne med då och så är kopplingen bytt,annars har den gått mkt bra,snart 9000h. Finns knappt inte någon bättre traktor för skogen än mezzo(hitech twintrack är nog ännu trevligare) enligt mej=)



[youtube]http://www.blocket.se/skaraborg/Valtra_6550_Hitech_25137896.htm?ca=8&w=3[/youtube]

http://www.blocket.se/skaraborg/Valtra_ ... m?ca=8&w=3

Avatar Fallback

Re: Val av Valtra

valtra6350  
#83455 valtra 6350 med twin trac är en suvären skogstraktor, det går nog att hitta någon som stämmer in på din beskrivning vad gäller timmar osv. :)

Avatar Fallback

Re: Val av Valtra

skogsau1964  
#83501 jeg kjører 6550 twin track med turbin foran en Farma 6-9, :-bd, super !

Avatar Fallback

Re: Val av Valtra

Naders  
#84457 Ni som kör med Valtra och TwinTrac, hur har ni löst det med ratten som sitter där bak?
Sitter den inte lite i vägen om man vill ha dit ventilpaketet där?
Eller är det elspakar som gäller?
Fick för mig att ratten satt lite vid sidan om innan men det verkar som de byggt om så den sitter numer i mitten.
Har nämligen blivit lite sugen på en N101.
Vad kan en sådan ligga i nypris?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).