Bioenergi

Ecolog, bluff?

3 inlägg 4353 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ecolog, bluff?

H3nkk4  
#82247 Jag läste en annons på blocket idag om ecolog.



Miljövänlig förpackning

Ecolog har en miljövänlig förpackning och en ekologisk profil. Vi använder ett patenterat ekologiskt förpackningsmaterial från Policarta® med likaså ekologisk och miljövänlig tryckfärg och termoplastisk lack/bestrykning — till skillnad mot de flesta av våra konkurrenter som använder termoplastisk polyeten, vilket resulterar i giftiga gaser vid bränning.


Patenterad och unik

Brasklabben Ecolog är patenterad baserat på dess rena och okonventionella biomassa samt den innovativa produktionstekniken som vi har utvecklat hos Kafantaris-Papakostas S.A.


Ekologisk och grön - räddar våra träd

Ecolog Firelog produceras av biomassa från den årliga bomullsplantan, vilket är en förnyelsebar naturresurs. Genom att använda Ecolog istället för vandlig ved eller andra typer av brasklabbar tar du ett grönt beslut och räddar samtidigt våra träd.



Enkel att använda

Ecolog brasklabbe är enkel att sälja, distribuera samt för konsumenten att bära hem och använda. Placera brasklabben i eldstaden och tänd två hörn på pappersförpackningen som även är ett ytteremballage. Ecolog-förpackningen innehåller enkla användarinstruktioner på sju olika språk inklusive svenska, engelska, tyska, franska, spanska, italienska samt grekiska.



Det är ju bara förpackingen som är mer "ekologisk" än annat.

Dom skriver ju också att den används av "biomassa från den årliga bomullsplantan" som säkert sprutas med en massa gift och så skall den skeppas långa vägar till fabriker.


Sen understryker dom att det är en förnyelsebar naturresursvilket, som om inte skogen är det?

Jag slår vad på att det krävs mindre energi att få fran 1kwh energi från Björkved än det tar att få fran från en ecolog.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Ecolog, bluff?

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82312 Jag har ofta trott just det, att eco-log är lite skumt... :)

Avatar Fallback

Re: Ecolog, bluff?

Tosca  
#82321 Här tror man att en skogsmaskintillverkare har miljöprofilerat sig å det grövsta, men så läser man vidare och ser att det är misstänkt varumärkesintrång istället :???:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).