Vedmaskiner, flishuggar

Om ni hade ~65 lök att lägga på en maskin?

12 inlägg 4823 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Om ni hade ~65 lök att lägga på en maskin?

Norrlänningen  
#82060 Vad skulle ni köpa för något? Bilke, Superpilke, pilkemaster, 2st klyvert osv osv?

Låt höra, gärna med motiveringar! :grin:



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Om ni hade ~65 lök att lägga på en maskin?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82062 Om jag skulle producera mera ved än husbehovet och har ved där det mesta är grövre än 12-15 cm skulle jag köpa en begagnad Hakki Pilke 2x , alternativt 1x37 eller en Palax 35 eller Japa 370.
Om jag däremot enbart ska prodcuera ved för eget bruk och den mesta veden är klenare än 20 cm skulle jag absolut köpa en ny klyvert eller liknande, det finns en mängd varianter på dessa. Det finns ingen maskin som slår dem i kapacitet på klen ved och 40-50 kubik är inte så stora mängder så det orkar man stå och handmata.

Superpilke och Bilke går bort, för ska man upp på de pengarna köper jag hellre enligt alternativ 1. Pilkemaster skulle jag inte heller köpa, för matningen skulle jag få panik på.

Avatar Fallback

Re: Om ni hade ~65 lök att lägga på en maskin?

Norrlänningen  
#82065 Jag står verkligen i valet och kvalet. Klyvert verkar inte så komplicerad så den håller troligtvis bra många år. Jag ska dessutom bara rusta 50-60m3/år så det borde jag klara. Jag är ju trots allt inte äldre än 26år, så kroppen är väl inte helt slut ännu.

Men jag är så jävla sugen på bilken att det är inte sant.. Nogför att prisskillnaden däremellan kunde jag lägga på en 3000l acktank till pannan istället... Svårt det här. :)

Det enda jag vet är att Pilkemastern går bort för den verkar så racklig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Om ni hade ~65 lök att lägga på en maskin?

totte  
#82078 Nå men det är inte så svårt: Först bestämmer man sig för vad man VILL HA. Sen gör man en kalkyl som rättfärdigar beslutet. Det går alltid att hitta fakta som passar in i den modell man valt, det är så man gör i de stora sammanhangen när det handlar om miljarder.

T ex: Om du väljer en snabbare vedporocessor så har du ju frigjort en hel del tid som kan användas till att tjäna ihop till acktanken.

Avatar Fallback

Re: Om ni hade ~65 lök att lägga på en maskin?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82081
totte skrev:Nå men det är inte så svårt: Först bestämmer man sig för vad man VILL HA. Sen gör man en kalkyl som rättfärdigar beslutet. Det går alltid att hitta fakta som passar in i den modell man valt, det är så man gör i de stora sammanhangen när det handlar om miljarder.

T ex: Om du väljer en snabbare vedporocessor så har du ju frigjort en hel del tid som kan användas till att tjäna ihop till acktanken.


Angående temat vad man vill ha. Gick en gång en säljkurs där man sa att det är tre saker som styr köpet.
Det krävs en MAN för att man ska kunna köpa. MAN=money, authorization, need(pengar, rätt att köpa, behov)
Sedan babblade kursledaren en massa om dessa tre saker.
Helt plötsligt sa han att det krävdes en WOMAN för ett köp!
WOMAN=want overrides,money, authorization, need

Slutsats, vill man ha nåt, då köper man det. :D

Användarvisningsbild

Re: Om ni hade ~65 lök att lägga på en maskin?

Elias  
#82096 Han debiterade säkert 1-2 papp i timmen för att säga det där. snacka om glad kille!
Säger som ronny eriksson att det är för gott om optimistkonsulter som åker runt i sverige och hans ide bygger på att man skulle ha vart pessimistkonsult och åka efter den här optimistkonsulten för att ta ner folk på jorden igen.

Avatar Fallback

Re: Om ni hade ~65 lök att lägga på en maskin?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82100 Du Norrlänningen, jag har ett tråkigt råd att komma med. Allra helst när du vill bränna pengar.
Gäller det 50-60 m3 .
1 Lej bort kapning/klyvning.
2 Hyr maskin om du måste arbeta, så ser du vilken maskin som passar dig.

Avatar Fallback

Re: Om ni hade ~65 lök att lägga på en maskin?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82103
Norrlänningen skrev:Jag står verkligen i valet och kvalet. Klyvert verkar inte så komplicerad så den håller troligtvis bra många år. Jag ska dessutom bara rusta 50-60m3/år så det borde jag klara. Jag är ju trots allt inte äldre än 26år, så kroppen är väl inte helt slut ännu.

Men jag är så jävla sugen på bilken att det är inte sant.. Nogför att prisskillnaden däremellan kunde jag lägga på en 3000l acktank till pannan istället... Svårt det här. :)

Det enda jag vet är att Pilkemastern går bort för den verkar så racklig.


Ok, köp Bilken och producera lite mer ved när du ändå håller och sälj lite. Om du vill rättfärdiga Bilken. Personligen skulle jag mycket hellre ha en Hakki 2x30. Har en Nokka, modell Klyvert idag. Den går som ett troll, begränsningen är hur fort du orkar mata den. Grannen har en Bilke. Har inte sett när han kör med den, men han gnällde på att om man körde 50 cm bitar ville vedev gärna hänga sig i elevatorn. 30 cm däremot gick bra.
Jag är nöjd med min Nokka, men börjar få så mycket kunder att jag troligtvis kommer byta maskin inom nåt år, kanske redan till våren. Har jag en maskin som tar grövre spar jag tid både i skogen och på vedbacken.

PS, om valet är mellan matning på vedmaskin (Bilke) och acktank, skulle jag välja acktank 365 dagar om året:-)

Avatar Fallback

Re: Om ni hade ~65 lök att lägga på en maskin?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82108 Är själv en av sex delägare i en superpilke och är inte annat än nöjd,kolla i omgivningen om det inte finns någon pålitlig person att dela köper med.

Användarvisningsbild

Re: Om ni hade ~65 lök att lägga på en maskin?

stegmaster  
#82110 Om valget stod mellan bilke og superpilke, tror jag at jag ville ta superpilken, då jag tycker mer om denna innmatingen en bandet på bilken. Men för du kjöper någon av dom, bör du vara medveten om vilken trädstorlek du kommer at gjöra ved av. Du skal inte ha mycket overgrövt (över 20cm) virke, för du angrar på at du inte kjöpte en maskin för grövre virke. Dessutan e inte någon av dessa bra på at gjöra ved för forsäljning(då då krevs mer nogran läng och storlek på veden). Annars om du kjöper Hakki pilke, palax eller japa blir lite mere "smak och behag", vilken du tar. Hoppas du hittar något du blir nöjd med.

Användarvisningsbild

Re: Om ni hade ~65 lök att lägga på en maskin?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82115 Mitt råd är att ta en maskin som klarar alla grovlekar, vårat problem är de övergrova som ibland tenderar
att ta lika mkt tid som alla andra stockar tillsammans.
Satsa åxå på infrastrukturen, ordna en bra plats att vara på, bra belysning, rastkoja men framför allt
en rejäl vedbod som du lätt fyller med ved och lätt hämtar ifrån.

Avatar Fallback

Re: Om ni hade ~65 lök att lägga på en maskin?

Fredde73  
#82133 En helt annan tanke i frågan...

Handlar det bara om ungefär 50 m3 / år för eget bruk så kan man t.o.m. köpa färdig ved i flera år för 65.000 kr. Eller kanske mer rimligt hyra in någon som gör jobbet varje vår så räcker pengarna i kanske 20 år...

Tror minsann att det gått lite hysteri i det här med vedmaskiner. Sin egen privata förbrukning på 30-40-50 m3 / år klarar man faktiskt med ganska enkla maskiner. Gammal "motviktskap" och hydraulklyv eller t.o.m. yxa och huggkubbe har ju använts genom alla år och funkar bra än idag för mej. Vid grövre ved kan man kapa direkt ur traven med motorsåg. Med två-tre man vid vedhögen hinner man rätt mycket på en påskhelg...

Hade nog lagt dom där 65.000 på skoter, traktor, bil, öl eller vad man nu kan behöva och kapat vidare i lugn och ro med dom gamla grejerna...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).