Traktorer och processorer

Hydraulpump Valmet 605

12 inlägg 12514 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hydraulpump Valmet 605

Lucke  
#82061 Hej!

Jag håller på att byta hydraulpump på min Valmet 605 och har köpt en pump av fabrikatet HPS, http://www.hpshydro.com.

Pumpen som satt på traktorn tidigare var av fabrikatet Dowty.

Är det någon som vet vad man får för fabrikat på pumpen om man köper en ny via Lantmännen idag?

Är det någon som har erfarenhet av prestanda och kvalitet på HPS pumpar?

Bild på pumpen:

Bild


Mvh Lucke



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Hydraulpump Valmet 605

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82074 Du får Dowty från Lantmännen.
Kvalité: tja nästa kvalité före aluminium är maräng.
Satsa på en frontpump från Trima.
På det viset slapp jag pumphaverierna på Valmeten.

Användarvisningsbild

Re: Hydraulpump Valmet 605

Lucke  
#82094
Famag skrev:Du får Dowty från Lantmännen.
Kvalité: tja nästa kvalité före aluminium är maräng.
Satsa på en frontpump från Trima.
På det viset slapp jag pumphaverierna på Valmeten.



HPS pumpen som jag köpte är tillverkad i Turkiet och original Dowty pump tillverkas i Indien. Mig hade det inte gjort något om det hade stått t.ex. Bosch eller Danfoss på pumpen. Fast det är nog som du säger att aluminiumhuset är den svaga länken på den här pumptypen så fabrikat och ursprung kanske är av mindre betydelse.

Frontpump, har du separat tank till oljan då?

Vart har du placerat tanken?

Kan du nämna för-/nackdelar jämfört med PTO-pump?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulpump Valmet 605

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82097 Kanske missuppfatta dig, trodde det var ordinarie hydraulpump det gällde.
Är det en pump på kraftuttaget det gäller, så har Halvproffs här på forumet, en ny pump liggande.
Som blev för stor för hans Valmet 305:a.
Vet inte varför han inte berättat det i tråden Vad har du köpt sist ?
Till min Valmet köpte jag komplett pump, drivaxel och fästen, från Trima.
Jag tog bort ordinarie arbetspumpen mot en frontpump, förlängde sugledningen.
Pumpen till styrningen fick vara kvar, det var dubbelpump. Styr och arbetspump.
Fördelen är väl endast att det bara vagn och ventilpaket att plocka med.
605:an har du nog tillräckligt med olja i, 10 l kan du över fylla också.

Användarvisningsbild

Re: Hydraulpump Valmet 605

Lucke  
#82156 Nej, du missförstod ingenting, det är originalpumpen som jag har ersatt med den ny. Båda pumparna var kass så traktorn blev tungstyrd när oljan blev varm och arbetshydrauliken var lika slak den också.

Jag bara undrade vilket som är att föredra om man väljer mellan frontpump och PTO-pump. Men din lösning med frontpump tillsammans med original tank och ventilsystem känns ju helt OK! Det verkar slimmat, inga extra pinaler att plocka bort från traktorn om man vill köra nåt annat än skogsvagn någon gång. Så den lösningen gillar jag!

Men vad är det egentligen som sliter på pumparna?
Ren olja och filterbyten är ju ett måste, men det är väl ändå så att trycket i pumpen är som högst när man inte använder hydrauliken alls? Mao. pumpen borde alltså inte slitas fortare om man tar ut stort flöde (t.ex. huggarvagn)? Tänker jag rätt? Alltså borde ju pumparna hålla lika länge i skogen som på åkern?

Lucke

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hydraulpump Valmet 605

halvproffs  
#82159 Kollade min originalpump på Valmet 305-an 4500timmar, och den gav exakt 38min/l vid 2250 varv/min. Alltså som ny!

Avatar Fallback

Re: Hydraulpump Valmet 605

massa-ved  
#82179 Trycket är som lägst när den inte används, först när den belastas som trycket byggs upp
tex varje gång en funktion på kranen körs.

Användarvisningsbild

Re: Hydraulpump Valmet 605

Lucke  
#82183
halvproffs skrev:Kollade min originalpump på Valmet 305-an 4500timmar, och den gav exakt 38min/l vid 2250 varv/min. Alltså som ny!


Hur går man tillväga för att kontrollera detta? Vad behöver man för utrustning?

Lucke

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulpump Valmet 605

massa-ved  
#82185 Kopplar en flödesmätare på uttagen för yttrehydraulik.

Användarvisningsbild

Re: Hydraulpump Valmet 605

Lucke  
#82189
massa-ved skrev:Kopplar en flödesmätare på uttagen för yttrehydraulik.


Ok, det var alltså så enkelt! Jag får väl skylla de enkla frågorna på att jag är elektriker. :lol: :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hydraulpump Valmet 605

Lucke  
#82193
massa-ved skrev:Trycket är som lägst när den inte används, först när den belastas som trycket byggs upp
tex varje gång en funktion på kranen körs.


Fick en verkstadshandbok idag som jag sitter och bläddrar i just nu. Har just analyserat hydraulschemat och det stämmer som du säger att oljan leds rakt igenom ventilpaketet när samtliga ventiler är i mittläge. Sedan sitter det en pilotstyrd avlastningsventil någonstans enligt schemat, är det denna som leder tillbaka överskottet till tanken? Jag trodde inte att hydrauliken var så "avancerad" på denna traktor.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulpump Valmet 605

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82296 Avlastningsventilen ligger i servohydralikdelen o användes bara på de äldre traktorerna, på de nyare är den inte inkopplad.
Hydraliken är delad i arbetshydralik på yttre pumpen o styrning o servofunktioner samt trycksmörjningen av växellådan på den inre pumpen

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).