Avverkning (slutavverkning)

Manuell avverkning, nått att starta med?

25 inlägg 13817 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Manuell avverkning, nått att starta med?

axwell  
#81937
Fredde73 skrev:Bara en sån sak som ständigt nya önskemål om aptering är ett hinder...motorsågen har inte mycket till apteringsdator och program...


Ja det stämmer nog att det är en smal nisch om man ser till volymen.
Att skördarnas apteringsprogram skulle vara överlägsna en tänkande människa får du gärna övertyga mig om. Min egen erfarenhet är begränsad men jag har hittills inte sett någon skördare som mäter hela trädet före aptering.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Manuell avverkning, nått att starta med?

skotarmasse  
#81938 Kan ju bara instämma,det är väl inte motorsågen som apterar!! :lol:

Avatar Fallback

Re: Manuell avverkning, nått att starta med?

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81941 Det fina med skördardatorn är ju just att den mäter hela trädet! :wink: Inklusive avsmalning, något som skulle vara mycket tidskrävande om man skulle göra det med klaven för hand.
Sen att apteringslistorna är felkonstruerade ibland är ju en annan sak, se Bertilssons trådar...

Men motorsågen kommer nog inte att försvinna än på många år, med ökad volym lövskog bortikring kanske den kan få ett uppsving till och med!

Avatar Fallback

Re: Manuell avverkning, nått att starta med?

Fredde73  
#81944 Nä det är inte motorsågen som apterar. Men om människan som håller sågen är en vanlig privathuggare som t.ex. hugger på helgerna och tar hela hösten på sej att få ihop en leverans så vet varken sågen eller människan vad sågverket vill ha...

Det som gällde i sept kanske inte har samma topp-pris i december...

Men men...det är nog inte där hindret sitter ändå. Utan i prestationen / produktionen. Men lyckligtvis finns ju många områden där motorsågen fortfarande gör ett bättre jobb. Dock inte i ren storskalig "standardavverkning" av stora volymer...

Avatar Fallback

Re: Manuell avverkning, nått att starta med?

axwell  
#82013
Jesper skrev:Inlägg Skrivet av Jesper » Igår, 22:18
Det fina med skördardatorn är ju just att den mäter hela trädet! :wink: Inklusive avsmalning, något som skulle vara mycket tidskrävande om man skulle göra det med klaven för hand.


Ja som jag reserverade mig, jag har inte sett tillräckligt många skördare. De skördare som jag har sett i arbete har bara kvistat någon meter förbi där första kapstället sedan kommit, apterat och därefter fortsatt någon meter förbi där andra kapningsstället hamnar, backat, apterat osv. När första apteringen skett så har skördardatorn ingen info om resten av trädet frånsett nästa 1-2 meter.
Gör man normalt så eller fuskade dessa förare? Virkesköparen menade att datorn ändå kunde räkna ut det optimala.

Användarvisningsbild

Re: Manuell avverkning, nått att starta med?

Elias  
#82014 Hur fungerar det tex med ni som kör skördare om det är en viltskada mitt på stocken? backar ni tillbaka från vad datorn föreslår och gör en kortare stock eller sådana saker som krokar m.m? kapar ni bort sådana skador eller?

Avatar Fallback

Re: Manuell avverkning, nått att starta med?

axwell  
#82162
axwell skrev:Ja som jag reserverade mig, jag har inte sett tillräckligt många skördare. De skördare som jag har sett i arbete har bara kvistat någon meter förbi där första kapstället sedan kommit, apterat och därefter fortsatt någon meter förbi där andra kapningsstället hamnar, backat, apterat osv. När första apteringen skett så har skördardatorn ingen info om resten av trädet frånsett nästa 1-2 meter.
Gör man normalt så eller fuskade dessa förare? Virkesköparen menade att datorn ändå kunde räkna ut det optimala.


Elias skrev:Hur fungerar det tex med ni som kör skördare om det är en viltskada mitt på stocken? backar ni tillbaka från vad datorn föreslår och gör en kortare stock eller sådana saker som krokar m.m? kapar ni bort sådana skador eller?


Elias, det ser ut som om vi har ställt fel frågor. Jag skulle nog ha varit mer uppriktig och skrivit att de sällan backar ens 50 cm. Avsmalningen tycks vara prioriterad för val av apteringspunkt. Frågan är om skördaren klarar av att kvista och mäta hela delen av trädets böjar eller andra deformationer timmer/massalängd före första snittet. Det skulle bli mycket besvärligare och dyrare att göra som jag gör vid manuell avverkning, avsynar trädet, fäller (bedömer spånet) kvistar och synar hela trädet, kapar toppen, vid misstanke om skada e.d., vrids trädet med vändhaken, mäter först nu längden till toppskäret även om det är rötskada vid stubben, räknar ut hur mycket som kan offras (alt. göra massa) för att få största andelen bra timmer och en massabit på drygt 3 meter

Användarvisningsbild

Re: Manuell avverkning, nått att starta med?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87808
JF skrev:Nu är det ju inte detta svaret på din fråga egentligen, men jag tror dina chanser att lyckas som företagare är oändligt mycket större om du istället nischar dig mot röjning. Där finns ett jättebehov och än så länge finns väl ingen riktigt bra maskinell metod. Ett annat tips kan vara att gå de kurser Banverket kräver för att jobba i närheten av spår. Det är bra betalt och det finns ett stort behov, både av röjare och huggare.


Skule vara intressant att höra vilken "banverksentreprenör" du syftar på som betalar "bra"?? och i så fall hur mycket "bra" betalt innebär!! Jag har dom utbildningar som krävs + lite till, och den klåparen till "enreprenör" som jag fällde åt ett 2-3 månader betalade inte en krona mer än vad jag har när jag går hemmikring å röjer ungskog!! :???: ligger man dessutom 40 mil hemmifrån o jobbar så vill man ju gärna ha trakt o bilersättning också vilket innebär åtminstone ca 50-60kr/tim extra, men icke där inte! betänker man då att man går o fäller riskträd strax bredvid 16000 volt så kan man ju knappast säga att det är bra betalt! saken blir ju inte roligare av att dom "sos-ledare" som står o tittar när vi jobbar plockar ut mellan 50 -200kr/tim mer än oss som fäller!!(banverkets egna sos-ledare tar från 500kr/tim o uppåt!!!!!!!!) jag var inhyrd som entreprenör! och dom anställda huggarna han hade fick mellan 112-125kr/tim! superbra! nu talar jag bara om den entreprenör jag fällde åt, men jag kan säga att det var en "soppa" o pengasvindleri som jag sällan skådat maken till! :surp: man gick fan å skämdes på dagarna! men det får tydligen gå till hur som helst när staten betalar! skyller inte allt på entreprenören! kontrollen från banverkets sida var ju i princip obefintlig! så det skulle nog rulla ett å annat huvud där med!!

Jag hoppas verkligen inte att det går till på detta vis hos andra "trädsäkrings entreprenörer"

Avatar Fallback

Re: Manuell avverkning, nått att starta med?

Pottan  
#88341 Jag skulle föreslå att du börjar med röjning, finns mycket jobb och är ett bra sätt att komma igång med företagandet inom skogsvård. Jag gjorde det själv för några år sedan då jag klev av "slipskarriären" och har röjningen som bas med lite manuell fällning vintertid, man får tex hjälpa skördaren med övergrova träd och träd som står i branta partier.

Rookie

Avatar Fallback

Re: Manuell avverkning, nått att starta med?

john  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88407 finns et par manuelle huggere her,inget fel men dom er envisa alle ihop! DET ER MOTORSAGEN SOM GJELDER!Jeg tar av meg hatten for de dom har altid arbeid. Fast vinterhugging for skogs eiere med grov fin tall som dom har spesialisert seg på aptering av sen er det variert innom det meste som er nevnt her,viktigst for deg er vel å hitta det du er bra på å synes er roligt.
Rolig historie var når den ene her åkte til vestlandet i norge en sommer,han skulle hugge ur gammel tall over et fjell mellom 2 fjorder i ingemans land. det var en ny kraftledning som skulle fram,avtalet var at han skulle få virket.
Han var overbevist om at det var enormt med m3 med speisal sortimang til god pris,han tok med seg proviant til kropp å motorsag samt telt ombord i en liten motor båt å åkte i veg.
Det var brant som et helvete å regnade varje dag så etter 2 dager var alt han hadde søkkbløtt inte er det lett å torka kleder i telte heller,men han ga inte opp.
Han har intresse for hest å det var planen å dra ut virket med et par hester,det gikk men tallen hadde kjerneved nesten helt ut å var dubbel så tung som den han jobbat med førut,men even det gikk fast det tok tid å kostet krefter.
Sen fikk han tak i lenser å bogserbåt,rullet virket ut i fjorden båten drog det til en havn hvor det stod tømmerbiler klare til å fiske opp tallen.
Han sogte tømmer for en god del penger men ettersom regningene på bogserbåt osv kom inn var det nesten ingenting kvar,å hele sommeren hadde gått.
Han er inte sur utan har redan planerat vad han skal gjøre andeledes neste gang noen sånn jobb kommer på tal,hehe desuten er han ustopperlig på historier ifra den sommeren.gubben er snart 50 men sprettten som en 20 åring

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).