Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Skoterproblem renegade

19 inlägg 49600 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skoterproblem renegade

Elias  
#76513 Hej.
Som jag skrivit i skotertråden så äger jag en Ski-doo renegade 800R 08a.
Eftersom det finns så mycket kompetent folk och säkert någon som varit med om liknande.
Idag när jag körde så stannade den plötsligt nerför en backe, under tomgång.
Trodde först jag kom åt nödstoppen när jag stog upp men icket, helt död. Elstart fungerade ej osv.
Såg direkt att säkringen till hela laddningsystemet var väck. 30A, bytte denna och då fungerade elstart men inte en tillstymmelse till liv. Släp hem med eländet och skruvade isär, ingen gnista på något tändstift, prövade byta stift. Samma verkan, kollade resten av säkringar, allt helt okej. Kollade en kabel som förra ägarentjuvat ström från men den satt perfekt isolerad och eltejpad.

Någon som hört någonting om ECU eller tändplatte problem på 800R motorerna?
Ska ringa verkstaden imorrn eftersom jag har några dagars garanti kvar på maskinen än som tur är!



   TS
Användarvisningsbild

Re: Skoterproblem renegade

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76516 Hört om några Ski-Poo & Lynxar som fått byta komponenter men vet ej vad det är, lämna in asap.

Användarvisningsbild

Re: Skoterproblem renegade

Skogshuggarn  
#76530 Du fick alltså göra "Polarishälsning" när Ski-Doo´n gav upp (stopptecken med båda armarna åt förbipasserande) :wink: :lol:

Nje,,,skruva du ihop skotern och lämna in den om du har maskingarantin kvar.
Säg bara att du kollat det mest "allmänna",,,, säkringar/stift.

Tejpad elkabel av förre ägaren bör oxå kolla upp!

Användarvisningsbild

Re: Skoterproblem renegade

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76541 Hehe, lite surt att det är en Ski-Poo ägare som gör den hälsningen då? Va va va?
Nå iaf här är en bild från Kiruna idag, inte jag som fotat eller kör men ändå en fin bild.
robinvz.jpg

Användarvisningsbild

Re: Skoterproblem renegade

Elias  
#76648 Lämnade in den idag och var med när de kopplade in diagnostikkabeln men den smälte efter bara några sekunder. rätt mycket kortis där så det gick inte så bra. Får se vad de gör nu, skyndade mig hem därifrån och gjorde annat.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skoterproblem renegade

Elias  
#78359 Vi kan säga såhär att man blir mer o mer uppgiven, fick igen den i fredags och de hade bytt likriktaren/spänningsregulatorn som tydligen är samma modul. De berättade även att detta var endast ett tips från nån antagligen bombardier och att medans de felsökte så började den gå utan att de bytt någonting. Lycklig som jag var över att ha fått igen den och troligtvis felet fixat så körde jag och en kompis ut imorse. Kom 1 mil ungefär och sedan check engine och 10 sek senare så dog den direkt. Den blir billigare och billigare i mina ögon. Däremot det som hände sedan blev bara värre, bogserade hem då och tänkte ta broderns arctic cat. Där hade däremot vändhjulet lossnat igår. Så kollade på pappas arctic och där hade kedjehuset tömts. Åkte till där vi förvarar och skulle ta den tredje arcticen vi har i familjen, då gick startsnöret på den av.

Tog min gamla mxz 700 som syrran köpte av mig i våras och elstarten fungerade konstigt nog inte och gick inte att dra igång alls. Trots att alla skotrar fungerade när de ställdes bort. Så av 5 skotrar så fungerade INGEN.
Vissa funderingar om att ge upp totalt ingav sig.

Enda skotern som fungerar är till slurfis glädje widetracken som vi kör i skogen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skoterproblem renegade

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78453 Givetvis gläds jag åt att Polarisen tuffar på, men man är ju van.

Användarvisningsbild

Re: Skoterproblem renegade

Elias  
#82010 Börjar vara less nu på denna skotern, något annat märke som går bra?
Fick igen den efter felet hittades, en kabel som nött mot chassit och gungade runt och till sist blev kortis. Tog 1 månad för firman att fixa detta, sedan nu andra gången jag kör efter lagningen. Så lägger den i elbacken av sig själv mitt i en uppförsbacke. Vänder tillbaka och den gör samma sak igen i nästa backe. Inte utan att man blir förbannad. Kom till sist upp för de branta backarna och där uppe börjar den stå och köra back/fram back fram kontinuerligt tills jag trycker in nödstoppen.

Var nära målet så just när den vände till fram så ger man full gas så är det något villkor för vändning att under 6000 varv måste det vara. Efter fikat så kördes det till närmaste väg och då gick den men elstarten + backen fungerade inte. Kom hem och lastade av, backen + elstart fungerade inte. MEN körde av släpen och sedan in på gården, då fungerade backen helt plötsligt!

Snart så skiter jag i dessa "finare" skotrar och köper mig en forest fox eller en sno-tric de går då iaf.!

Någon annan som tror att styrboxen har farit?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skoterproblem renegade

halvproffs  
#82019 Jag lider med dig!! Är inte roligt när allting dj...las. Det är nog för mycket elektronik nu.

Användarvisningsbild

Re: Skoterproblem renegade

totte  
#82042 Ush ja, trist när det bara jäklas hela tiden. Är det inte det ena så är det det andra sa hon som hade näsblod. Undrar om inte Slurfi har nåt tips om ett märke som går bra.

Användarvisningsbild

Re: Skoterproblem renegade

halvproffs  
#82054 Vad kan det vara månne? :???:

Användarvisningsbild

Re: Skoterproblem renegade

Golddigger  
#82058 Köp en Yamaha så kan du njuta av dina skoter turer och slipper vara orolig över haverier.

Användarvisningsbild

Re: Skoterproblem renegade

Elias  
#82069 Värsta är att min gamla ski-doo en mxz 700 millenium gick 850 mil utan att meka överhuvudtaget! :S

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skoterproblem renegade

totte  
#82076 Jag upprepar vad jag sa i en annan tråd (om Famags traktor): "Fy f-n för moderna maskiner!"

Användarvisningsbild

Re: Skoterproblem renegade

Elias  
#82095
Golddigger skrev:Köp en Yamaha så kan du njuta av dina skoter turer och slipper vara orolig över haverier.


Håller inte med, en kompis till mig hade en ny nytro. Räckte med en dutt på gasen när den var startad så blev det stiftbyte och det var den jävligaste skruvning jag någonsin gjort. Tror de satte dit stiften först och sedan byggde skotern efter dem. Så otroligt trångt och dumt gjort.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).