Skogsvagn (Huggarvagnar)

ramstyrning i ventilpaket?

15 inlägg 6573 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

ramstyrning i ventilpaket?

f-se.se  
#81974 ja har bara 3 hydraluttag på min IH 784 så ja fundera på om ja kan sätta ramstyrningen i ventilpaketet för som det är nu så kan ja inte använda ramstyrningen alls. eller finns de nån som har nått tips om hur ja kan göra för att få ramstyrningen att fungera på annat vis?



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: ramstyrning i ventilpaket?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81976 3 uttag, två av dom bör vara dubbelverkande där du kopplar ramstyrningen.
Det tredje är enkelverkande dit du kopplar ventilpaketet, och sen sätter du en retur direkt till oljetanken...
Tror detta kan funka, någon som är helt säker frå rättamig om jag har fel...

Användarvisningsbild

Re: ramstyrning i ventilpaket?

halvproffs  
#81979 På min gamla vagn skaffade jag en extra ventil som passade direkt med paketet. Extrakostnad men det var det värt.

Avatar Fallback

Re: ramstyrning i ventilpaket?

simon  
#81984 Hej
Går det inte att parallel koppla?? dvs dela innan "tilllopp" till ventil paketet och sen låta flödet gå antingen till ramstyrningen el. till ventilpaketet beroende på vilket man använder.
Tycker att du inte skall ha ramstyrningen i ventilpaketet utan skaffa ett eget litet ventilpaket med en spak.
Det är ju inte så praktiskt att ha styrningen i v-paketet då man skall köra framåt.
Själv skaffade jag en elventil till ramstyrningen och det funkar bra efter lite injustering av flöden osv.

Har faktiskt funderat på om man kan koppla in ramstyrningen direkt på servostyrningen till traktorn.
Det skulle få till följd att när man kör i skogen så svänger kärran med traktorn vilket borde funka, kanske??
Man får sätta en ventil så att man kan stänga av ramstyrningen naturligtvis när man kommer ut och skall köra på vägen.

Avatar Fallback

Re: ramstyrning i ventilpaket?

massa-ved  
#81987 Zixtens ide är ju det klart billigaste och enklaste om det finns ett enkelverkande uttag och ett dubbelverkande.

Användarvisningsbild

Re: ramstyrning i ventilpaket?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81988
massa-ved skrev:Zixtens ide är ju det klart billigaste och enklaste om det finns ett enkelverkande uttag och ett dubbelverkande.


Tror det var kopplat så på våran gamla Volvo BM 500.
Borde vara det billigaste ja, om det är ett enkelverkande och ett dubbelverkande....

Avatar Fallback

Re: ramstyrning i ventilpaket?

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81989 Zixtens förslag är bäst.

Simon: Din idé om spårföljning funkar när du kör framåt men om du skall påbörja en sväng bakåt?

MN

Användarvisningsbild

Re: ramstyrning i ventilpaket?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81991
simon skrev:Har faktiskt funderat på om man kan koppla in ramstyrningen direkt på servostyrningen till traktorn.
Det skulle få till följd att när man kör i skogen så svänger kärran med traktorn vilket borde funka, kanske??
Man får sätta en ventil så att man kan stänga av ramstyrningen naturligtvis när man kommer ut och skall köra på vägen.


Tror det ändå är bäst att sköta detta själv, ibland vill man ju att kärran skall spåra på en viss sida en sten, eller kanske spåra vi sidan om traktorspåren för att packa åt snön osv.

Om man kör i sidolut kan man ju ha otur att kärran styr fel över en sten och välter....

Avatar Fallback

Re: ramstyrning i ventilpaket?

simon  
#81995 Tänkte inte på det, när man skall backa alltså. Men att ha ramstyrningen i v-paketet är inte så ergonomiskt (fint ord) riktigt.
Man får ju sitta med en arm bakåt för att styra.
f-se.se jag tycker att du skall titta efter ett litet ventilpaket med en spak som du kan sätta i hytten intill dig om du inte
har hydraulspak till uttagen har du det så får du koppla som Zixten beskriver.

Avatar Fallback

Re: ramstyrning i ventilpaket?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82043 Simon har du tänkt på att man svänger motsatt med ramstyrd kärra lika mycket som med i svängarna för att ta sig förbi hindren?

Avatar Fallback

Re: ramstyrning i ventilpaket?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82049 Om man nu har ett extra slid i ventilpaketet till vagnstyrningen så sätt en vajerstyrning på den så kan du få fram den.

Att parallella 2 ventilpaket i rundpumpningsystem går inte utan att ha en väljarventil före, oljan tar alltid lättaste vägen.
I konstanttryck typ JD borde de gå i

Användarvisningsbild

Re: ramstyrning i ventilpaket?

halvproffs  
#82052 Jag tillverkade en ganska lång ventilspak som jag styrde med armbågen när jag satt rättvänd. Fungerade mycket bra. På Valmeten jag har nu, har jag styrning på en av hydraulspakarna på högersidan, + att jag paralellkopplat reglaget så jag kan styra på vänster sida också. Jag använder styrningen till 90% när jag backar så jag tycker nog att det är mest ergonomiskt att ha styrningen i bak.

Rätt Gnisten, fick det problemet när jag kopplade in vagn och kran. Dock så räckte inte original pumpens flöde till så jag monterade pump (70m/l) på PTO axeln och tank på vagn. Det löste också problemet med styrningen.

Avatar Fallback

Re: ramstyrning i ventilpaket?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82066 70min/l, vid vilket varvtal?

Användarvisningsbild

Re: ramstyrning i ventilpaket?

halvproffs  
#82072 Originalpump är 38 m/l vid 2250 varv. Den nya är jag lite osäker på. Tror att det var vid samma varv. Den är köpt från Weimers. Ganska lagom för kranen (Vreten 65-40) Köpte en 90liters först men kranen gick med raketfart och traktormotorn orkade knappt med dem. Slog ihop gripen och då dog motorn på tomgång. :shock: Så är det nån här på forumet som är intresserad av 90pumpen så kan ni PMa mig.

Avatar Fallback

Re: ramstyrning i ventilpaket?

Norrland  
#82089 Jag har kopplat kranen på uttagen bak i traktorn och ramstyrningen har jag löst med att sätta T-koppel efter ventilpaketet till frontlastaren och dragit slang under hytten med kopplingar bak.
Konstig förklaring men hoppas nån förstår. :???:
Jag styr alltså vagnstyret med frontlastarspakens tilt. Tar bort lastaren eller om jag bara ska köra lite, slangarna till tippcylindrarna på lastaren.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).