Skogsvagn (Huggarvagnar)

lunningsvinch

8 inlägg 10923 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

lunningsvinch

6100  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8115 fäller och vinchar med en rottne wirekran från 68. de funkar ganska fint. men funderar på att skaffa en riktig lunningsvinch typ fransgård med radiostyrning. nån som har erfarenhet av nått liknande? vill öka säkerheten vid fällning och vinchning. rottnen kan ju vara lite lömsk ibland*L*



   TS
FTG
Avatar Fallback
Jonas A  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8172 Tjena, vi har kört me en BM320 och fast monterad vajerkran i många år. Men i vinter skaffade vi en ny lunningsvinsch en Trejon multi 3000 som vi hängt på en BM430.

http://www.trejon.se/content.php?s=160

Den fungerar kanon saknar visserligen radiostyrning men då vi alltid e två vid vinschning är detta inget stort problem.
Den används bara till att fälla svåra träd och att dra fram virke så man når att lasta dom senare.

En fördel är att den står mycket stadigare än den gamla, har man en hdraulisk tryckstång och vinklar vinschen så att den skär ner i backen kommer traktorn ingenstans, hänger man sedan i ett block och kör med dubbel vajer drar man ned vilken vindfälla som helst.

Det känns mycket säkrare nu också när man kan stå vid sidan av traktorn och dra i linan i stället för att huka sig under bommen för att nå spaken.

Avatar Fallback
6100  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8177 intressant! funderade just på hur bra en sån bromsar traktorn. vinschar med en boxer och bromsarna är ju vad de är på en sån.. nu är jag oftast skälv när jag hugger så radiostyrning skulle öka säkerheten iom att jag då kan dra lite medans jag sågar och att den håller trädet bättre. svårt att hålla spänn på trädet med rottnen antingen kasar traktorn eller så släpper kranen..

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8180 Finns det broms på Trejon vinschen?

Den stora Multi 5000 har väl det iaf.

Hur menar du med dubbel vajer, sätter du ett block i trädet då eller :?

Avatar Fallback
Jonas A  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8193 Det finns broms på 3000 också. Fungerar bra när man vill sätta ett träd i såpänn medans man sågar.

Ja, ja lägger er stropp runt trädet som jag fäster blocket i sedan drar jag tillbaka vajern till traktorn.

Ett block är guld värt om man inte kommer i rätt vinkel me traktorn.

Avatar Fallback
Jonas A  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8202 Här e en bild på gamlingen.

Bild

Avatar Fallback

Re: lunningsvinch

Skogsmästarn  
#415106 Hej Jonas mfl!
Jag har också en trejpn multi 3000 sedan ett år tillbaka. Tycker att den börjar slira i kopplingen lättare o lättare, bör man byta lamell eller kan det räcka med att göra rent? Var i vinschen fäster du wiren när du drar med block?

/johan

Användarvisningsbild

Re: lunningsvinch

Granstorp  
#415135 Använder en Fransgård V6500. En kraftig vinsch på 400kg och en dragkraft på 6500kg. Då den är så pass stark så får man inte stå och sova vid användning. Används mest i skogen men får även rycka ut och bärga grannens traktor och även bilar som hamnat i diket vintertid!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).