Traktorer och processorer

köpa Valmet eller ford alternativt något likvärdigt

13 inlägg 8242 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

köpa Valmet eller ford alternativt något likvärdigt

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81466 Hej!
Har en kompis som är på jakt efter en lämplig gårdstraktor, den ska duga till snöskottning samt ved/timmerkörning med huggarvagn i mindre omfattning, 4wd kan man väl säga är ett hett önskemål. har själv en 305a som jag tycker är en mycket bra gårdstraktor förutom om man ska köra mycket för huggarvagn då hytten är trång, men för husbehovskörning spelar det ju inte så stor roll. hur som hellst, har jag i bakhuvudet att både ford och valmets 05 modeller har haft problem med sina motorer, mins nått om fordar med maskätna foder??? var det liknande problem med valmets 05 motorer eller är jag ute och cyklar? någon som har i minnet vad det var för problem på dessa traktorer samt vilka modeller det rörde sig om? tänkte om man kunde undvika lite risker genom att undvika vissa modeller alt. årgångar. tipps på andra prisvärda mindre 4wd traktorer som skulle kunna tänkas vara intressanta som gårdstraktor tas gärna i mot då märke inte är av så stor betydelse bara det är någorlunda problemfria maskiner. markfrigång och egenskaper i skogen är väl det som han lägger störst vikt på då det är det huvudsakliga användningsområdet förutom snöskottning på vintern. så sitter ni på lite kunskap angående detta så ös på!!



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: köpa Valmet eller ford alternativt något likvärdigt

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81469 nåt svagt minne finns de att dom äldre ur 05 serien hade några problem med foder(83-86??), men kommer inte ihåg exakt de va som hänt med dom.

Avatar Fallback

Re: köpa Valmet eller ford alternativt något likvärdigt

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81471 Jag har en Valmet 605 från 1986 och har inga problem med foder läkage.

Avatar Fallback

Re: köpa Valmet eller ford alternativt något likvärdigt

rex  
#81493 valmet hadde at tetingene rundt sylinder foringen sprekker og begyner og slippe kjøle væske ned i olja blir sagt at vis det ikke skjer innen 4000t så er det liten sjangse for at det skjer blei forandret fra 2 til 3 tette ringer,veit ikke når men sikkert i 86-87, ford har at noen kanaler i motoren ruster bort må vist bytte blokk når det skjer går vist igjenn fra 72-73modellan til inn på 90 tallet må vist bytte kjølevæske ofte på ford og bruke ford kjølevæske på disse for og unngå de,valmeten holder det og overhale motore vis det skjer :!: :!: trur konklesjonen er kjøp valmet av de to merkan 🧠

Avatar Fallback

Re: köpa Valmet eller ford alternativt något likvärdigt

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81518
rex skrev:valmet hadde at tetingene rundt sylinder foringen sprekker og begyner og slippe kjøle væske ned i olja blir sagt at vis det ikke skjer innen 4000t så er det liten sjangse for at det skjer blei forandret fra 2 til 3 tette ringer,veit ikke når men sikkert i 86-87, ford har at noen kanaler i motoren ruster bort må vist bytte blokk når det skjer går vist igjenn fra 72-73modellan til inn på 90 tallet må vist bytte kjølevæske ofte på ford og bruke ford kjølevæske på disse for og unngå de,valmeten holder det og overhale motore vis det skjer :!: :!: trur konklesjonen er kjøp valmet av de to merkan 🧠


Så det var så det var! Ja det låter ju som att fodertätningar är ett litet problem mot att måsta byta hela blocket :-? jag får väl se hur länge min traktor håller, det är en 87a som gått 1700 timmar så det kanske är dags att den går sönder snart :-ss ford är väl kanske lämpligt att hoppa över då om man inte har full koll på hur den är skött av tidigare ägare? det som är synd med valmet är att dom är väldigt dyra som begagnade, men det kanske beror på att det är en bra traktor? vet inte exakt vilken prisklass han hade tänkt sig, men kring 100 000 lär väl vara minimum om man vill ha något 4wd som är körbart, valmet kan det kanske vara svårt att hitta något som är i skapligt skick i den prisklassen, så vad skulle ni rekomendera för märke/modell för låt oss säga ungefär 65 000 - 120 000 kr som jag tidigare skrev 4wd och lastare är ett krav.

   TS
Avatar Fallback

Re: köpa Valmet eller ford alternativt något likvärdigt

rex  
#81530 hvis du vil ha meir innfo om disse litt mindre valmetan så er det masse innfo og fine på gardsdrift.no og søk etter valmet, veit ikke prisan i sverige på brukt(du får en valmet 505,455,405 og 605 i norge til denne prisen du nevner) andre gode merker!!!!! noen case er ganske bra vis dem ikke er godt så mye,ford er en ganske bra trak vis du kjenne historien og servicen til den :!: er det en 87modell valmet du har?

Användarvisningsbild

Re: köpa Valmet eller ford alternativt något likvärdigt

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81540 Om kompisen som ska ha traktorn värdesätter hyttkomfort så blir det ju Ford direkt.
Vilken prisklass och utrustning ska det vara?
Kan han montera lastare själv?
Måste den gå 40 kmh?

Avatar Fallback

Re: köpa Valmet eller ford alternativt något likvärdigt

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81542
rex skrev:hvis du vil ha meir innfo om disse litt mindre valmetan så er det masse innfo og fine på gardsdrift.no og søk etter valmet, veit ikke prisan i sverige på brukt(du får en valmet 505,455,405 og 605 i norge til denne prisen du nevner) andre gode merker!!!!! noen case er ganske bra vis dem ikke er godt så mye,ford er en ganske bra trak vis du kjenne historien og servicen til den :!: er det en 87modell valmet du har?


Hej! Ja, jag har en valmet 305 av 87 års modell

   TS
Avatar Fallback

Re: köpa Valmet eller ford alternativt något likvärdigt

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81546
Slurfi skrev:Om kompisen som ska ha traktorn värdesätter hyttkomfort så blir det ju Ford direkt.
Vilken prisklass och utrustning ska det vara?
Kan han montera lastare själv?
Måste den gå 40 kmh?

Hej!
Som jag skrev ca 65-120 000kr gärna under 100 000 om det är möjligt att hitta något som är någorlunda i skick till det priset. lastare för snöröjning är ett måste, samt 4wd. montera lastare själv klarar han utan problem, men det brukar vara en dyr historia att eftermontera dessa på gamla traktorer så därför är det bra om den är med från början. köpa en ny lastare rör sig ju om ca 70-80 000 med fästjärn och ventilpaket, och hitta begagnade fästen till jusst den traktormodell man har stående hemma på gården brukar inte vara helt problemfritt, samt att det i slutändan brukar vara billigare att köpa en begagnad traktor som redan har lastare. den behöver inte gå 40 km/h då han har mycket korta körsträckor efter väg. hyttkomfort är inte prio 1, men det ska vara ordentlig värme i hytten samt att växellådan ska vara någorlunda modern, så det inte är så tungjobbat,

   TS
Avatar Fallback

Re: köpa Valmet eller ford alternativt något likvärdigt

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81576 Jag skulle nog leta efter en 505-605 i Norge,ser fina traktorer till fina priser på finn.no ibland.

Avatar Fallback

Re: köpa Valmet eller ford alternativt något likvärdigt

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81701
bengt.a skrev:Jag skulle nog leta efter en 505-605 i Norge,ser fina traktorer till fina priser på finn.no ibland.

Hur går ett köp till rent praktiskt från t.ex norge? tänkte på vilka kostnader som tillkommer förutom priset för traktorn? frakt lär väl inte vara en helt liten utgift vid en sådan affär. Hur är traktorer av märket belarus zetor, fiat, case. om man ska rangordna dessa kvalitetsmässigt? zetor 4341 super har jag en del erfarenheter av, och när den fungerar så har den några bra egenskaper i skogen, t.ex bra markfrigång eftersom den har portal axlar, och en ganska rymlig hytt. motor och växellåda har jag inga dåliga erfarenhetera på den traktorn, men el, samt reglage och en del mekaniska konstruktioner är både dåligt och i vissa fall även felkonstruerade enligt mitt personliga tycke. man brukar ju som sagt få vad man betalar för, men är det någon som har några erfarenheter av dom märkena?

   TS
Avatar Fallback

Re: köpa Valmet eller ford alternativt något likvärdigt

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81786 Leta upp en momsfri till rätt pris,annars så tror jag det går att söka tillbaka den norska momsen.Ordna transport till Sverige och momsa in den vid tullen,jag har fått för mig att det ska vara så i alla fall.

Avatar Fallback

Re: köpa Valmet eller ford alternativt något likvärdigt

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81799
bengt.a skrev:Leta upp en momsfri till rätt pris,annars så tror jag det går att söka tillbaka den norska momsen.Ordna transport till Sverige och momsa in den vid tullen,jag har fått för mig att det ska vara så i alla fall.

Ja, det låter ju inte allt för besvärligt, så det kan kanske vara ett bra alternativ om man hittar ett fint exemplar till rätt pris. :smile:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).