Skördare

Minispakar

34 inlägg 13777 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Minispakar

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81769
ume skrev:Angående eme så har jag kört sånna i 2 år bytte då från 6 år med minispak och stela axlar, tog inte 2veckor heller så var de borta med eme. Kör med minispak nu sen ett halvår, och tyvärr är spänningarna tillbaka i axlar å nacke så jag tror nog de är lite individuellt oxå.

Din beskrivning indikerar väl att det inte beror på vilka spakar man använder.
Utan det är ensidig arbetsställning som är boven. Det ultimata vore 6-spaks en vecka
minispakar veckan därpå och vad som nu finns nästa vecka osv.
Sedan finns det naturligtvis bättre eller sämre.

Avatar Fallback

Re: Minispakar

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81841 nja, känner mig inte beredd att hålla med där, eftersom stelheten försvann och inte komtillbaka förrens bytet tillbaka till minispak är min uppfattning att för mig är minispakarna problemet och eme är bekymmersfria. Kanske ska tillägga oxå att jag tränar en hel del så man är ju inte direkt en soffpotatis..

Avatar Fallback

Re: Minispakar

Gubben  
#81899 Jag undrar om du har klippt av ett varv på fjädrarna i EME spakarna och satt i kortnings hylsor för att få mindre utslag på spakarna. Men helt klart tyckte jag att minispakar med sekvens styrning är det skönaste jag kört som att köra skotare i stort sett.

Avatar Fallback

Re: Minispakar

ICE  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81903 Redan i början av 90talet bedrev bl a Skogshälsan forskning om hur de olika spakmodellerna belastade förarens kropp och det resultatet visade att EMEspakarna var klart bäst för föraren jämfört med t ex minispakar.
Det berodde främst på att man gör större rörelser med dom och därför inte är lika stillasittande så man får inte samma statiska belastning på nacke, axlar och armar.
För bästa resultat skulle EMEspakarna även kompletteras med rörliga underarmsstöd.

Avatar Fallback

Re: Minispakar

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81917
Gubben skrev:Jag undrar om du har klippt av ett varv på fjädrarna i EME spakarna och satt i kortnings hylsor för att få mindre utslag på spakarna. Men helt klart tyckte jag att minispakar med sekvens styrning är det skönaste jag kört som att köra skotare i stort sett.


japp, hylsa, mjuka fjädrar och flyttad placering för att minska "ute å ro" känslan hade jag.

Användarvisningsbild

Re: Minispakar

221  
#81998 rörliga underarmsstöd? finns de?

Avatar Fallback

Re: Minispakar

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82005
221 skrev:rörliga underarmsstöd? finns de?


Japp, finns på en del EME-spakar och satt väl ofta på gamla apskallar tror jag...

Användarvisningsbild

Re: Minispakar

221  
#82167 jaha där ser man har inte sett det, inget som jag har tänkt på i alla fall... nån so har haft krångel med sekvens styrningen?

Användarvisningsbild

Re: Minispakar

mb-man  
#83799 kör en 911 med minispakar och dom skulle jag inte villa byta bort. har kört EME i ca 6 år innan dess.

Användarvisningsbild

Re: Minispakar

221  
#97928 Nån som vet kostnaden? prata med en valmet säljare han gissade på 50 000. går de inte att komma undan billigare? begagnat finns ju inte vad jag vet i dag?

Användarvisningsbild

Re: Minispakar

Lidéri  
#97981
masterchief skrev:Har kört 95fub andragallring med H8an idag och inte rört palleterna en gång :wink:
Iofs lade i växel och backkamera samt diff på morgonen :lol:


Jag håller med, man behöver inte ta fingrarna från spakarna nånting! Men lite försänkta och lite bättre stöd för handen skulle dom kunna klura lite på kanske....

Användarvisningsbild

Re: Minispakar

221  
#99178
skogshuggarn_1 skrev:Hej!
Jag har en Valmet 911 som är bestyckad med Emespakar.Jag har länge haft och har stora problem med nacke/axlar efter drygt 20 år med dessa spakar på olika Valmetskördare. Nu till min fråga. Finns det någon i sveriges avlånga land som kör en Valmetskördare med minispakar?Tex Dasas spakar eller liknande. Hur funkar det isåfall? Och skulle det finnas möjlighet att jag kommer och kollar "live"?
Det är ju trots allt en stor investering.
Tacksam för svar.
Mvh Ola.


Har du bytt spakarna nu?

Avatar Fallback

Re: Minispakar

ulfgustav  
#99247 Hej
Har följt detta med olika spakar under mer än 25 år, har också diskutterat detta med fysiologer vid ett flertal tillfällen.
Det som jag kommit framtill i dessa kontakter är att det är tidsfaktorn som är avgörande, oavsett vilka spakar som används så kommer problem om man inte unnar sig minipauser för att slappna av och göra lite uppmjukande rörelser. Ett annat alternativ är om man kan variera sig och t.ex köra med olika typer spakar och kanske byta varje vecka eller dylikt, men det är ju också en kostnad i detta.
Så min rekommendation är minipauser och uppmjukningsövningar

Avatar Fallback

Re: Minispakar

LTJ  
#108861 Vad tror ni om de ergonomiska spakarna som Weimer säljer? Någon som har erfarenhet av dessa?

http://www.mamut.net/controls/shop/shop ... r&pid=2461

Avatar Fallback

Re: Minispakar

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108863 Urk! Som gamla apskallar fast ännu sämre. Weimer är väl en leverantör för "bonngrejor" ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).