Servicebyggnader

Hur ta bort snö från lagårdstak?

88 inlägg 62716 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur ta bort snö från lagårdstak?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80217 Jag har en ganska hög lagård taket är klätt med eternit som ska bytas mot plåt i sommar.
Nu är det väldigt mycket snö på taket och frågan är hur få bort den utan att vara på taket?
Går det att med en lina tvärs taket ''skära'' bort snön? Kommer snön då rasa av?
Eller finns det andra trick?



   TS
Avatar Fallback

Re: Hur ta bort snö från lagårdstak?

valtra a 72  
#80220 Det finns någon variant av en slags hyvel med en remsa av en plastpressening som snön kan glida ner på, men du måste vara på nocken och sköta hyvlingen med en lina. Men enklast är nog att skotta själv och ha någon som säkrar dig med ett rep.

Avatar Fallback

Re: Hur ta bort snö från lagårdstak?

Fredde73  
#80222 Ditt tak är kanske för högt för att det ska vara möjligt. Men en plywood på omkring 1x1 meter med ett långt långt skaft brukar funka på uthuset här. Man står helt enkelt nere på marken och kör in den där plywoodskivan under snön och får loss bit för bit..liksom drar loss bitar av snön.

Problemet är kanske att ditt tak är för högt för att få nån kraft och styrning på skivan nerifrån marken..

Användarvisningsbild

Re: Hur ta bort snö från lagårdstak?

halvproffs  
#80233 Lador brukar vara oerhört sega så frågan är: Tror du inte att taket håller? Min grannes lada är helt förfallen och har varit så i många år och snövintern 1998 med 1,5m snö klarade den ändå. Jag vet då ingen lada i normalskick ens som rasat.

Avatar Fallback

Re: Hur ta bort snö från lagårdstak?

dexter  
#80236 skaffa fram lite dynamit, tänd en och sen kastar du över taket. försök att sikta så gubben hamnar cirka 3.5-4.5m från taket. tryckvågen borde göra susen!

nu till lite mer SERIÖSA förslag.. bästa och säkra är nog lina som du säger. men jag tror det är svårt och få ner linnan tillräckligt i mitten så du verkligen får ner nån snö. ´så upp på taket och säkra ordentligen med rep från båda hållen är det säkraste om du ska upp där.

Användarvisningsbild

Re: Hur ta bort snö från lagårdstak?

skogsrået  
#80241 var en gång i tiden med på en utbildning där man fick lära sig arbeta på hög höjd med säkerhetslina..typ på tak o så..där fick vi lära oss att inte helt förlita oss på säkerhetslinan ....även om man har satt på sig säkerhetslinan rätt o man trillar ner från taket så kan man bli hängandes tokigt så fick vi lära oss att man har max ca en halv timma på sig innan krafterna börjar tryta o man riskerar att tuppa av-blir medvetslös.linan drar nämligen hårt åt kroppen när man ramlar..o försämrar blodtillförseln ..man har alltså ungefär en halv timma på sig att komma sig upp på ett eller annat sätt på tak eller stege eller få hjälp av annan..så för säkerhets skull så var inte ensam..om du måste vara ensam så ha med mobil samt redskap så du eventuellt kan skära av linan med om det skulle behövas..men nu får vi ju hoppas att ingen någonsin behöver trilla ner från ett tak!!

Användarvisningsbild

Re: Hur ta bort snö från lagårdstak?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80252 http://www.jula.se/snoraka-for-tak-130929
Bild

En sån plus en frontlastare/teleskoplastare så fixar du det nog om du är orolig.

Avatar Fallback

Re: Hur ta bort snö från lagårdstak?

mats_o  
#80384 En säkerhetslina ska ju fästas i något. Antingen en riktig fallsels eller som jag föredrar en klättersele. Den senare brukar vara vadderad på rätt ställen och gjord för att användas under längre tider.

Dock rekommenderar jag Slurfi:s lösning om den är görbar

Avatar Fallback

Re: Hur ta bort snö från lagårdstak?

backholmen  
#81571 Hej, jag är en häst tjej med en stor hall som används som lösdrift. Livrädd taket ska braka in. Om man inte vågar belasta taket mer än snön redan gör, måste man tänka ut en annan ide' än att skotta.
Kan man inte slänga salt på taket? Eller spola vatten? Högryckstvätt? :???: :?:

Avatar Fallback

Re: Hur ta bort snö från lagårdstak?

skotarmasse  
#81572 Vattna på snön skulle jag nog passa mig för,risken är att du ökar vikten på snön rätt så rejält innan den börjar kana av. :shock: Kan du inte ha hästarna ute tills våren? :lol:

Användarvisningsbild

Re: Hur ta bort snö från lagårdstak?

Elias  
#81573 Kan ju vara en ide att ta på sig klättersele och säkerhetslina och skjuta ner snön med en skyffel. Gjorde det senast i helgen och det går bättre än väntat eftersom man får det att röra sig så glider det av.

Avatar Fallback

Re: Hur ta bort snö från lagårdstak?

skotarmasse  
#81574 Ja tyvärr så är det nog ett gympass med säkerhetslina som gäller.
:cry:

Avatar Fallback

Re: Hur ta bort snö från lagårdstak?

Tosca  
#81575 Prova med att använda en taggtråd och såga, eterniten är ganska stryktålig.

Användarvisningsbild

Re: Hur ta bort snö från lagårdstak?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81591
backholmen skrev:Hej, jag är en häst tjej med en stor hall som används som lösdrift. Livrädd taket ska braka in. Om man inte vågar belasta taket mer än snön redan gör, måste man tänka ut en annan ide' än att skotta.
Kan man inte slänga salt på taket? Eller spola vatten? Högryckstvätt? :???: :?:

Kul med nya och oprövade ideér, men ska du vara mkt kreativ så ta ut djur & folk först.
Jag såg nånstans nån form av släde man drog med rep nerifrån marken, den skar lös snön och drog samtidigt
under en pressenningsbit så snön gled ner enkelt.
Det vore kanske nåt?
Nån kanske vet vad jag tänker på och har bild eller nåt?

Avatar Fallback

Re: Hur ta bort snö från lagårdstak?

mrlynx  
#81595 Eller också en metod som bevisligen fungerar men ändå inte kan rekommenderas.
En granne här i byn orkade inte skotta av maskinhallen så han tog ett par plåtbaljor med diesel och eldade inuti maskinhallen tills det blev tillräckligt varmt så snön gled av plåttaket.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).