Traktorn i skogen

Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

89 inlägg 40028 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

john  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81520 er du lång? bara så du vet at valtraA och mf 4400 hytten kjens etter en lång dag

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

MrEast  
#81522 1,85 lång och har kört valmet 355 förut och dom är väldigt lika i hytt och utrymme vad jag kan bedöma verkar inte ha hänt så jättemycket på den punkten. Har så pass litet bruk så det blir inte många toklånga dagar per år. Visst fasen hade jag hellre velat haft en Valtra N92 eller MF 5445 eller liknande men ekonomin i traktorn ska ju matchas mot storleken på bruket oxå.
Då bruket nästan är på hobby nivå blir det tufft att motivera en större bekvämare traktor.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

john  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81526 enig med deg,dom traktorna du kollat på holder seg alla bra i pris

Avatar Fallback

Re: Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81548 MF 4400 serien tillverkas hos Valtra i Finland. Antagligen är det inte förrän vid slutmonteringen som det bestäms vilken färg Valtran ska ha eller om det rent av ska bli en MF.

Användarvisningsbild

Re: Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

Aqualize  
#81568
Skogsola skrev:MF 4400 serien tillverkas hos Valtra i Finland. Antagligen är det inte förrän vid slutmonteringen som det bestäms vilken färg Valtran ska ha eller om det rent av ska bli en MF.

Är det ändrat?
Först och främst tillverkas ju Valtra (ivf de större) på beställning så de är ju färgbestämda redan innan de första komponenterna sätts ihop. Vidare så flyttade ju A-seriens tillverkning (montering) till Turkiet för dryga året sen. Så jag antar de skruvar ihop MF 4400-serien där med, eller i varje fall inte i Finland.

Avatar Fallback

Re: Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

dieseltomten  
#81580 Vad får man för pris på en ny A-valtra eller ferguson då? Vet ju att de hade nå kampanjpriser för några år sen. Kanske bättre att köpa en sån, om de är bättre ihopsatta i finland ? jmf turkiet?

Avatar Fallback

Re: Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81594 Det står ju "Made in Finland" på MF :en men att dom sattes ihop av turkar visste jag inte. Tror inte riktigt på det där med att de görs på beställning. Vad gäller färgen på Valmet A-serien så är de ju svarta allihop. Färgen är ju ett designtrick. Det är bara lösa plåtar, ett rör runt hytten, nåra plastbitar och dekaler som det är färg på.

Användarvisningsbild

Re: Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

stegmaster  
#81600
Skogsola skrev:Det står ju "Made in Finland" på MF :en men att dom sattes ihop av turkar visste jag inte. Tror inte riktigt på det där med att de görs på beställning. Vad gäller färgen på Valmet A-serien så är de ju svarta allihop. Färgen är ju ett designtrick. Det är bara lösa plåtar, ett rör runt hytten, nåra plastbitar och dekaler som det är färg på.

Om du inte tror, så vet jag at dom görs på beställning. Minsta serien (65 serien) startade med detta redan 1993.
Fanns et uttal av tillval redan då. Til eks, så gick det at velga skogshytt, normal och lågversjon. El, eller manuell hydraulikk. el.trykknappsgirning(A serie) eller inte, ekstra lyftsylinder på 3pkt.39 eller 55 l hydraulpump. Fanns 3 A4 sider med tillval til min 665 mod1995 att välja i.
Det stämmer ochså at A Serien nu tillvärkas i türkiet.
Om du går inn på denna sidan, så kan du se hur du kan utrusta valtra A serie (På finsk, översatt av google)
Klikka på A serie uppe til höger på sidan.
http://translate.google.no/translate?js ... l=fi&tl=sv
Senast redigerad av stegmaster ons 10 feb 2010, 01:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

Aqualize  
#81601
dieseltomten skrev:Vad får man för pris på en ny A-valtra eller ferguson då? Vet ju att de hade nå kampanjpriser för några år sen. Kanske bättre att köpa en sån, om de är bättre ihopsatta i finland ? jmf turkiet?

http://www.valtra.se/news/press/2008/1951.asp
De säger att det är samma komponentleverantörer som tidigare. Att skruva ihop saker på beställning är nog inte så svårt.



Skogsola skrev:Det står ju "Made in Finland" på MF :en men att dom sattes ihop av turkar visste jag inte. Tror inte riktigt på det där med att de görs på beställning. Vad gäller färgen på Valmet A-serien så är de ju svarta allihop. Färgen är ju ett designtrick. Det är bara lösa plåtar, ett rör runt hytten, nåra plastbitar och dekaler som det är färg på.

Jag spekulerade bara i att MF 4400 sätts ihop i Turkiet. Verkar vara det troligaste ivf, att flytta bort A-serien för att sätta ihop den exakt likadana traktorn med MF-stil i Finland låter knasigt. Men AGCO har ju andra MF-fabriker som de kanske använder.

Tror det är någon konspiration att man låter köpare åka till Finland och om möjligt pricka in tiden (lär väl hända) så de ser just sin egen traktor komma av "bandet"?
http://www.valtra.fi/products/tractors/ ... SenderID=0
(sidan funkade på svenska förut men nu hjälper det inte att ändra land i länken, så det är på finska).
Med så många valmöjligheter blir det omöjligt att hålla alla tänkbara kombinationer i lager.
Det är nog mycket möjligt att de förhandstillverkar de absolut vanligaste konfigurationerna och kanske fär långt-borta-i-fjärran-land-export där man gärna vill ha traktorn på plats när kunden köper den, inte ett halvår efter.

Avatar Fallback

Re: Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

MrEast  
#81605 Mycket av det kundspecifika monteras hos ÅF iaf, var hos en NH ÅF och då hade de rivit ner en 5050 som de skulle utrusta enligt kunds önskemål.

En A85:a med lastare, AC + lite annat småkrafs skulle gå loss på ca 400 men det är mellanskillnaden mot inbytet som är intressant.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

MrEast  
#81615 Fick nyss ett fint erbjudande från nämde NH återförsäljare:

NEW HOLLAND
T5050 PowerShuttle, DC 24x24, AC, 3DV, 16.9R34 1 488 700,00
NHT5050P24AC302
1 års garanti, 5 årig maskinförsäkring
Trima lastare T2,0 1 75 100,00
Tllägg Euro/Sms 1 2 500,00
Montering 1 18 000,00
Ingår Brandsläckare,Cd radio,Motorvärmare
Priset gäller endast lager maskiner
Rabatt -1 124 300,00
Deltotal 460 000,00

Alltså är det möjligt att den kostar 580k utan rabatt och lägger man sedan till att dom har 1,07% ränta på maskinlånen när det är nyköp. Får jag mkt mer maskin för pengarna om ja köper en NH 5050?

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81685 Ju högre listpris desto högre rabatt kan dom lämna. Alternativt överbuda inbytena och då blir kunden glad.
Köpte min A-75 år 2004 och jag valde till skogshytt, elkoppling och extra lampor. Däremot gick det inte att välja bort de ömtåliga och dyra radialdäcken och då började jag tvivla på sanningshalten i att de inte byggs förrän på beställning.

Avatar Fallback

Re: Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

Gäddviken  
#81743 MF gick inte att få med skogshytt (dvs gaspedal bak , utbyggd hyttsida för enklare svänga runt stolen , fram o backspaken sitter ivägen om den sitter på vänstersida som icke skogshytten har) Valtran har avgasröret vid sida och därmed bättre sikt framåt. Sammanfattningsvis är MFn en Valtra med annan huv . Skogshytten ville jag inte vara utan så det blev en Valtra a 75 Forrest

Användarvisningsbild

Re: Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

stegmaster  
#81780
Gäddviken skrev:MF gick inte att få med skogshytt (dvs gaspedal bak , utbyggd hyttsida för enklare svänga runt stolen , fram o backspaken sitter ivägen om den sitter på vänstersida som icke skogshytten har) Valtran har avgasröret vid sida och därmed bättre sikt framåt. Sammanfattningsvis är MFn en Valtra med annan huv . Skogshytten ville jag inte vara utan så det blev en Valtra a 75 Forrest

Jo det stämmer at det var så, men Mf går ochså at få med skogshytt nu, åtminstone i Norge.
titta på sida 12 och 13 i denna pdf filen. Själv ville jag ochså kjöpt den i Valtra utförande.
http://www.eiksenteret.com/eik/content/ ... osjyre.pdf

Avatar Fallback

Re: Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

Robertberg  
#81784 Kollade i pdf:en, får faktiskt en väldigt lustig känsla i mig när jag ser denna Valtra i MF skrud, nästan så jag känner mig äcklad.
Är det ett normalt beteende? 8-}

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).