Arbetskläder för skogen

Kängor klass 2?

15 inlägg 12220 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kängor klass 2?

Dennistennis  
#47754 Hejsan!
Jag är så förbannat less på dessa otympliga j-vla stövlar, har kollat runt en del efter klass 2kängor men inte hittat nåt, på en del står det "godkända enligt bla bla bla" eller "eurotest" men inget om vilken kedjehastighet. Tar gärna emot tips.



   TS
Avatar Fallback

Re: Kängor klass 2?

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47763 Her får du i klass 3; http://webshop.skogma.se/b2c/Servlet?pa ... rent=s2853

Avatar Fallback

Re: Kängor klass 2?

Dennistennis  
#49070 Tackar!
Men är de verkligen det enda alternativet som finns?
Nåväl kostar de över tre lakan så får man hoppas att man slipper köpa fler, nånsin.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kängor klass 2?

Husqy  
#50295 Skogma har huggar kängor allt i från 1400 och uppåt jag har köpt de som heter herkulles tror de kostade 1700:- hoppas i allafall på att de ska va bra.

Användarvisningsbild

Re: Kängor klass 2?

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50365 Jag har köpt Husqvarnas läderkänga med sågskydd.
Pris 2400, gav 2200.
Hoppas på att dom är bra också, godkända enligt klass 1.
Väldigt nöjd med dom som kängor, bekväma och varma, dock inte provat att såga mig i foten än... :roll:

Användarvisningsbild

Re: Kängor klass 2?

swe#kipp  
#50470 Var och kände på kängorna som finns på bilden på första sidan till skogma http://webshop.skogma.se/b2c/ den har klass 3 och kändes smidig och fin men var dyr som tusan 4100:- men den ser ut att kunna hålla länge !!
jag kör med Meindl wauldlaufer pro som jag är väldigt nöjd med, och om timberking är lika sköna att gå i så är dom inte fel på den punkten !!

Avatar Fallback

Re: Kängor klass 2?

Dennistennis  
#81388 http://www.grisport.co.uk/acatalog/CHAIN.jpg
Engelska Grisport har en klass2känga för oss som ville veta det.
http://www.grisport.co.uk/acatalog/Safety.html
rek pris 120gbp vilket är ca 1400:- enligt dagens kurs.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kängor klass 2?

axwell  
#81402 Kan Granngårdens SPX 300 klass 2 sågskyddskänga var något? Kampanjpris 1356 kr exkl.

Användarvisningsbild

Re: Kängor klass 2?

swe#kipp  
#81406 Jag har haft en känga som påminde myket om den, såg exakt ut så men med gröna sömmar !
den var lätt tyckte jag men inte så stabil som jag behövde och den går inte att jämnföra med t.ex en Meind !!

Avatar Fallback

Re: Kängor klass 2?

skotarmasse  
#81577 Jag håller med ang. gummistövlar.
Använder bara kängor nuförtiden,för tillfället har jag Stihls huggarkängor,som jag tycker är helt ok.
Jag har för mig att de inte gick lös på mer än ca.1700

Avatar Fallback

Re: Kängor klass 2?

calle336  
#82232 Var till Granngården igår och inhandlade 1 par kängor klass 2. Tycker de verkar helt ok. Lär duga för mitt hobby sågeri ialla fall. Och tycker de verkar stabila och inte tunga alls. Kommer att bli ett lyft från vanliga skyddsstövlar. Men har ju inte prövat dem i arbete ännu. Men jag hoppas de är bra :)

Användarvisningsbild

Re: Kängor klass 2?

swe#kipp  
#82241 Det är nog bra kängor men dom passade bara inte mig, men dom var väldigt lätta problemet för mig är att jag har "glapp" fotled och måste ha rejält stöd (typ pjäxa) och det var inte tillräckligt för i dom där kängorna !!
Jag tror du kommer att bli jättenöjd Calle336, kompisen som har mina gamla är toppen nöjd med dom :)

Avatar Fallback

Re: Kängor klass 2?

Dennistennis  
#88655 Jag var och provade dem på granngården förra veckan, lätta var de men som sagt, de hade styv hälkappa men de gav inte mycket stöd i min mening. Men de vore ett klart lyft från stövlarna.
Jag ska beställa ett par grisport, de ser iaf schyssta ut. 1700 plus moms på MERi.
Bild

Hmm, är de inte väldigt lika de på granngården? du som köpt där, kan du lägga upp en bild eller åtminstone dementera/bekräfta?

   TS
Avatar Fallback

Re: Kängor klass 2?

Dennistennis  
#88657
Bild

Bild

Sådärja, inte helt olika varandra, nära identiska faktiskt. Förmodligen gjorda i samma sweatshop.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kängor klass 2?

Huggis  
#91853 Stihl k-fit kängan säger jag bara, skaffa en bättre innersula typ jalas specialanpassade sula så kan man inte få bättre känga. Man står stabilt och stadigt, väldigt bra känsla för var man har foten utan att den känns för hård och ofjädrande i sulan, var skeptisk till en början, men dom blir bara bättre och bättre. Men det verkliga provet är ju om 1 år, vilket skick dom håller då sas.

Meindl är säkert skitbra, prövade deras fritidskänga, som huggarkängan bygger på, fick ha storlek 44 istället för normala 43, endå var den lite trång kring tårna tyckte jag. Har man rejäla fötter så måste man nog ialf pröva den där kängan innan man köper.

Stihlen passade mig med mina breda fötter, dock hade den lite platt sula, men det var ju lätt fixat.

Må väl/

Huggis

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar