ATV och UTV i skogen

450 eller 750 kubik på ATV i skogen

31 inlägg 26594 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

450 eller 750 kubik på ATV i skogen

Luring  
#80826 Hej!

Funderar på att köpa en Suzuki Kingquad 450 eller 750. Det skiljer 12 k mellan storlekarna. Räcker 450 kubikaren för att köra ut timmer eller skall man satsa på 750 kubikaren.

/Luring



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: 450 eller 750 kubik på ATV i skogen

Fredde73  
#80832 Kanske inte den rätta att svara eftersom jag bara kör klenare ved med min. Timmer får traktorn ta hand om. Men jag har en äldre Kawasaki 300 och den räcker gott och väl för ganska rejäla vedlass. Ute i terängen kör man ju på så låg växel att motorstyrkan räcker till ändå..

Saknar däremot lite vikt ibland men 12 kg är å andra sidan ingen större skillnad.

Frågan är väl prisskillnad och kanske också skillnad i bränsleförbrukning om man ska köra mycket..

Avatar Fallback

Re: 450 eller 750 kubik på ATV i skogen

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80833 12k är nog 12000kr

Avatar Fallback

Re: 450 eller 750 kubik på ATV i skogen

Luring  
#80834 Menar att priskillnaden är 12 000kr, vikten är i stort sett densamma. Kommer att använda ATVn mest för vedkörning men för timmerkörning vid de tillfällen då timmret är svårtillgängligt, eventuellt med lunningskärra. Frågan är om man får valuta för de 12 000 extra eller om 450n räcker gott.

/Luring

   TS
Användarvisningsbild

Re: 450 eller 750 kubik på ATV i skogen

Jerrka  
#80844 Skiljer sig 1:an 2:ans växel något i utväxling på de olika modellerna, eller däckmönstren ? Det är nog det du får gå på..Ja mena det sitter 5 hk hondamotorer på järnhästar och älgdragare, men då är dom låg-låg utväxlade ist. Men rent motormässigt så är det nog marginellt på en 450 och en 750 på att dra igång vedlasset på ettans växel om det är samma växellåda.

Användarvisningsbild

Re: 450 eller 750 kubik på ATV i skogen

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80881 Ska du i framtiden köra med band på den (gör en väldigt stor skillnad i framkomlighet) så skulle jag rekommendera den större maskinen. Banden tar mycket kraft.

Användarvisningsbild

Re: 450 eller 750 kubik på ATV i skogen

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80892 Tycker själv att effekten inte är så avgörande!

Det är sällan jag tycker orken sinar på min 420. Det är snarare så att det ivrigt spinner loss
på alla fyra trots kedjor!

Det är vikten på 4-hjulingarna som talar mot dem! De är helt enkelt för lätta när man hänger på
lite tyngd bakom!

MEN till ved o klentimmer så är det kanon!

Kör på den mindre o gör något kul för pengarna!!

Vesslan

Avatar Fallback

Re: 450 eller 750 kubik på ATV i skogen

Mickev  
#80899 Ja ta och kolla vilka ev mer skillnader det är mellan hjulingarna. En större motor ger i regel ett bättre bottendrag och segdraghet. Om du skulle få tanken att hänga på band så är 450in inget alternativ igentligen. Har en kompis som hängde band på sin polaris 500 och de gick väl skapligt... tills de blev tungkört, då körde han fast hela tiden men samtidigt så gick hjulingarna med större motor förbi där utan större hinder.

Men som sagt, kolla vilka skillnader de är mellan dom 2 maskinerna och fundera på om du känner att du vill betala 12 extra. För skogsarbete så har du ingen nackdel att ha större motor iallafall. Sen om de är rätt eller fel att betala 12 000 extra för ditt användningsområde, de kan jag inte svara på.

Har du en större motor blir påfrestningarna mindre i längden motför den mindre motorn. Säger ju sig själv att en motor som får "ta i" mindre får en länge livslängd. Och ska man tänka på de viset så forska gärna då också om det är några andra skillnader i drivlinan. Kan ju vara regälare doningar i 750in.

Inte tror jag att man blir så mycket klokare av mitt inlägg men kanske de fanns nått tänkvärt där iallafall?

Avatar Fallback

Re: 450 eller 750 kubik på ATV i skogen

Ralf  
#81037 Suzuki Kingquad 450 räcker gott, ja har den och kraft har de aldrig varit brist på, har tom svetsa på högre stakar på
vagn för o kunna lasta lite mer. Men båda e ju bra me 5års garanti.

Användarvisningsbild

Re: 450 eller 750 kubik på ATV i skogen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81049 Klart du ska ha den större, lite dyrare men roligare och du får nog tibax mkt när du säljer vidare.

Avatar Fallback

Re: 450 eller 750 kubik på ATV i skogen

bevakare  
#81323 Hallå.....12 000 kr är för liten skildnad köp 750:n om du ska sälja maskinen i framtiden finns det en större köpar krets.
Seriösa gårds mäniskor samt bus åkande grabbar

Avatar Fallback

Re: 450 eller 750 kubik på ATV i skogen

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81324 Allt över 500cc är "lek-cc".

Våran Polaris 6x6 spinner loss alla hjulen i vilket fall om man har lass..Det är vikten som fattas i vilket fall, kraft finns så det räcker och blir över.

Sen är ju andrahandsvärde osv en annan sak, men att den inte räcker till för ett vedlass behöver du inte oroa dig för.

Är 750cc:n 2 cylindrig? Många säger att det är stor skillnad i soppaförbrukning enstånka vs v-twin.

Avatar Fallback

Re: 450 eller 750 kubik på ATV i skogen

Luring  
#81527 Både 450n 750n är encylindriga.

   TS
Avatar Fallback

Re: 450 eller 750 kubik på ATV i skogen

Nolltax AB  
#83226 Första maskinen var på 375cc.
Drog ut 8 meters stock, eller släpade snarare. Lunningskärra....
Har idag dubbla kraften å släpar ut samma stockar.
Surnade till igår på all snö å började röja på stallbacken.
Grannen vall lagt upp i västra delen, i vägen tyckte jag å tog sats.
800 kubik å band å ett gäng tid så det gick till slut.
Det hade det inte gjort med mindre maskin dock.

Avatar Fallback

Re: 450 eller 750 kubik på ATV i skogen

John_Deere  
#96392 Hade för ett tag sedan en polaris 500 -08, det var helt och hållet tillräckligt att dra fulla lass (både virke och släpvagn). oavsett hur mkt eller lite kraft du har så kommer den nog drar alla 4hjul runt när de går tungt, det gjorde då våran! Skiljer det därför mkt mellan vikterna på den större och mindre maskinen bör du ta den tyngre! Du kommer ändå att ha problem att på ner kraften i backen.

Ska du köra med bandsats är däremot 450in i klenaste laget!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).