Skotare

Sex eller åtta hjul det är frågan?

23 inlägg 11661 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sex eller åtta hjul det är frågan?

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80905 Såg att ämnet börjat diskuteras i en annan tråd. Tycker frågeställningen är värd en egen.
Personligen skulle jag säga upp mig på stående fot om nästa maskin saknar två hjul. En 8-hjuling "flyter" fram i jämförelse. Detta blir mkt tydligt om man är två maskiner på samma ställe och det är en av varje sort. Ska man i sexhjulingen hänga på in i tomma är det bäst att köra med hjälm. Nä jag säger som en kollega.
-Den som inte vill ha fyra hjul på traktorn ska fan inte ha det på vagn heller!



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Sex eller åtta hjul det är frågan?

GremoNiclas  
#80909 Inte mycket till fråga. 8 hjul eller inga... 8)
Kört 4-hjulig sampo-skördare 👎 Nu: 8-hjulig Tiger H-09 \:D/ :-bd

Användarvisningsbild

Re: Sex eller åtta hjul det är frågan?

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80916 8 så klart

Användarvisningsbild

Re: Sex eller åtta hjul det är frågan?

skogsjan695xl  
#80930 Ingen tvivel om att det ska bara 8 hjul, visst en 6 hjulig svänger bättre, men va fan det finns boggi lyft. 8hjul helt klart.

Avatar Fallback

Re: Sex eller åtta hjul det är frågan?

Fredde73  
#80962 Hehee...ska nog inte lägga mej i eftersom jag bara kör jordbrukare i skogen. Och truck på asfalterade ytor..

Men jag hörde en gång "bättre hoppa en gång än två när man kör över en stubbe"...

Den föraren föredrog tydligen 6-hjuliga maskiner utan boggin fram...

Avatar Fallback

Re: Sex eller åtta hjul det är frågan?

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81046
Fredde73 skrev:Hehee...ska nog inte lägga mej i eftersom jag bara kör jordbrukare i skogen. Och truck på asfalterade ytor..

Men jag hörde en gång "bättre hoppa en gång än två när man kör över en stubbe"...

Den föraren föredrog tydligen 6-hjuliga maskiner utan boggin fram...


tyckte han de va bättre att hoppa 50 cm högt än 25 också eller?=)

Avatar Fallback

Re: Sex eller åtta hjul det är frågan?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81189 ja har ni alla testat en 6 hjuling ordentligt eller skriver ni vad ni tror??
Ett tag hade vi både en 8 hjulig och en 6 hjulig 890. Nu har vi enbart en 6 hjuling.
Senast i höstas så hade vi en 8 hjuling på demo, och för oss är det då absolut inte självklart med 8 hjul!
Visst nog har dom fördelar men också nackdelar.... På vissa marktyper går 6 hjulingen mjukare och på vissa 8.
Som jag tyckte så när det var sådär småstenigt och knaggligt så är 8 hjulingen hemsk i jämförelse iaf med band fram, kanar ju och glider och smäller, så gör inte 6 hjulingen med riktiga kedjor på hjulen.
Och samma i 8 hjulingen när du kör över tex en sten eller stubbe så kan det ju smälla som fan om boggin går i stoppen, visst rörelsen blir stor i 6 hjulingen då hjulet går upp men den blir mycket mjukare, inte alls det där småstötandet som man i princip alltid har i en 8 hjuling.
6 hjulingen klättrar bättre uppför och går mycket bättre i snö. Under dom dagarna jag körde 8 hjulingen föll jag ner från sten några gånger så man fick rätta till armstöden efteråt, det har då inte hänt än i 6 hjulingen.

Den stora fördelen och en av anledningarna till att jag skulle kunna välja en 8 hjuling är för att du känner av skakningarna från kranen mycket mindre, 8 hjulingen står väldigt stumt mot marken, blir ganska mycket mer vikt på framdelen med boggi och kanske band.

Jag har iofs inte provat en mindre 6 hjuling nån gång, kan tänka mig att de blir sämre med mindre däck, 890n har ju som manliga framhjul ;)
Vi ståt ju inför skotarbyte nu och valet är svårt för oss, sitter och väger för och nackdelar.

Hoppas "gubben" här på forumet svara, han körde ju 6 hjul förut och kör nu 8.
Ska också bli kul att höra vad Simba tycker om 6 wd 1910 jämfört med 1710an.

Användarvisningsbild

Re: Sex eller åtta hjul det är frågan?

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81200 Bärigheten är en stor fördel med 8wd.

Användarvisningsbild

Re: Sex eller åtta hjul det är frågan?

GremoNiclas  
#81204 Precis! Bärigheten är ett gott skäl.
De mindre skotarna, typ Gremo, 810, 830 finns endast med 8 hjul. Inte så mycket å fundera på där.
Och i händelse av punktering är ju 22,5-tummarna lite mer "användarvänlig" än 34-tummarna. :wink:

Avatar Fallback

Re: Sex eller åtta hjul det är frågan?

Gubben  
#81290 Jag kan bara hålla med valmet 890. Jag har över 20 års erfarenhet av både 4-6-8 wd och jag håller helt klart på 6 wd. Är det stenigt, brant och mycke snö finns det inge bättre.

Avatar Fallback

Re: Sex eller åtta hjul det är frågan?

dexter  
#81294 ja har inte kört så mycke me 6 hjul men ja går hellre på 8 hjul än 6. tycker de blir ne mjukare gång, specielt med band runt om. kör man mjuka partier så är de ganska korkat enligt mig att braka in me 6 hjul, du får en mer direkt tyngpunkt och den punkten breder inte ut sig som 8 hjul. 8 hjul och spända band ger en bred tyngpunkt. men däremot så är 6 hjul och hjulband de ultimata i branta terränger! om man inte kör me 600 däck på 8 hjul.

och det här me stötig gång me 6 hjul är nåt man lär sig att köra me, tillslut så blir det inte så stötigt, man lär sig hur man ska köra helt enkelt.

men frågar du mig en rak fråga: 6 eller 8 hjul?
svar: 8 hjul helt klart!

Användarvisningsbild

Re: Sex eller åtta hjul det är frågan?

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81305 8hjul! Har lite erfarenhet av 6hjul men med våra blötmarker så skulle jag inte vilja ha 6hjul, sjunker tillräckligt med 8...

Avatar Fallback

Re: Sex eller åtta hjul det är frågan?

Lars Chr  
#81521 er nukk bæst me 8 hjul ja

Avatar Fallback

Re: Sex eller åtta hjul det är frågan?

skyttekungen  
#82649 föredrar ju åtta men sex är ju alltid skoj ;)

Avatar Fallback

Re: Sex eller åtta hjul det är frågan?

valtra a 72  
#82666 Snart är det vår då får man plocka fram tvåhjulingen igen. :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).