lör 11 feb 2012, 23:30#160843
Hej.
Lite funderingar och behov av tips angående styrlameller BM Bamse.
Hur har ni gått tillväga när ni bytt styrlameller på bamsen. Vi har två stycken bamsar, en reservdels och en vi kör med då och då. På reservdels bamsen har vi delat på styrlamellerna men de kärvade på bägge sidor och slutade med att trumman för lamellerna sprack vid centrum. Trummorna kommer dock att svetsas av experter på att svetsa gjutgod så de bör kunna användas igen.
På den bamse vi kör med slirar styrningen på bägge sidor och frågan är hur man ska kunna dela på styrkopplingen utan att förstöra trumman.
Nya lameller och stålskivor har vi fått laserskurna, blev riktigt bra.
Den styrväxel vi demorterat på reservdels bamsen, hade tidigare slirat, men tittar man på lameller och stålplattor så ser de inte alls slitna ut. Så det verkar inte vara där problemet ligger, det måste vara andra saker som gör att det kärvar. Det är ju en koppling som ska vara torr så det är ju inte så bra att försöka smörja något i den.
Frågan är om det är tryckfjädrarna som tappar stinget efter ett tag eller om det är lamellerna som kärvar mot trumman eller en kombination av dessa, för som sagt lamellerna ser knappt slitna ut.
Tacksam för tips och ideer.
Bilden är två gamlinga i arbete huggning o körning av stolpar.
//Jonas
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto