Sågtimmer

Timmerlängd ??

9 inlägg 27748 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Timmerlängd ??

simon  
#81126 Hej

Har avverkat ca 55 m3 timmer åt min svärfar under denna snörika vinter. Jag har koncentrerat mig på att ligga på 4,30-4,90-5,50 längder på timmret. Har fått för mig att det är dessa längder som ger mest klirr i kassan,eller?? Det hör till saken att det är gammal åker mark så granarna är ca 25 m höga i snitt och kärn friska. Har fått ut i snitt 3 st timmer stockar på varje gran.

Hur är det i andra delar av vårat snörike när det gäller längder på timmer ??

vilka längder är att före dra?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Timmerlängd ??

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81137 Ojämna längder brukar alltid va störst efterfrågan på.

Avatar Fallback

Re: Timmerlängd ??

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81138 Det varierar väldigt mycket, vi styrs ju efter sågverkens listor och vad dom vill ha, ibland vill dom ha mycket korta bitar, ibland mycket långa och ibland blandat.

Avatar Fallback

Re: Timmerlängd ??

Fredde73  
#81142 Det finns nog mer insatta än mej att svara på detta..

Men handlar det inte ganska mycket om köparens önskemål i dessa kund-anpassade tider. Standard har väl annars varit ett utgångspris runt 4,5 m längd och sedan tillägg resp. avdrag för längre och kortare timmer...?

Men bäst är nog att kolla upp med den tilltänkte köparen vilka längder dom prioriterar...

Speciellt på talltimmer är väl dock kvaliteten det allra viktigaste att aptera efter. Och handlar det om toppmätt ska man inte underskatta avsmalningen heller...

Användarvisningsbild

Re: Timmerlängd ??

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81145 Jag brukar aptera så att högsta kvaliteten samt största volym (m3to) erhålls. Man får studera stammen och anpassa apteringen efter hur den ser ut. För att stock skall hamna i en högre kvalitetsklass kan man kapa stocken innan en kvist, det kan medföra att stocken blir kortare än 4 m men värdet på stocken höjs. Hos oss i Ångermanland mäts timmer in i m3to och prissätts efter toppens diameter, därför ska man sträva efter att få så stor toppdiameter som möjligt. En stam som har stor avsmalning skall man kapa korta stockar medan en stam som har liten avsmalning kan kapas i längre längder. Detta medför att timmret apteras i intervallet 3,6-5,5 m.

Avatar Fallback

Re: Timmerlängd ??

kubiken  
#82560 Man bör absolut ha en köpare och prislista klar innan man sätter igång och hugger. Det finns många olika varianter på bäst betalda längder. Och priset i olika kvalitetsklasser justerat med längdkorrektionen bör jämföras med andra sortiment om man ska aptera ekonomiskt optimalt. En kort och klen tall - klass 4 kanske hade varit bättre betald i massavedhögen tex.
Och framför allt bör man vara påläst om tillrednings och leveransbestämmelser innan man hugger så behöver man inte ångra sig och gnälla när mätbeskedet kommer!!!

Avatar Fallback

Re: Timmerlängd ??

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82862 De listor jag har fått styr mot medellängder eftersom tillägget för långlängder bara kompenserar avsmalningen medan kortlängderna straffas hårt. Förr högg man långt timmer på rot och mellanstock och en liten kortbit i toppen. Nu gäller det att undvika den där kortbiten.

Avatar Fallback

Re: Timmerlängd ??

mb track  
#148390 tycker skogsbolagen har ändrat till det sämre igen, pga,att förr tog de timmer ner till 13.cm under bark. nu ska 12cmm till 21 gå i klentimmer. de tar timmer från 17 cmm men skogsägare får ett sämre pris nu mot förra säsongen .man fick alltså mer för all stockar mellan 13- 17 tidigare. finns inte xp tall kvar nu , det står bara klass 1 tycker att det är märkvärdigt sålde rotleverans nu .ser väl ut att tallstockar med kvist i kan , var bättre bet än tidigare allt blev visst inte sämre, blir mkt sortiment, att hålla isär, all löv å, rötved, behåller man till ved. så gör nog flera tror ja.

Avatar Fallback

Re: Timmerlängd ??

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#166716 Brukar se till att få fast kubikpris sen hugger jag som det passar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).