Skogsvagn (Huggarvagnar)

köpa vagn...

18 inlägg 14479 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

köpa vagn...

6100  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8113 är det någon här som har koll på hur kvaliten är på farma och palms vagnar jämfört med en vreten? har en gammal bredöl med cranab kran som e stark men lite kort. det ska vara en 9-10 tons vagn med 6.5 m ca kran. har fått ett bra pris på en palms 675-10 men kan man lita på att den håller? eller ska jag köpa en vreten 30000 dyrare?



   TS
FTG
Användarvisningsbild
XP  
#8117 Har själv nyligen beställt en skogsvagn blen en källefall 9 tons med 6.30 kran o radiostyrd vinch kollade av marknaden ganska mycket, när jag frågade på en palms vagn så försäkrade säljaren att kvaliten var bra mot när dom började tillverka vagnarna palms låg väldigt bra till prismässigt. Var också inne på en movi kärra skiljer faktiskt väldigt lite i pris

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8129 farma vagnarna finns det inte några som helst fel med förutom gripen som lägger virket slarvigt i traven...
Men annars så är det bra grejjor

Avatar Fallback
fm  
#8131 Har en Farma 9 ton med 5,1 meters kran och radiostyrd vinsh.
Den har fungerat mycket bra, bara bytt några hydralslangar.

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8175 Efter att fått vänta i ca 20 veckor på en gripskopa från vreten vet jag inte om det är ett bättre val men dom har rätt så bra snits på sina grejor annars.
Jag menar att de är dimensionerade för att hålla.

Avatar Fallback
6100  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8176 det jag tänker på är ju kvaliten.. det har ju hänt att man köpt nya fina grejjer som ryker av där det egentligen inte ska kunna gå av! så ibland blir den nya lite billigare maskinen sämre än den gammla man haft. vill ju inte råka ut för det när man handlar för så stora pengar. sen kör jag ganska mycket bokved. så kranen bör vara ganska stark. palms vagnen jag tittat på har dubbelram. det har ju vreten med och det verkar väldigt stabilt. men farman 10 ton med 6,5 kran ser fin ut den med! funderar på hur starka de är i vridhusen palms och farma sånt är ju det dyraste där är och laga..

   TS
Avatar Fallback
trädsamlare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8192 Det finns de som säger att risken för sprickbildning är mycket större med dubbelram eftersom den är en stelare konstruktion. Själv har jag bara erfarenhet av centralrörsramar av olika storlek. Själva ramen har aldrig varit något problem på någon av dessa, trots ganska så hårdhänt användning. Röret fungerar väl som en torsionsfjäder och hanterar på så sätt vridande belastningar. En svetsad ram blir väl betydligt stelare. Någon som har erfarenheter av båda varianterna?

Användarvisningsbild
Christer j  
#8204 Jag har en patu 3410 kran med 10 ton kärra från 89.Den har otrolig kvalite o har aldrig spruckit eller behövts lagas dock så börjar cenralröret i kärran bli lite mjukt i materialet märks det.Den har gått ca 500 fub per år i medel sen den var ny.Den kostade 125000 -90 vilket var ganska dyrt då men det har nog betalat sig många gånger.
Köp en kärra i förhållande till hur mycket du kör men köp gärna en lite dyrare o bättre än vad du först tänkt dig.Det tjänar du på i längden o om en mowi nästan är lika dyr är nog valet enkelt.Tala med en av många
entepenörer som har mowikran,dom tål mycke stryk.

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8281 Jag har kört med en Moheda drivvagn ca 11ton från 85 de senaste 15 åren, nu har jag kranen på traktorn så jag hamnar lite vid sidan i diskusionen men mohedas vagn är smidig som tusan men......jag har kört FMVs kranar sen 88 och enda problemet på 360 jag har ännu var att en vridcylinder läckte in i det oljefylda vridhuset så jag fick lyfta av och byta alla packningar i den för några år sen

Avatar Fallback

Vreten-skopa

Sören  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8598 Jag läste att du har väntat länge på din vreten-skopa Gnisten. Jag har själv en HVV9 och funderar på att köpa antingen iläggsplåtar (som jag tror KTS säljer??) eller en vreten-skopa. Jag behöver skopan till dikesrensning och för att lasta gödsel, mm. Har lånat grannens iläggsplåtar ett par gånger och det har fungerat bra. Vreten-skopan är ju ganska dyr, men den ser rejäl ut. Håller gripen för iläggsplåtar? Är det värt pengarna att satsa på en vreten-skopa?

Avatar Fallback
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8616 Sören: Lite off topic men.... K.T.S iläggsplåtar passar bara K.T.S gripar.

MVH

Morgan Nordin, K.T.S

Avatar Fallback
Sören  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8639 OK, jag trodde iläggsplåtarna var av universal-modell. Eventuellt kanske det finns fler leverantörer, eller så får bysmeden ett uppdrag, om jag inte köper vretens skopa.

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8640 Jag har kört FMV och Lima grip med Limas iläggsplåtar och visst fungerar det.
Vet inte vad plåtar kostar men 1meters Vretenskåpa kostar ca 10500, 70cm är ca 1000 billigare.
Att jag köpte skopa istället för plåtar var att mina gamla var 25år gamla och sneda, lite fel rundning för att passa bra i gripen och dessutom har jag redan snabbkopplingar på slangarna.
Jag har alltid varit och lyft i sten och hoppas att skopan håller bättre till det än plåtar.
Vet inte om det hade med plåtarna att göra men G25 gripen som satt på FMV 2500 hade en viss aptit på de dyra bultarna som håller ihop den :roll:

Avatar Fallback

det

6100  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11138 blev en beg moheda vagn. efter och ha tittat på ett antal vagnar och jämfört vad de lyfter hur de sett ut att hålla. var det då rakt inte lätt! men hittade en beg moheda i fint skick som visserligen var lika dyr som en ny farma. men den lyfter lite mer. och känns som den går och laga när det börjar bli glappigt. men har den gått i 18 år utan att börja glappa eller spricka håller den nog ett tag till*L* den har ingen vinch. vet någon var jag kan hitta en fjärrstyrd för en vettig peng?

   TS
Användarvisningsbild
XP  
#11144 Gå in på weimer.se dom har flera modeller kanske även kts säljer lösa vinschar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).