Skogsvagn (Huggarvagnar)

Villken griplastarvagn är sämst

73 inlägg 66259 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Villken griplastarvagn är sämst

BM 35  
#73511 Intresant läsning att Farma skulle vara bra och Vreten sämre
Farmi fanns det väll något som heter eller är det det som är Palms nu
En kompis har en Farma en 7,5 tonare med 4,6m kran tror jag det är och han har haft den ett antal år och den verkar hålla
Har ju inte fråga han hur den är men håller den åt han så borde den vara hyffsad han är ganska våldsam av sig

FTG
Användarvisningsbild

Re: Villken griplastarvagn är sämst

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73514 Har ingen annan erfarenhet än Farma, funkar bra för priset tycker jag.
Svetsarna verkar hålla, inga sprickor fast det är en öststatare..

Användarvisningsbild

Re: Villken griplastarvagn är sämst

Christer j  
#73547 Kjellfri är en het kandidat till förstapriset.
Jag är åkaredräng och har haft det stora nöjet att leverera några griplastarkärror från skara till inte ont anande stackare.
Den första lämnade en oljepöl efter sig på flaket från läckande ventilpaket,och alla tre jag kört har vart rostiga vid leverans.
Ventilpaketet ser ut att vara lämpligt att använda för träning för styrkelyft för världens starkaste man.
Om man betalar samma pris för en ny griplastarkärra som en begagnad Kessla,Mowi etc så får man vad man betalar för.

Avatar Fallback

Re: Villken griplastarvagn är sämst

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73676
valtra121A skrev:har själv kört farma, vreten, möre o nu moheda! alla har fel o brister likväl som fördelar! bäst hittils var farmavagnen, inte en endaste lite spricka efter 3 års körning! sämst var vretenvagnen, 4 månader tog det innan den började spricka sönder o färgrn rammlade av... mörevagnen klarade sig bra från sprickor men var skev i boggilådorna från början. mohedan ja har nu är nog sett till priset jag betalade för den det sämsta köp ja gjort! allt från sprickor överallt till små tätningar som går sönder! dom har till exempel bytt bomcylindern 5 gånger! gripen slutkörd efter 400m3 massavedskörning. finns åtskilligt att säga om eländet tyvärr...


vad är de för modeha du har då?

har en 9 tons moheda från 97 och den har bara spruckint 1 gång i kran pelaren ovanför svängen, de beroro vä mycke på gudrun då och att vi de tillfället körde virke som va 80cm, den tyckte nog inte om dom 5,5 stockarna. annars har den kärran gått otroligt bra och inte gått sönder nånting och vi kör inte direkt med smålass heller. till 95% så är lassen över grinden och de har åkt ut tusentals m3 på den, 1 grip bytad efter 8 års körning

Avatar Fallback

Re: Villken griplastarvagn är sämst

valtra121A  
#74037 har en valtra 121 advance o en moheda 120 med M40 kran,hela ekipaget är från våren -08, fick vänta 4 månader från angivet leveransdatum innan ja fick den.... då hade dom missat att jag skulle ha ett ventilpaket anpassat för traktorns LS system till att börja med, sen blev bomcylindern som en cykelpump! hann inte ur hytten förrän kranen damp i backen! gripen blev väldigt glapp på några hundra kubik, sen en kall morgon gick den av, fick mot pristillägg en större grip. boggien åkte fram o tilbaka på axlarna, lager utslitna på mindre än ett år. tätningarna i trummbromsarna började läcka efter mindre än ett år, de två sista har börjat läcka nyligen.... cylindrarna i stödbenen sliter sönder fästpunkterna, båda utbytta- trasiga igen.... svängkolvarna i vridhuset läckte, bytta- läcker igen... fästplattan för kranen sprack loss från grinden, 3-4 gånger trotts förstärkningar... boggie infästningarna sprack.. i våras ett år gammal alltså, så fick jag veta att moheda tyckte att ja KÖRDE FÖRMYCKET MED VAGNEN! enligt krandatorn har ja kört 700 timmar till dagens datum! vagnen är ju helt slut efter ett o ett halvt år! mohedas lösning: köp en mer än dubbelt så dyr vagn så håller den nog för de 11 tonslass den här ska klara, man måste alltså köpa en 15 tonnare om den ska klara 11 ton???? kul va??

Avatar Fallback

Re: Villken griplastarvagn är sämst

BM 35  
#80859 Det var länge sen det skrevs något här nu,,,,

Användarvisningsbild

Re: Villken griplastarvagn är sämst

totte  
#80891 Beror nog på att ingen klarat att få till det värre än Valtra121A :lol:

Avatar Fallback

Re: Villken griplastarvagn är sämst

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80923 tycker ju de låter lite konstigt med så mycke problem, de enda problem på våran va att kranen sprack ovanför sväng cylindrarna och den är nu 13 år gammal.. leverans problem hade vi också, för vi beställde inte driften från början utan köpte den 2-3 år efter att den va ny och de tog 3 månader innan den kom, men pga av förseningen så fick vi en vinch så på de sättet gjorde de inget att driften va försenad :smile:

Avatar Fallback

Re: Villken griplastarvagn är sämst

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81094 Man ska inte ha trumbromsar när man kör vid sidan av vägen, får man in skit efter en dykning i ett kärr i trumman kan bromsverkan försvinna, de ska vara skivor!!

Användarvisningsbild

Re: Villken griplastarvagn är sämst

stegmaster  
#81119
gnisten83 skrev:Man ska inte ha trumbromsar när man kör vid sidan av vägen, får man in skit efter en dykning i ett kärr i trumman kan bromsverkan försvinna, de ska vara skivor!!

Håller med, skivor ska det var. Lite dyrare, men mycket bettre. :wink:
DSC00256 (929 x 696).jpg

Avatar Fallback

Re: Villken griplastarvagn är sämst

Henrik Petersen  
#81155 Hej alla

Nu är ju jag novis på detta med kranvagnar, men om de "vanliga" märkesvagnarna är så dårliga kan man väl lika
gärna köpa en kellfri till halva priset

Henrik

Avatar Fallback

Re: Villken griplastarvagn är sämst

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81159 De är illa att nya Moheda vagnar skulle vara så dåliga, min drivna är sen ca 85 och de enda på vagnen som gått sönder är ett öra till vagnsstyrningen som brast för 6-7 år sen annars helt osvetsad, har iof kranen på traktorn.
T.o.m. målstakarna har rätt form ännu.
Och av dom 3 FMV kranar jag haft har jag bara packat om vridcylindrarna på min förra 360 när vridhuset överfylldes när kranen var drygt 10 år gammal och en lyftcylindergavel började läcka i svetsningen mot tuben under Gudrun.
Gripen fick jag svetsa ett par ggr på slutet (låt bli sten) oxå annars har grejarna hållit.

Avatar Fallback

Re: Villken griplastarvagn är sämst

Robertberg  
#81161 Verkar som att ingen här har haft dåliga erfarenheter av Mowi :)

Avatar Fallback

Re: Villken griplastarvagn är sämst

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81163
obantteg skrev:Verkar som att ingen här har haft dåliga erfarenheter av Mowi :)


får väl se ifall de är nån som har mowi kommer hit o säger nåt :roll:

Avatar Fallback

Re: Villken griplastarvagn är sämst

Robertberg  
#81168 Jag kan ju säga att vi har en 10 tons mowi med 5,3 meters kran utan stödben, det enda vi gjort är att kranan spruckit på något ställe vilket är svetsat och inget man nu märker av, sen har en infästning till ett stag på gripen gett sig några gånger med men det är också svetsat. Punkteringar och hydralslangar får man ju nästan räkna som förbrukningsmaterial.
Dessutom har de ju ett högt andrahandsvärde :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).