Före och efter jobbet

Ax Men Säsong 3

41 inlägg 21646 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ax Men Säsong 3

Klas  
#79498 Tänkte bara tipsa om att säsong 3 av Ax Men har dragit igång over there och finns att införskaffa på en viss känd svensk torrent sida. Ser mer lovande ut än säsong 2, som enligt min mening va mycket sämre än första säsongen.
Finns mer att läsa om serien på history.com



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Ax Men Säsong 3

BorN  
#79525 Riktigt bra serie! Andra säsongen var ingen höjdare men helt klart sevärd, första avsnittet på säsong 3 var riktigt underhållande..

Avatar Fallback

Re: Ax Men Säsong 3

Ellingsson  
#80206 Aqualogging säger jag bara

Användarvisningsbild

Re: Ax Men Säsong 3

swe#kipp  
#80226 Vilka dårar :)
Man bara väntar på att pappan skall få en hjärt smäll !!!

Avatar Fallback

Re: Ax Men Säsong 3

Klas  
#80271 Ja, man undrar hur fan han tänkte som erbjudit dom ett jobb i Florida. Skulle vara kul att veta på hur många arbetstimmar Browning har fått ut dom lassen på, och hur många kubik det är på varje lass. Är ju en rätt som imponerande siffra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ax Men Säsong 3

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80854 Såg att det blir Ax Men på TV4 ikväll, kl 22.40.
Är det säsong ett tro?

Ska bli kul att se vad det är för program ni snackar om :smile:

Avatar Fallback

Re: Ax Men Säsong 3

Jimmy_Nilsson  
#80872 Stod att det var inspelat 2007 så det lär vara säsong 1

Användarvisningsbild

Re: Ax Men Säsong 3

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80961 Såg en snutt av det idag, det verkar bli en hel del kubik framkört, vad säger proffsen?
Om jag minns rätt så tog 3 gubbar fram 3 stora lastbilslass på en dag och det på ett brant
och eländigt ställe.

Avatar Fallback

Re: Ax Men Säsong 3

Fredde73  
#80963 Såg också...och tänkte för mej själv att såna där marker skulle väl falla under "tekniskt impediment" här i Sverige. Men dom har ju sina metoder att få ut virket om än med mycken möda och stort besvär...

Sett liknande på youtube och där körde dom med elektroniska fjärrstyrda koppel på vinchen...sparade in den gubbe som lossar stroppen när lasset var uppe...

Användarvisningsbild

Re: Ax Men Säsong 3

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81044 Jo det är nog inte många som jobbar med såna eländiga marker, möjligtvis norrmän.

Användarvisningsbild

Re: Ax Men Säsong 3

swe#kipp  
#81056 Måste säga att jag skulle tycka det var kul att jobba i branter om jag fick göra det manuellt skulle ju vara spännande för tusan :)

Avatar Fallback

Re: Ax Men Säsong 3

M_M  
#84179
Slurfi skrev:Jo det är nog inte många som jobbar med såna eländiga marker, möjligtvis norrmän.

I mina trakter runt Stöde var det norrmän på ett tydligen oländigt ställe...

Avatar Fallback

Re: Ax Men Säsong 3

Robertberg  
#84185 När jag tände vedpannan för några dagar sen var det en artikel från norge i tidningen jag tände med.
Efter WW2 planterade de gran i även de brantare backarna och de börjar bli dags att avverka dem nu, och för att kunna ta till vara på virket så använder de sig av linbana, av samma modell som i axmen. För nuvarande finns det ca tio företag som arbetar på detta sätt, men det kommer enligt artikelnt att öka rätt rejält de närmaste åren.

Jag sparade namnet på gubben som var med i artikeln eftersom jag tycker detta lät jävligt intressant, speciellt när all fällning sköts manuellt.
Jag skulle definitivt kunna tänka mig att åka till norge och jobba nåt år för att hiva ner träd och ta del av de norska pengarna!

Hänger du med Kipp? ;)
Senast redigerad av Robertberg lör 06 mar 2010, 17:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Ax Men Säsong 3

swe#kipp  
#84212 japp jag är på :D

Avatar Fallback

Re: Ax Men Säsong 3

Robertberg  
#84221 Fan vad gutt!
Då är ju bara frågan om man har stake nog att flytta :grin:

Detta företag var artikeln om http://www.skogoglandskap.no/
Här är en länk till samma företag om linbaneriet: http://www.skogoglandskap.no/fagartikle ... er_i_norge
Bild

Bild

Är nog smidigt att ha "tornet" på en lastbil med kran för aptering. Sen är ju frågan vad de gör med virket, det lär ju bli fullt runtomkring lastbilen rätt fort, har de då en annan maskin som flyttar det en gång till eller hämtas virket så fort att det aldrig blir något problem?

Det kanske skulle startas en ny tråd om norrbaggarna..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).