Motorsåg och handhållet

Picco kedja till STIHL MS 260

108 inlägg 53212 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Picco kedja till STIHL MS 260

rockrock4  
#76909 Det snackas mycket på det här forumet om att trimma motorsågar, speciellt Hqa 346, byt kedja till en Picco istället om vi pratar STIHL språk. Det blir som en helt ny såg. Nu kan jag ha samma fil 4,0 mm och samma svärd också som till min MS 200. Dessa delar står inte med i STIHL katalogen, men din handlar tar enkelt fram dessa grejer.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Picco kedja till STIHL MS 260

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78399 Japp! jag gillar också piccokedjan! har den till och med på 361 emellanåt, har ett 16" & 18" piccosvärd med 3003 infästningen! eftersom ms260 också har 3003 faste och ms200 har 3005 fäste så har jag svårt att tro att du kan använda samma svärd till dom sågarna! har förvisso aldrig kommit på tanken att prova, men jag är rädd att det är kört! det finns däremot piccosvärd till ms260! även piccoringdrev! men det går att köra med vanligt 3/8 ringdrev också!

13" = 3003 000 6306
16" = 3003 000 6313
18" = 3003 000 6317

dessa svärd passar även på ex vis 361, 441, 660 men till dom sågarna finns det så vitt jag vet inga piccodrev pga den grövre axeln/splines, så på dom sågarna får man köra med vanligt 3/8 1.6mm drev! d går fint!

Piccodreven till ms260:

3/8 7kugg picco= 000 642 1240

3/8 8kugg picco= 000 642 1241

dessa svärd och kedjor är med största sannolikhet inget din handlare har hemma,men kan som sagt beställa hem!

som sagt så kör jag ganska ofta med picco och 8kuggsdrev på 361, fantastiskt effektiv kombination! :surp: desutom är det nog bland det bästa jag provat när det gäller att göra instick, får väldigt sällan "kast" och ändå skär det snabbt å fint!

ett 7kuggs drev blir nog bäst på ms260!

säg till ifall ni behöver "nummer" på andra stihldelar! har nog det mesta tror jag, utom dom allra nyaste sågarna!

Kör hårt! :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Picco kedja till STIHL MS 260

Houthakker  
#79238 Kör i stort sätt bara med RS 3/8 kedjor + .404 RS, en mycket snabb kedja. Samma kedja innebär att man kan köpa kedje på rulle och tillverka själv för sågarna.
Har bara microkedja på 'klättersågen'.

Användarvisningsbild

Re: Picco kedja till STIHL MS 260

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80196
Huggarn skrev:ett 7kuggs drev blir nog bäst på ms260!

Kör hårt! :mrgreen:


Varför inte 8 kuggs drev på ms260? Jag testade det på min Hq346 och upplevde en klart märkbar förbättring. Den skär verkligen snabbare och accet och styrkan är inte mycket försämrad. Lite men inte mycket. Jag tror att jag märker försämringen eftersom jag verkligen känner efter. (jag har 13" svärd).

Skulle inte just på ms260 det vara bra med 8 kuggs drev eftersom den i jämförelse med 346:an är lite långsammare men starkare/segare (min egen uppfattning kanske inte stämmer med verkligheten?)? Men med en kugge till skulle man få fart på den, eller?

Martin

Användarvisningsbild

Re: Picco kedja till STIHL MS 260

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80829 Jo visst, din tanke är hyfsat rätt men ändå lite fel tycker jag,eftersom vi nu pratar om 3/8 drev! jag misstänker att det var ett 8 kuggs 0.325 drev du provade på 346an!? ett 7 kuggs 3/8 drev har ju större diameter än ett 7 kuggs 0.325 drev, och får på så vis mer fart på kedjan! ms260 har ju 7kuggs 0.325 drev som standard, så bara ett byte till 7 kugg 3/8 ger ju genast högre kedjehastighet! nu är det förvisso en ganska smal 3/8 piccokedja vi pratar om men ändå! jag tror inte du vill köra med 8 kuggs 3/8 drev på vare sig ms260 eller hva346 inte ens trimmade! inte jag i alla fall! jag har till och från kört med 8 kuggs 3/8 drev på ms361 i komb med 15" svärd o rsc kedja,men jag trivs helt klart bättre med 7 kuggs drevet!
Så jag hävdar forfarande att med 3/8 drevning så trivs nog ms260 bättre med 7 kugg! skulle nog bli en riktigt rolig såg med tanke på att man får mer fart på kedjan och med piccokedja en lite smalare kedja än standard 0.325! jag ska nog försöka prova det trots att jag inte har någon ms260! dom ligger ju minst sagt jäkligt bra till prismässigt nu!!!! kanske ser vi snart ms261 i horisonten!! :mrgreen:

Har precis kommit hem från en vecka på "kanarieholmarna" å går här som en äggsjuk höna å väntar på en ms362 vw som jag beställde innan jag åkte! han hade en utan handtagsvärme som jag klämde på! den ser riktigt lovande ut! :P jag beställde en med handtagsvärme å jag skulle få den i mitten av feb sa handlarn! :mrgreen: :mrgreen: så här går man nu....... tramp...tramp....tramp... ja ni vet!! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Picco kedja till STIHL MS 260

Elias  
#80840 MS261 kommer till årsskiftet iaf om jag förstod han som jag frågade på stihls kundtjänst.
Detta eftersom de nya miljökraven 2011 så både husqvarna 550 och 261 lär komma samtidigt.

Avatar Fallback

Re: Picco kedja till STIHL MS 260

peter399  
#80841 Hur länge har inte Stihl-klanen längtat efter 261:an som aldrig kommer?
Skulle kunna tänka mig att de nästan hade en ute för att konkurrera med 346OE,
sen slängde HVA ut 346NE och så fick man börja om igen ;)

Användarvisningsbild

Re: Picco kedja till STIHL MS 260

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80843 Ja, husqvarna "slänger" ut mycket på maknaden dom!!

Användarvisningsbild

Re: Picco kedja till STIHL MS 260

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80940 Skall bli spännande med 261:an!!

Användarvisningsbild

Re: Picco kedja till STIHL MS 260

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80947
Ekhagas trädfällning skrev:Skall bli spännande med 261:an!!



Jajjamensan!! :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Picco kedja till STIHL MS 260

perbyl1  
#83489 ¨Här verkar det finnas människor som vet allt om kedjor och drev. Jag skulle behöva sätta ett 20 tumms svärd på en ms 260 och var till affären men han sa att det inte gick att sätta 20 tummare varken på 260 eller 360. Det var en annan infästning på dessa långa svärd, 18 gick bra men ej längre. Stämmer det????

Avatar Fallback

Re: Picco kedja till STIHL MS 260

Filip_björndahl  
#83493 Det stämmer inte. jag tror det byter vid den allra största sågen och att det är lika ända upp dit. jag får ju på mitt 13" från 260 på min 064 så. Men jag är inte helt säker. det är iaf stihls svärd. jag vet inte hut det är på oregon, men det borde vara samma kan man tycka.

Användarvisningsbild

Re: Picco kedja till STIHL MS 260

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83509
perbyl1 skrev:¨Här verkar det finnas människor som vet allt om kedjor och drev. Jag skulle behöva sätta ett 20 tumms svärd på en ms 260 och var till affären men han sa att det inte gick att sätta 20 tummare varken på 260 eller 360. Det var en annan infästning på dessa långa svärd, 18 gick bra men ej längre. Stämmer det????

Allt går om viljan finns, men det kan hända du får byta delning från .325 till 3/8. Vet inte hur utbudet är men nog skulle det gå o skaka fram ett 20" med rätt fäste, det tror jag bestämt!
Det tar hårt på de mindre sågen o ha långa svärd, doch om det är super vasst o man vet vad man gör kan det funka tillfälligt.

Avatar Fallback

Re: Picco kedja till STIHL MS 260

Robertberg  
#83510 Varför ska du ha ett 20" på 260n?
Du har ingen kompis eller bekant som redan har grejer och kan låna ut/hjälpa dig?
Fast är det många träd som ska ner så kanske det känns lite dumt att låna..

Användarvisningsbild

Re: Picco kedja till STIHL MS 260

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83528 jorå! stihl har ett 20" 0.325 svärd med 3003 fäste! art nr: 3003 000 6821 kedjan ska ha 81 drivlänkar...1.6mm skulle rekommendera stihl rmc eller rmc3 eller oregon 22BP eller 22BPX. Pesonligen skulle jag alldrig komma på tanken att köra 260n med 20"! max 18" ännu hellre 15-16" men visst går det....men inte fort!! :smile: dessutom kommer den att bli jäkligt framtung med 20"! 18" är precis på gränsen anser jag! om du skulle kunna nöja dig med 18" skulle jag utan tvekan välja piccosvärd & kedja! nummren på dom har du tidigare i tråden!

lycka till!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).