Skogsmiljö och Trädlära

Vildsvin och skog

16 inlägg 9767 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vildsvin och skog

ymer  
#80600 Är det nån av er som har personlig erfarenhet på ev skador på
skog orsakad av vildsvin ?
Jag är själv skogsägare och jägare.



   TS
Avatar Fallback

Re: Vildsvin och skog

ymer  
#80603 Eller jag borde sträcka mig lite längre om jag ska få svar:
Känner du någon som har erfarenheter av detta ?
Angående rotröta på gran...finns bevis på att rotröta uppstår?
En bra länk här skulle sitta bra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vildsvin och skog

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80606 Har mycket vildsvin på vår mark, inga skador vad jag sett hittills.
På längre sikt så tror jag ingen vet.

Avatar Fallback

Re: Vildsvin och skog

ymer  
#80608 Men du måste väl ha haft dom några år?
Ser du ingenting på granarna?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vildsvin och skog

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80646 Tror inte dom ger sig på granar, här nere matar alla grisarna för jakten osv, inklusive alla godsen runt omkring, hade de gett sig på skogen tror jag inte de hade matat dem.

Avatar Fallback

Re: Vildsvin och skog

ymer  
#80650 Anledningen till mina undringar är att här är grisarna på ingående och en skogsägare starkt reagerat emot grisar.
Han är en av ca 110 markägare i jaktklubben. ( den ende som sagt något) Han hänvisar till nogranna studier och rapporter från södra Sverige.
Han har gått så långt att han har tagit ur sin jaktmark p g a grisarna inte blivit skjutna tillräckligt snabbt.
Sen vet jag väl att det finns andra problem, men det här gäller skogen.
Det finns antydningar till granskador i vissa rapporter, men hur allvarligt är detta?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vildsvin och skog

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80657 Jadu, det här med skador har jag aldrig hört något om.

Tänker jag på det kan jag höra mig för under veckan kanske, men jag tror som sagt inte att det är något problem eftersom det är så stort med grisarn här nere.

Avatar Fallback

Re: Vildsvin och skog

Fredde73  
#80659 Har inga egna problem med detta eftersom jag bor och har markerna norr om svinens område..

Men jag bodde ett drygt år söderut..en gård mellan Södertälje och Nynäshamn. Hyresvärden hade stora problem med vildsvin som bökade upp gräsmatta och trädgård gång på gång...dom var så nära som 10 meter från mitt köksfönster. Men nu handlade det ju inte om trädgårdsskador..

Såg däremot under vandringar i skogen där nere områden..främst i täta granskogar på bergen med lite grövre jord..hur hela områden såg ut som nån galning gått loss där med grävmaskin. Rejäla hål var utgrävda med vallar av grus och sand intill. Och jag tänkte faktiskt just på granarnas rötter när jag såg det där. Vet inte men nog såg det ut som en rejäl inbjudan till rotröta och elände på längre sikt...

Men precis som med älg och rådjur så väger ju jaktens intressen tyngre än skogsägaren...

Avatar Fallback

Re: Vildsvin och skog

ymer  
#80682 Ja just det där bökningarna runt granarna är intressanta. Detta har man ju läst om. Men är det ingen
som har erfarenheter "på längre sikt" Grisarna har ju funnits ganska länge på vissa platser.
I Tyskland har dom funnits väldigt länge. Dock så är jag dålig på tyska - jag måste hålla mig till
svenska forum.
Det gäller att göra en seriös bedömning på platsen. Vilka träd skulle slås ut ändå utan gris.
Vi har några exempel här på gran som växer på sandmark. Varenda stam har röta. Skulle det vara grisbökat där
så har det varit grisens fel....

Sen är det väl självklart att betesskador och jakt hör ihop. Ingen mark-ingen jakt.
Det bör vara mera kommunikation mellan jägare och markägare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vildsvin och skog

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80701 Kor trampar ju röta i granen,så nog borde svinen lyckas med samma sak.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Vildsvin och skog

alias  
#80719 Vet om en skogsägare som hade planterat gran i "omvänd torva" och när han kom tillbaka för att kolla på planteringen efter ett tag så var något tiotal torvor tillbakavända med granarna under sig.

Som sagt inget allvarligt problem då det var ett tiotal plantor på ett hygge om drygt 1 ha.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Vildsvin och skog

ymer  
#80817 Nu har jag pratat med en person som varit i Tyskland, sweits, polen mm och studerat vildsvinspåverkan.
När det gäller skogen så är den negativa påverkan i princip noll. Dom har ju haft svin väldigt länge och kan se
påverkan "på sikt". Däremot finns det en rad fördelar för skogen, dom är ju bland annat duktiga på att rensa bort
barkborrar mm.
Bökningar på åkrar har dom med en viss framgång löst med syntetiska vitaminer och spårämnen som dom
sprayar på åtlar i närheten av åkern.
Det är dessa ämnen som dom söker i åkern. Detta är en grej som jag inte läst om i svenska medier.

Viltstängsel är dom duktiga på...en gris på en 6-filig autoban är inte tänkbart !!
Här i sverige väljer vägverket att inte göra nånting...dom nöjer sig med att konstatera att det finns
för mycket gris. Därmed för dom över detta problem på jägarkåren.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vildsvin och skog

Brum  
#111922
ymer skrev:Bökningar på åkrar har dom med en viss framgång löst med syntetiska vitaminer och spårämnen som dom
sprayar på åtlar i närheten av åkern.
Det är dessa ämnen som dom söker i åkern. Detta är en grej som jag inte läst om i svenska medier.


Vad är det för spray då kan man undra?

Avatar Fallback

Re: Vildsvin och skog

axwell  
#111935
ymer skrev:. Därmed för dom över detta problem på jägarkåren.

Jägarna i Sverige behöver inte ta ansvar för problemen, till skillnad från i det tyska systemet.
Min skoltyska är inte fullkomlig, så någon detalj kan jag ha missförstått.

I Tyskland kan den som har ekonomiska resurser lägga anbud på jakten inom en viss region, det står sedan fritt att sälja jaktdagar till enskilda- eller företagsjägare.
Om vildsvinen orsakar någon skada står jakträttsinnehavaren ekonomiskt ansvarig, ett sätt att styra till lämplig avskjutning.

Avatar Fallback

Re: Vildsvin och skog

Åkesson  
#498246
1518647506_img_20180112_115829_8.jpg


Tog kort på detta en bit bort från mig, så nog tycker jag att svinen gör skada på gran........ frågan blir ju mer hur många av träden som får röta..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).