Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

BM 661 Stornalle!

17 inlägg 19261 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

BM 661 Stornalle!

wiklund  
#76555 Diskutera allt om dessa veteranare!



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: BM 661 Stornalle!

wiklund  
#76560 Tog en sväng idag och tog lite kort!

   TS
Användarvisningsbild

Re: BM 661 Stornalle!

swe#kipp  
#76566 kollade alla bilder, bra jobbat att få fram den ur snön :)

Avatar Fallback

Re: BM 661 Stornalle!

wiklund  
#76596 Tack. jag skottade fram den lite sen körde jag bara :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: BM 661 Stornalle!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76608 Fina bilder i Nya Bilder, mkt snö, mer än här.

Avatar Fallback

Re: BM 661 Stornalle!

wiklund  
#76780 Ja det är vell runt75-80 cm här i hudik trakten! grym traktor att ta sig fram, körde bokstavligen talat igenom en snöhög efter jag startade upp den hemma på täckten som var 1,5-2m när det började slira var det bara att svänga lite fram och till baka så krafsade han sig fram :) går billigt dän dära gammla spisen (bm 350)

   TS
Avatar Fallback

Re: BM 661 Stornalle!

Pensionär  
#76895 Blir nostalgisk när man ser en gamal trotjänare tuffa på. Börjar tänka på de egna glansdagarna i skogen.
Kan bara hålla med om att det är en jäkel på att ta sig fram i terrängen.
Är ju så att man blir sugen på att skaffa sig en själv.

Avatar Fallback

Re: BM 661 Stornalle!

BM 35  
#76944 Kan du inte filma lite när du kör så får vi höra den åxå,,,,det är ju halva nöjet att få höra en 1113 tuffa på

Avatar Fallback

Re: BM 661 Stornalle!

wiklund  
#80644 Jag var ute i helgen och filmade! ingen HD kvalite men det kanju vara kul ändå... ca: 20grader kallt. burr :)






   TS
Avatar Fallback

Re: BM 661 Stornalle!

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80660 Hej,, Nallen du har ingen drivning på vagn vad jag ser på filmen Så jag rekomenderar att om du har medar sätt på dom och pröva får du se då kan du åka mycket lättare vid snödjup över 50cm medarna var ca 3meter långa god bärighet på ofysta marker, lite tippigare vagn men lätt att resa upp igen med styrningen
Körde vintern 1967-68 över 1 meter snö den i särklass bästa maskinen då i snö höjde och sänkte nosen då klämde man ner snön undan för undan

Användarvisningsbild

Re: BM 661 Stornalle!

totte  
#80663 Mycket roligt att se! Tack för att du delar med dig av vinteräventyren. Imponerande grunka till att masa sig fram i snön. Imponerande att den startade också.

Avatar Fallback

Re: BM 661 Stornalle!

BM 35  
#80793 Fan va snö ni har där du bor,,,Jag bor i Jämtland och här är det inte så mycket 3-5deci kanske
Imponerande vad han tog sig fram bra om man tänker att vagnens hjul bromsade mer

Men du får göra något åt judet på den lät ju mer som en BM 430 nu,,,kapa röret på juddämparen

Roligt att se en sån i rörelse,,, första gången tror jag,,,, mera film på nallarna

Användarvisningsbild

Re: BM 661 Stornalle!

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86074 Mycket kul att se dessa maskiner som är en del av Sveriges kulturhistoria i skogsbruket.
Stornallen ser ju att vara i bra skick.
Startar utan motorvärmare i minus -20 grader.
Har du renoverat Bm 661 stornallen eller?
Kul att någon som bryr sig om dessa tar hand om dom och sköter om dem, många har nog slitit hårt i skogbruket först åt storbolagen sen åt entreprenörer m f l.
Fortfarande är många fullt användbara i skogsbruket.
För jag som är månskensskogsbrukare på fritiden är den en trevlig och perfekt avkoppling till det dagliga arbetet.
Måste bara få berömma BM350 som: tillförlitlig, ekonomisk drar lite diesel, segdragning är outständig, lätt skruvat, stabilt byggd, inga direkta svagheter, lite bullrig, men ett skönt ljud, tungstyrd då jag inte har servostyrning på min men det går storskillnad om man har kranen frammåt då är den tung styrd, men lägger man den bak på vagnen och frikopplar svängen så är den lätt som servo.
Klart att min skogsboxer är 47 år, så lite bekvämare är ju dagens maskiner, men då pratar vi om andra pengar, Men jag undrar om dagens maskiner är i drift om 47år i skogen?

KEEP UPP THE GOOD WORK

DSC00008.JPG


:shock: :grin: :shock:
Senast redigerad av Sweden-viking fre 02 apr 2010, 09:22, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: BM 661 Stornalle!

BM 35  
#87237 Du har inte möjlighet att filma när du kör med din skogsboxer,,,jag vet att det redan finns en film på youtube på en boxer men kul att kolla din åxå

Avatar Fallback

Re: BM 661 Stornalle!

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87411 Skogsboxern på bilden är bygd av Hultdins. Dom bygde även 3/4 bandare. Jag har bilder på en som jag skulle kunna lägga upp.
Själv har jag en MF Robur III. Jag fick med medar till den. Kanske man skulle prova dom.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar