Uppvärmning

Luftvärmepump ?

17 inlägg 6405 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Luftvärmepump ?

Fredde73  
#80276 Tänkte fråga här där man kan få lite varierande svar och tips..

Jag eldar med ved men har en gammal panna utan acc-tank att lagra varmvattnet i. Kan elda upp pannan till 90-100 grader innan kvällen men innan morgonen är den ju kall igen. Har även elpatroner på denna panna och vid rejäl kyla får dom gå under natten..vid måttlig kyla kör jag ingen el alls utan fryser helt enkelt innan morgonen..

Men jag har också en luftvärmepump. Var tidigare borta från huset under långa perioder och då gjorde den ett jättegott (och billigt) jobb jämfört med elpatronerna på pannan. Eftersom den är billigare i drift än elpatronerna vore ju rätt klokt att istället köra den nattetid och slippa att vakna fastfrusen vid kudden...

Här skulle väl bli ungefär 8 timmars drift och 16 timmars vila per dygn i så fall. Och svaret att pumpen stänger ju av sej själv när jag eldat igång pannan på morgonen funkar tyvärr inte. Pumpen sitter så till att element-värmen från pannan har svårt att nå dit. Skulle jag t.ex. sätta pumpens termostat på 18 grader får jag nog elda upp 25 graders värme i övriga huset innan den inser att det är dags att vila. Så jag måste stänga av den manuellt varje morgon..

Och frågan blir då. Hur påverkas "ämnet" i pumparna och funktionen av att ständigt startas och stoppas. Bör dom få gå mer kontiunerligt och liksom sköta sej själva för att hålla i längden ?



   TS
Avatar Fallback

Re: Luftvärmepump ?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80277
Fredde73 skrev:Tänkte fråga här där man kan få lite varierande svar och tips..

Jag eldar med ved men har en gammal panna utan acc-tank att lagra varmvattnet i. Kan elda upp pannan till 90-100 grader innan kvällen men innan morgonen är den ju kall igen. Har även elpatroner på denna panna och vid rejäl kyla får dom gå under natten..vid måttlig kyla kör jag ingen el alls utan fryser helt enkelt innan morgonen..

Men jag har också en luftvärmepump. Var tidigare borta från huset under långa perioder och då gjorde den ett jättegott (och billigt) jobb jämfört med elpatronerna på pannan. Eftersom den är billigare i drift än elpatronerna vore ju rätt klokt att istället köra den nattetid och slippa att vakna fastfrusen vid kudden...

Här skulle väl bli ungefär 8 timmars drift och 16 timmars vila per dygn i så fall. Och svaret att pumpen stänger ju av sej själv när jag eldat igång pannan på morgonen funkar tyvärr inte. Pumpen sitter så till att element-värmen från pannan har svårt att nå dit. Skulle jag t.ex. sätta pumpens termostat på 18 grader får jag nog elda upp 25 graders värme i övriga huset innan den inser att det är dags att vila. Så jag måste stänga av den manuellt varje morgon..

Och frågan blir då. Hur påverkas "ämnet" i pumparna och funktionen av att ständigt startas och stoppas. Bör dom få gå mer kontiunerligt och liksom sköta sej själva för att hålla i längden ?


Råd nr 1:
Köp en acc-tank, den tjänar du snabbt igen.

Avatar Fallback

Re: Luftvärmepump ?

Fredde73  
#80280 Jo den tanken har jag haft..insåg också att det vore en god idé. Problemet är bara att pannan är gammal och slut och hela systemet i huset också gammalt, gammalt så jag tänkte invänta och försöka fixa allt på en gång...pannrum och panna och tankar och allt inom sisådär 5-10 år om jag blir kvar här...

Så tills vidare blir det kalla morgnar eller kanske värmepump...

   TS
Avatar Fallback

Re: Luftvärmepump ?

axwell  
#80302
trislc skrev: Fredde73 skrev:Jo den tanken har jag haft...



- Man kunde ju tro att det var en Göteborgare ...


Oldsberg/ Lindström/Luuk hälsar

Avatar Fallback

Re: Luftvärmepump ?

axwell  
#80307
Fredde73 skrev:Här skulle väl bli ungefär 8 timmars drift och 16 timmars vila per dygn i så fall. Och svaret att pumpen stänger ju av sej själv när jag eldat igång pannan på morgonen funkar tyvärr inte. Pumpen sitter så till att element-värmen från pannan har svårt att nå dit. Skulle jag t.ex. sätta pumpens termostat på 18 grader får jag nog elda upp 25 graders värme i övriga huset innan den inser att det är dags att vila. Så jag måste stänga av den manuellt varje morgon..

Och frågan blir då. Hur påverkas "ämnet" i pumparna och funktionen av att ständigt startas och stoppas. Bör dom få gå mer kontiunerligt och liksom sköta sej själva för att hålla i längd


Köp en rumstermostat tex Clas
http://www.clasohlson.se/Siteseeker/Sea ... stermostat

Placera den där det blir varmt vid eldning och låt den stoppa luftvärmepumpen genom att lägga den brytande funktionen tillsammans på samma sätt som den inbyggda. Min bergvärmepump som är 20 år gick korta perioder (10-20 minuter)innan jag byggde en egen reglering för 12-15 år sedan och det ser den ut att ha tålt.

Det är den för 199 kr jag menar.
Senast redigerad av axwell sön 31 jan 2010, 17:55, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Luftvärmepump ?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80310 Har du inte tempregleringen i fjärrkontrollen?
Isf lägger du fjärren på bra ställe så är det löst.

Avatar Fallback

Re: Luftvärmepump ?

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80415
Slurfi skrev:Har du inte tempregleringen i fjärrkontrollen?
Isf lägger du fjärren på bra ställe så är det löst.


hehe! jag har "tempregleringen inbyggd i mig själv .... och med nystartad "ointrimmad" jordvärmepump ..

och i skrivande stund står det -35 grader på termometern ... så ett besök i pannrummet var nödvändigt för att "spetsa" med lite oljepanna =)) =)) det är nog bara de som gäller "när det blir riktigt kallt" ;) och att dra igång skördarn är bara att utmana ödet ;)

så det får bli en "kojdag" ..men "slurfis tanke är bra och god"

PS! ..här kör vi med den "skånska andan" , : det vi inte hinner idag ..det gör vi imorgon ...och hinner vi inte göra det imorgon ...så ger vi fullständigt Faaan i deet =))

Avatar Fallback

Re: Luftvärmepump ?

axwell  
#80430
"spindeln" skrev:PS! ..här kör vi med den "skånska andan" , : det vi inte hinner idag ..det gör vi imorgon ...och hinner vi inte göra det imorgon ...så ger vi fullständigt Faaan i deet =))


Tycker nog mer så här:
"Varför göra idag det någon annan ändå gör åt dig i morgon"

Menar ni att fjärren kontinuerligt informerar vp. om temperaturen från sitt läge utan någon knapptryckning. Om inte, är en fast extra termostat i serie med vp:s egen överlägsen, kräver en kabeldragning men inget batteri, sköter sig själv år efter år.

Avatar Fallback

Re: Luftvärmepump ?

Fredde73  
#80434 Ja termostaten från Clas Ohlsson vore kanske lösningen. Den kostade ju ingen direkt förmögenhet så man kunde faktiskt köpa en och prova. Vore en enkel lösning i så fall. Tack för det tipset !

För någon givare i fjärren tror jag inte att jag har..den ligger i alla fall ganska varmt till på en hylla i köket men verkar inte påverka..

Men idag är det -27 så Clas får vänta..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Luftvärmepump ?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80476 Ta och dubbelkolla så du inte har tempgivaren i fjärren för då isf kan det ha mkt stor betydelse
var du lägger fjärren såklart.
Jag skruvade upp fjärrhållaren för nära inomhusenheten och det gjorde att den styrde tokigt och jag var tvungen att flytta den.

Avatar Fallback

Re: Luftvärmepump ?

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80480
axwell skrev:
"spindeln" skrev:PS! ..här kör vi med den "skånska andan" , : det vi inte hinner idag ..det gör vi imorgon ...och hinner vi inte göra det imorgon ...så ger vi fullständigt Faaan i deet =))


Tycker nog mer så här:
"Varför göra idag det någon annan ändå gör åt dig i morgon"

Menar ni att fjärren kontinuerligt informerar vp. om temperaturen från sitt läge utan någon knapptryckning. Om inte, är en fast extra termostat i serie med vp:s egen överlägsen, kräver en kabeldragning men inget batteri, sköter sig själv år efter år.


"då tänker jag vänta" med allt jag ska göra ..."axwell" fixar och donar med allt =)) =))

Avatar Fallback

Re: Luftvärmepump ?

axwell  
#80484
"spindeln" skrev:"då tänker jag vänta" med allt jag ska göra ..."axwell" fixar och donar med allt


Ja för en elektriker med en hel påtvingade reglerkurser är det nära till att fixa och dona med mycket.

Avatar Fallback

Re: Luftvärmepump ?

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80495
axwell skrev:
"spindeln" skrev:"då tänker jag vänta" med allt jag ska göra ..."axwell" fixar och donar med allt


Ja för en elektriker med en hel påtvingade reglerkurser är det nära till att fixa och dona med mycket.


ja puh! så kan det bli ibland , själv har jag nog aldrig känt mig "påtvingad" ,, men jag kan inte ett "piss" om fasta el - installationer ,

däremot fordons elektronik / hydraulik , och alla dess möjliga applikationer ... då känner jag mig hemma B-)

Avatar Fallback

Re: Luftvärmepump ?

axwell  
#80591
Slurfi skrev:Ta och dubbelkolla så du inte har tempgivaren i fjärren för då isf kan det ha mkt stor betydelse
var du lägger fjärren såklart.
Jag skruvade upp fjärrhållaren för nära inomhusenheten och det gjorde att den styrde tokigt och jag var tvungen att flytta den.


Slurfis beskrivning av fjärren tyder på att de vp:n inte har en on/off tempgivare, det kan vara samma med din.
Frågan är hur reglerkretsen behandlar ett avbrott i rumstempgivaren, om ev. felkod automatiskt återställs när extratermostaten kallar på värme. Om det inte blir praktiskt möjligt att ansluta före reglerkorten så beror det mest på hur mycket energi du kan lägga ner för att hitta en position för ext. term. i kretsen där allting fungerar som du vill. Tyvärr vet jag inte vilken erfarenhet (eller bekantas)som finns av liknande projekt eller hur envis du är.
Vänta med kabeldragn. experimentera färdigt först.
Att fjärren ligger på en hylla får mig att tro att den inte används, har du kollat batteri?

Avatar Fallback

Re: Luftvärmepump ?

Fredde73  
#80595 Nu har jag lusläst instruktionsboken och kommit fram till att det inte spelar någon roll om jag lägger fjärrkontrollen i kylskåpet eller i pannrummet..ingen givare på den. Men dock fungerande batteri..

Sen är det väl tyvärr så sant att man inte bara tåtar ihop nån egen koppling med extern termostat heller. El och elektronik kunniga finns lyckligtvis bland bekanta så om viljan finns kan det nog dock ordna sej. Men jag får fundera lite på saken..bara en liten enkel fläkt i takhöjd som styr in "pannans värme" till rummet där värmepumpen befinner sej kan nog också hjälpa. Får jag bara upp tempen där några grader kan man hoppas att den slår ifrån som den ska..

Jag ska alltså köra en fläkt för att få en annan att stanna..ähhm..

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).