Virkesmätning och Matrisfub

Apteringskurser

30 inlägg 27711 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Apteringskurser

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80521
Bertilsson skrev: Kvar blir då sådant som inte syns p.g.a. snö, mörker, dolt av annat virke, svårt att uppmärksamma/värdera etc.
Bertilsson


Är det här vi hittar de 2% vrak som de talade om på kursen?

Nåväl, vill man helt undvika vrak kan man ju alltid stämpla det som ska avverkas, så får virkesköpare aptera helt efter eget tycke och smak - samt ta den ekonomiska smällen av alla vrak och felapteringar! Detta har nog också skrivits tidigare i denna ämneskategori...
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Apteringskurser

Elias  
#80547
Niking skrev:Elias och Fredde73: Kolla även med lokala skogsbrukskolor. Hör skogsbruksskolorna att de finns en efterfrågan så kan de nog skaka fram en kurs. Annars får ni väl pröjsa flygbiljett eller tågbiljett åt Bertilsson...
/Niklas


Det hade inte varit helt fel :P
Finns gott om träd hos mig där det kan utövas praktisk kunskap.

Avatar Fallback

Re: Apteringskurser

kubiken  
#80552 VMF arna Nord,Qbera och Syd kör "Guldkortskurser" en tvådagars apterings och tillredningsutbildning. Ta kontakt med någon lämplig person på resp hemsida för mer information.

Avatar Fallback

Re: Apteringskurser

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80580
kubiken skrev:VMF arna Nord,Qbera och Syd kör "Guldkortskurser" en tvådagars apterings och tillredningsutbildning. Ta kontakt med någon lämplig person på resp hemsida för mer information.

Observera: Om du vill lära dej ekonomisk aptering så finns detta inte i kursen. Det är bara insmygt i Guldkortskursen. VMF får inte syssla med ekonomisk rådgivning.
Många anser det fel att kalla det apteringskurs. Det är en klassnings och tillredningskurs. Dock med god nytta för dessa problem.

Bertilsson

Avatar Fallback

Re: Apteringskurser

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80581
Niking skrev:
Bertilsson skrev: Kvar blir då sådant som inte syns p.g.a. snö, mörker, dolt av annat virke, svårt att uppmärksamma/värdera etc.
Bertilsson


Är det här vi hittar de 2% vrak som de talade om på kursen?

LB: Nej. Når avverkningen 2% har okunskap, bristande inlevelse etc. skapat betydande del av vraket. OBS Södra anger 1.5% vrak som gräns då ersättning utgår.

Nåväl, vill man helt undvika vrak kan man ju alltid stämpla det som ska avverkas, så får virkesköpare aptera helt efter eget tycke och smak - samt ta den ekonomiska smällen av alla vrak och felapteringar! Detta har nog också skrivits tidigare i denna ämneskategori...

LB: Eftersom skogsavverkning i viss mån är "skyddad verkstad" där skogsägarna avstår att sätta ner foten så ändras kvalitetsnormen (Vraknormen är ökad ca 100% på 10 år). Följaktligen sker samma kulturförändring på rotposter, som alltid varit den metod som "välsignat" inslag av tillfällig avverkningspersonal. Får ni mer pengar på rotpost så beror det inte på bättre kvalitet på jobbet.
- Genom att tro sej se "grönare gräs längre bort" har skogsägare ofta provat andra försäljningsmetoder och behövt största delen av sin tid som skogsägare till att prova avverkningsformer.

Ska det bli någon ordning måste ni skogsägare kräva;
1 God opartisk mätning.
2 Kontrollerbara och riktiga volymer.
3 Yrkeskunskap hos tjänstemän, apterare och skogsägare.
4 Objektiv part som gör värderingar på optimering av virkesvärde kontra kostnader. Här har Skogsforsk helt tappat greppet. De lever i en "laboratoriemiljö" när det gäller aptering.

Det är bara detta ni behöver fixa!
Bertilson


Avatar Fallback

Re: Apteringskurser

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80878
Niking skrev:9 Hur vida det lönar sig ekonomiskt att kapa bort krökar, bulor, rotveck m.m. för att få en kortare bit men med högre timmerklassning går inte att säga generellt utan varierar från fall till fall - och aktuell prislista! Det är bara att sätta sig ner räkna. Exempel för tall: får jag mer betalt för en 37 dm klass 3 stock än en 43 dm klass 4 stock? Skördarförarna brukar aldrig kapa bort småbitar.
/Niklas

Var det en lärare som nämnde att inte skördarförarna brukar kapa lumpbitar för att höja kvaliteten?

Blev det någon diskussion om detta?

Bertilsson

Användarvisningsbild

Re: Apteringskurser

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81095 Det nämndes ja, men blev väl ingen direkt diskussion om det. Motiveringen var väl att det blev för dyrt om jag inte missminner mig.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Apteringskurser

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81133 o
Senast redigerad av Bertilsson lör 06 feb 2010, 22:28, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Apteringskurser

Fredde73  
#81193 Tror vi glömmer att dom flesta av oss här på forum i alla fall har ett intresse, viss kunskap, i dom flesta fall egen erfarenhet av avverkningsarbete och åtminstone en viss grundkunskap om både rimlig aptering och olika kvalitetsnivåer...

Tillräckligt mycket för att bry sej så att säga...kanske personligt bekant med den lokale virkesköparen och insatt nog att fråga och fundera...

Men väldigt många och tyvärr allt fler skogsägare vet ju faktiskt knappt var det egna skiftet ligger. Och en försäljning sker nog ganska mycket utan djupare engagemang. Kanske utan att ens själv gå ut i skogen och titta. I och för sej gör då dom entreprenörer jag känner till ett så gott jobb som dom kan men OM det ändå blivit mera "fusk" kanske en anledning är att många skogsägare faktiskt inte bryr sej..

Om man jagar kubikmeter / timme och vet att markägaren aldrig ens tänker titta på mätbeskedet kan ju en rötad stockände lätt slinka förbi. Så skulle jag själv tänka och då kan jag inte gärna begära mer av någon annan...

Avatar Fallback

Re: Apteringskurser

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81203
Fredde73 skrev. Om man jagar kubikmeter / timme och vet att markägaren aldrig ens tänker titta på mätbeskedet kan ju en rötad stockände lätt slinka förbi. Så skulle jag själv tänka och då kan jag inte gärna begära mer av någon annan...

Omkring detta skrivna vill jag lägga till att om jag anlitar ett avverkningsföretag som ger sej ut för att göra bra arbete vill jag förutsätta att jobbet är så "varudeklarerat" att apterare inte avsiktligt avstår att göra åtgärd som höjer virkesvärdet. Om kostnaden är 3 kr och mervärdet är 5 skall givetvis jobbet göras och betalas.

Att okunnighet utnyttjas vill jag inte accepteras vid gallring, röjning, aptering eller av läkare etc.

- Jag vet elever på skogsbruksskola som på helg på föräldrarnas avverkningsuppdrag hittat fel som avverkningsföretaget fått gottgöra.
- Södra gjorde ett avverkningsuppdrag hos en virkesmätare där fel upptäcktes och erkändes men senare skapade rädsla med följd att avverkningsuppgifter har hemlighållits av Södra. Felen värderas till ca 40 kr/m3.

Ovanstående nämns som exempel på vilka värden som kan förekomma.
Utbildning i ekonomisk aptering är ett minimum idag.

Bertilsson

Användarvisningsbild

Re: Apteringskurser

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81215
Bertilsson skrev:Att lumpa är en liten sak i avverkningssammanhanget men efter nya klassningen när mätarna slutade göra avkortningar (lumpa) ökade orsaken. Attityden att inte apteraren bryr sej om ekonomi tillräckligt är ytterligare nya avsteg från ”bra jobb”.

Ett försök till förklaring vid fel såsom tvärkrök, lyror eller spröt:
Prisskillnad mellan klass 1 och 2 i gran (höstpriser) är oftast 15 – 30%. Grovt 50- 100 kr/m3.
Om en klass 2:a vid prisskillnad 16% kan undvikas med 30 cm lump kostar det ca 7 kr/stock. Vinsten blir ca 11 kr. (45 kr/m3) Skördaren kostar ca 1.50 kr per 5 sekunder.
Vid lump 60 cm är vinsten ca 4 kr/bit (= ca 16 kr/m3 = halva skotningen)
Vid prisskillnad 30% är vinsten dubbelt så stor.

Bertilsson



Bertilsson! Det kan vara idé att repetera punkt 9 i min "lista" från kursen.

9 Hur vida det lönar sig ekonomiskt att kapa bort krökar, bulor, rotveck m.m. för att få en kortare bit men med högre timmerklassning går inte att säga generellt utan varierar från fall till fall - och aktuell prislista! Det är bara att sätta sig ner räkna. Exempel för tall: får jag mer betalt för en 37 dm klass 3 stock än en 43 dm klass 4 stock? Skördarförarna brukar aldrig kapa bort småbitar.

/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Apteringskurser

Jonathan maskiner  
#382669 Hej, väcker liv i denna tråd igen.

Elias och Fredde 73, har ni gått någon apteringskurs?
Jag bor också i Skellefteå och skulle själv vilja gå en sådan. Tydligen så kör VMF Nord sådana Guldkort-kurser. Kostar 2500 för huggarlag.
http://www.vmfnord.se/media/1041/prisli ... -01-01.pdf

Dom kanske kör när dom har nog med deltagare?

Mvh Jonathan

Avatar Fallback

Re: Apteringskurser

Umea  
#382707 Om det blir en sådan kurs så är även jag intresserad av att haka på.

Jag håller till i Umeå men har inga problem att åka dit där kursen hålls.

Vänliga hälsningar från Umeå.

Avatar Fallback

Re: Apteringskurser

Jonathan maskiner  
#382853 Jo det verkar ju dessutom finnas intresse. Sen kanske dom kör kurser då och då för entreprenörer och att man då får plats men. Man får ta tag i frågan.

Mvh Jonathan

Avatar Fallback

Re: Apteringskurser

Jonathan maskiner  
#382858 Gick snabbt att återkomma. =)

Jag ringde första bästa på VMF här i Skellefteå och han sa att dom aldrig kör kurser för privata skogsägare men skulle absolut lyfta frågan med sin chef. Vi pratade också om hur man skulle kunna anpassa kursen mer för självverksamma. Han hade heller aldrig fått frågan under sina 10 år i yrket. Men det lät ju inte omöjligt att det skulle gå att ordna.

Mvh Jonathan

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).