Gallring

Produktion 1070

25 inlägg 10730 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Produktion 1070

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80358 Kvalité / kvantitet allt är förarberoende.

Vet om en 1070 som går med en duktig förare med en jäkla fart och det ser bra ut efter oxå.

Malwa
Avatar Fallback

Re: Produktion 1070

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80362 jo med rätt arbetssätt behver man inte köra kranen fort eller mata jättesnabbt, kolla man på en som kör mycke stam och en som kör mindre går kranen långsamast för han som kör mycke, å vinglar runt lite på måfå hos den som kör mindre. OBS! gäller dock ej alla!!

Användarvisningsbild

Re: Produktion 1070

Knegarn  
#80365 med en 1070 vet ja inte men överlag ska man ha över 100 stam i timmen i unga gallringar, annars blire ju ingen vinst!! :) (och ja, men behöver en viss vinst för att orka hålla på med detta jobbet)

Avatar Fallback

Re: Produktion 1070

TimmberJack  
#80376 Ja det är många olika åsikter....Men jag måste ju säga att jag föredrar att göra ett bra jobb=att man är kvari branchen... Det är ju skogen framöver som ska vara något att ha.Kör just nu en lite äldre gallring (0,20 medel) o den som varit där innan skulle ha på käften så tänderna flög som en snö storm i halsen på n.Är så mycket gammla skador=Röta, O bara skit träd kvar med klykor o skit,Har alldrig sätt värre under mina år i skogen.Tycker synd om markägaren,ringde o föreslog slutaverkning istället för det går nästan inte att hitta något som är värrt att spara på.

   TS
Avatar Fallback

Re: Produktion 1070

1170e  
#80377 Där jag sett och hört om mycket skador så är det skotar`n som varit orsak till dom flesta kan ju till viss del bero på hur vägarna är huggda och hur det är planerat men mest tror jag det beror på att nybörjare oftast börjar köra skotare

Avatar Fallback

Re: Produktion 1070

frontera  
#80433 kul att det finns fler som förstår värdet av ett bra utfört arbete, det skulle finnas fler av din sort "kotten" och våra kolegor som ska försöka överträffa varandra med ena rekordet efter det andra, säger jag bara en sak... varför gör man allt för att köra ihjäl varandra och överträffa varan och förstöra akorden totalt..leder bara till att vi alla går under tillslut,, nää vi borde sätta ett tak på detta produktionsvansinne, som gör att vi kan klara oss på ett bra utfört arbete, varför är vi så dumma och går på dena tävlan mot varandra, den enda som tjänar på det är updragsgivarna,själva kör vi ihjäl oss, och får inga pengar,, men,men det är ju fränt som fan för en del att skryta hur mycke man kan produsera i timmen och dag = vår undergång

Avatar Fallback

Re: Produktion 1070

1170e  
#80436
frontera skrev:kul att det finns fler som förstår värdet av ett bra utfört arbete, det skulle finnas fler av din sort "kotten" och våra kolegor som ska försöka överträffa varandra med ena rekordet efter det andra, säger jag bara en sak... varför gör man allt för att köra ihjäl varandra och överträffa varan och förstöra akorden totalt..leder bara till att vi alla går under tillslut,, nää vi borde sätta ett tak på detta produktionsvansinne, som gör att vi kan klara oss på ett bra utfört arbete, varför är vi så dumma och går på dena tävlan mot varandra, den enda som tjänar på det är updragsgivarna,själva kör vi ihjäl oss, och får inga pengar,, men,men det är ju fränt som fan för en del att skryta hur mycke man kan produsera i timmen och dag = vår undergång


kan inte hålla med om att man gör ett sämre jobb om man kör två träd i minuten än om man kör ett i första gallring. Kan man köra maskinen så det sitter i ryggraden ska det inte vara något problem att göra träd valet och blir man lite tveksam så tar man ett väg träd så har man lite mer tid att fundera.

Avatar Fallback

Re: Produktion 1070

Skogsproffs  
#81219 Man ska gallra beståndsgående i förstagallring det ända som gäller där för ett optimalt gallringsresultat.

Användarvisningsbild

Re: Produktion 1070

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81289
Skogsproffs skrev:Man ska gallra beståndsgående i förstagallring det ända som gäller där för ett optimalt gallringsresultat.


Näe, det optimala måste väl vara motorsåg och manuell brossling med minst 40 m stickvägavstånd??
(givetvis endast vintertid, på tjälad mark)
OM man inte behöver tänka på ekonomin å sånt asså..

Avatar Fallback

Re: Produktion 1070

Skogsproffs  
#81298
kalhygge skrev:
Skogsproffs skrev:Man ska gallra beståndsgående i förstagallring det ända som gäller där för ett optimalt gallringsresultat.


Näe, det optimala måste väl vara motorsåg och manuell brossling med minst 40 m stickvägavstånd??
(givetvis endast vintertid, på tjälad mark)
OM man inte behöver tänka på ekonomin å sånt asså..

Inga problem att hålla 40m stickvägsavstånd med beståndsgående.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).