Bioenergi

Vedsilo?

29 inlägg 10970 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vedsilo?

H3nkk4  
#80323 Men den största frågan är ändå om veden torkar :wink: Vi har ju varit på månen så byggandet är inga problem :grin: Jag skulle vilja veta mer om "jorgst" vedsilo?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedsilo?

axwell  
#80327
H3nkk4 skrev:Vi har ju varit på månen så byggandet är inga problem


Är du helt säker på att vi har varit på månen, det här tror jag däremot att du fixar.

Avatar Fallback

Re: Vedsilo?

H3nkk4  
#80329
axwell skrev:
H3nkk4 skrev:Vi har ju varit på månen så byggandet är inga problem


Är du helt säker på att vi har varit på månen, det här tror jag däremot att du fixar.


Man brukar säga så i folkmun :wink: Att mänskligheten har varit på månen, att det finns knapigare saker :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedsilo?

H3nkk4  
#80330
axwell skrev:
H3nkk4 skrev:Vi har ju varit på månen så byggandet är inga problem


Är du helt säker på att vi har varit på månen, det här tror jag däremot att du fixar.



Eller menade du konspirationsteorin om att månlandningen var fejk? :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedsilo?

jorgst  
#80334 Har en liten film när vi gör spis ved (33cm) där man ser lite av bygget

plattan är tätad så ingen mark fukt stiger upp.
Är byggt på en söder gavel blåsigaste platsen vi har.
veden torkar väldigt bra.
det är blandved al asp björk gran

Avatar Fallback

Re: Vedsilo?

H3nkk4  
#80337
jorgst skrev:Har en liten film när vi gör spis ved (33cm) där man ser lite av bygget

plattan är tätad så ingen mark fukt stiger upp.
Är byggt på en söder gavel blåsigaste platsen vi har.
veden torkar väldigt bra.
det är blandved al asp björk gran


Det där var väldigt intressant :grin: Jag såg att ni har en "klapituikku". :wink:

Vilken tid på året brukar ni klyva veden? Är veden helt rå när ni klyver den eller har den stått ett tag? Hur länge tar det före veden är torr?
Måtten på byggnaden är 5 meter bred och 11 meter lång, hur hög var den?

Öppnar ni ena gaveln och lastar med traktorskopa sen då ni levererar?

Du har inte möjlighet att ta en bild på byggnaden och skicka den till mej?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedsilo?

plutten  
#80354 Är själv i "vedbranschen" och brukar torka veden i runda "bullar" tillverkade av armeringsnät placerade på lastpallar. Men diametern skall nog inte vara mer än cirka 2,5m. Viktigast är att det slipper att blåsa runt omkring. Veden skall vara kluven senast maj och täckt före september. Då får du prima ved. Obs. skall täckas med fiberpapper.

Avatar Fallback

Re: Vedsilo?

H3nkk4  
#80356
plutten skrev:Är själv i "vedbranschen" och brukar torka veden i runda "bullar" tillverkade av armeringsnät placerade på lastpallar. Men diametern skall nog inte vara mer än cirka 2,5m. Viktigast är att det slipper att blåsa runt omkring. Veden skall vara kluven senast maj och täckt före september. Då får du prima ved. Obs. skall täckas med fiberpapper.


Du brukar göra dom runt 2,5 m då? Hur höga har du dom? Torkar dom helt igenom?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedsilo?

plutten  
#80357 Cirka 2m höga med en liten topp så att eventuellt vatten rinner av pappret. Ryms cirka 10m3 i en "bulle". Vid mätning med fuktmätare varierade veden från 15-20% fuktighet. M.a.o riktigt prima björkved.

Avatar Fallback

Re: Vedsilo?

H3nkk4  
#80360 Ok :grin: Så det kan vara gränsfall att göra silon 3 meter bred och dessutom 5 meter hög :roll:

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedsilo?

jorgst  
#80361 Det där var väldigt intressant :grin: Jag såg att ni har en "klapituikku". :wink:

Vilken tid på året brukar ni klyva veden? Är veden helt rå när ni klyver den eller har den stått ett tag? Hur länge tar det före veden är torr?
Måtten på byggnaden är 5 meter bred och 11 meter lång, hur hög var den?

Öppnar ni ena gaveln och lastar med traktorskopa sen då ni levererar?

Du har inte möjlighet att ta en bild på byggnaden och skicka den till mej?[/quote]

Försöker vara klara i april med veden som är rå höjden till balken i öppningen är 3 m
veden är till 3 hus två pannor o en vedspis lasta med skopa är inte bra tror det kan gå bättre med sten grep

Avatar Fallback

Re: Vedsilo?

H3nkk4  
#80363 Häftig byggnad :grin: Otroligt att veden torkar dit längst in :grin: . Och veden ni klyver dit inne är garanterat rå? Ni har inte lagrat den någon tid?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedsilo?

jorgst  
#80366
H3nkk4 skrev:Häftig byggnad :grin: Otroligt att veden torkar dit längst in :grin: . Och veden ni klyver dit inne är garanterat rå? Ni har inte lagrat den någon tid?



Ja den är rå det funkar bättre än vi trodde veden ligger ju väldigt luftigt när den åker in på ett band.
Att det inte stiger mark fukt är en stor anledning till att det blev så bra tror jag

Avatar Fallback

Re: Vedsilo?

H3nkk4  
#80368 Jo den ligger ju nog luftigt där den ligger :smile: Men ändå otroligt att den torkar när byggnaden ändå är 5 meter bred, högen blir ju inte så hög heller förståss :smile: Nog tycker jag då att vår byggnation skulle fungera då? 3 gånger 15 meter och 5 meter hög.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).