Skogsröjning

Underröjning - vedtag?

22 inlägg 12134 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Underröjning - vedtag?

Gregorius  
#80129 Är ny här på forumet och som skogsägare. Köpte i höstas en fastighet med "renoveringsbehov" dvs en hel del återbeskognings- och röjningsåtgärder. Har hyggesrensning, plantröjning, ungskogsröjning och underröjning totalt ca 60 dagsverken framför mig de närmaste två åren. Jobbar heltid med annat och bor 40 mil från fastigheten. Kommer att leja bort en del och själv ta de mindre och enklare objekten. Har en fundering jag vill ha kommenterad av er, oerhört visa, personer på Skogsforum(funkar fjäsk? :wink: )

Lokalt finns en efterfrågan på vedtag, dvs att hugga ved för eget behov mot att skogsägaren får skogen utglesad. Har 3 objekt på ca 1,5 ha styck som ska underröjas, dvs att alla stammar under 8 cm brösthöjd ska ner. Objekten ligger nära väg och är alltså lämpliga som vedtag. Inslaget av björk är ca 10%, resten barr. Dealen jag tänkte erbjuda är att underröjningen ska utföras till 100% dvs måste alla stammar även de som inte duger till ved ner. Är rädd att intressenterna (finns ett par tre stycken) backar inför detta och vill endast ta det som duger till ved, resten får stå och jag får röja ner det själv. Jag som skogsägare borde s a s nöja mig med den hjälpen jag får av att de tar ut ved. Men jag vill ju få underröjningen gjord och det jag skulle kunna tänka mig att kompensera med är att de får ta lite av den björk som skulle duga till massaved, säg 10 cm i brösthöjd. Hur låter det resonemanget? Vill gärna ha era kommentarer och erfarenheter i att leja bort vedtag.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Underröjning - vedtag?

Tall  
#80130 Ha bra koll på dem bara, så tycker jag att det är en bra ide att låta de få ta lite bättre ved också.

Avatar Fallback

Re: Underröjning - vedtag?

Fredde73  
#80134 Gäller det så måttliga arealer som 1,5 hektar tror jag nog att dom kan tänka sej att röja allt. Svårt att säga utan att känna varken dej eller vedhuggarna men har ni en någorlunda god relation är det ju inte direkt betungande att springa över 1-2 hektar med röjsåg och även röja det riktigt klena om man sedan får ta all veden...

Jag skulle nog vänta med "erbjudandet" om bättre ved tills du hört vad dom säger om det hela...

Avatar Fallback

Re: Underröjning - vedtag?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80135 Ta rätt på 8cm bhd för att elda, är inte det lite segt? Har aldrig haft behovet självt.

Avatar Fallback

Re: Underröjning - vedtag?

Tall  
#80138 8 cm bdh är ingen ved, det är flis!

Avatar Fallback

Re: Underröjning - vedtag?

Fredde73  
#80147 Åja...har man inga egna tillgångar så brinner det nog ganska bra. Alldeles lagom att hantera om man kanske avverkar med enkla resurser och inte behöver så stora mängder heller...

Plockar garanterat ut såna dimensioner till brännved själv. Trots att jag har skog så det räcker och normalt avverkar i större skala...

Många pinnar små...

Rent ekonomiskt kan det väl dock vara tveksamt. Kanske lika billigt i längden att beställa hem en trave björkmassaved till vedbacken...

Avatar Fallback

Re: Underröjning - vedtag?

Tall  
#80155 Jag hugger mycket ved hos skogsägare varje år,ca 200 meter så jag vet att man måste ha lite matnyttigt också.

Avatar Fallback

Re: Underröjning - vedtag?

Fredde73  
#80160 Jo ska du upp i såna volymer behövs det helt klart rejälare skog..eller vääääldigt gott om tid och tålamod.

Men ska man ha några lass på personbils-släpen för en mysbrasa i öppna spisen ibland går det ju bra med småpinnar...

Avatar Fallback

Re: Underröjning - vedtag?

axwell  
#80162 I mina trakter skulle man kalla det "råttsvansar"

Avatar Fallback

Re: Underröjning - vedtag?

Tall  
#80168 Bra formulering på dessa.

Avatar Fallback

Re: Underröjning - vedtag?

Gregorius  
#80173 Ok, tack för svaren! Ska känna dem på pulsen lite... Tror att någon av dem har tillgång till ett flisaggregat.

Har även ett tvåskiktat bestånd där björkskärmen ska ner, där är det fråga om ca 15 fub och lite grövre, säg 12 cm brösthöjd. Det ligger nära vägen och om jag får tid tänker jag hugga det själv och sälja vid väg. Men om jag inte får tid och ska leja bort det som vedtag, kan jag t o m ta betalt på rot då?

   TS
Avatar Fallback

Re: Underröjning - vedtag?

Tall  
#80175 50 kronor metern travat mått

Avatar Fallback

Re: Underröjning - vedtag?

alias  
#80408 Skulle inte vilja hugga ved med maxdimeter på 8-10 cm i brösthöjd (känns drygt).

Vidare till nästa fråga, du ska alltid ha ett skriftligt köpeavtal om att vedhuggaren köper virket på rot. Annars kan du betraktas som arbetsgivare vid en eventuell olyckshändelse (tror det är särskilt känsligt om det är en åtgärd som du skulle ha någon ekonomisk vinning av att vedhuggaren utför).

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Underröjning - vedtag?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80423 Arbetsgivaransvar för tillfälligt anställda brukar väl täckas av den medhjälparförsäkring som numera verkar ingå i de flesta lantbruksförsäkringar?

Har du ingen rekommenderar jag åtminstone medhjälparförsäkring.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Underröjning - vedtag?

axwell  
#80437 Det går att tjäna bra på dessa "råttsvansar" för de som har sin skog inom rimligt avstånd från Sundsvall. Efterfrågan på aluminium har ökat starkt och då brukar det annonseras varje vecka under köpes "lövstör". Priserna brukar ligga långt över timmer om det skulle gå att räkna om till fub. Kan forska vidare om intresse finnes


Min "forskning" är klar, de smältugnar som nu tas ur malpåsarna är av den moderna typen och då behövs inte några lövstörar. Vi får väl se om efterfrågan ökar ytterligare så att även de omoderna startas. KUBAL har ryska ägare som har gjort sig kända för inte kunna betala sina fakturor annat än vid hot om konkursansökan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).