Skördare

Stämmer detta verkligen ???

20 inlägg 7281 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stämmer detta verkligen ???

Bushmaster  
#79999 "Vad sägs om 9 sekunder från att aggregatet satts till granen, tills den var kapad, mätt, upparbetad och sorterad. Det var i alla fall vad vår fotograf fick bevittna när han skulle fotografera leveransen av den första 1470 i John Deere färger - och, det med en förare vid spakarna som aldrig suttit i en 1470 förut!"

Ett citat från JD's hemsida, och jag har en fråga till alla ni vana förare av skördare : Stämmer detta eller är det glädjesiffror ???

Vad snittar ni per träd räknat över ett arbetspass samt vad är, så att säga, bästa tiden per upparbetat träd, och nu menar jag slutavverkning, inte gallring.

Konstiga frågor kanske, vad vet jag, men jag har aldrig kört riktig skogsmaskin själv och undrar om det ligger nåt i reklamen. :smile:

http://www.deere.com/sv_SE/forestry/for ... booms.html



   TS
Användarvisningsbild

Re: Stämmer detta verkligen ???

masterchief  
#80009 Vet inte om det var 9 sekunder det tog för mig när jag körde min första gran med en 1270....
Aldrig kört skördare innan och hoppade in i en 1270 under gudrun, fällde en lutande gran på ca 0,3fub och sedan började helvetet.... chop, chop chop chop så låg diverse sortiment i en hög :lol:
Kändes inte som det tog några 9 sekunder, hann aldrig fatta vad som hände......
Var tydligen inställd på full automatik fanskapet 8)

Användarvisningsbild

Re: Stämmer detta verkligen ???

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80011 "Resistance is futile" :ymalien:

Avatar Fallback

Re: Stämmer detta verkligen ???

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80025 "You will be assimilated"

Avatar Fallback

Re: Stämmer detta verkligen ???

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80026 Exakt beskrivit masterchief.
Första trädet med en skördare, ensam i hytten, det var en chocken.
Vilken kraft och vilken fart.
Nio sekunder, i så fall mina mest borttappade sekunder.
Hann aldrig reagera på vad som hände.
Dessutom han samma träd som var i aggregatet, slå ner ett annat.
Med slå menar jag det, inte knuffa omkull.
Det var med skräckblandad förtjusning jag försökte mig på nästa.
För mig var lyckan fullständig när risiga granar skalades som ingen ting.

Användarvisningsbild

Re: Stämmer detta verkligen ???

masterchief  
#80042 Kan måhände vara därför man nuförtiden oftast kör med bekräfta kap om det är timmer etc... :lol:

Avatar Fallback

Re: Stämmer detta verkligen ???

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80053 jo, tiden är fullt rimlig här i hälsingland, men om jag minns rätt kördes maskinen av en van förare som kört 1270 därimot som skrivet första gången i en 1470...

Användarvisningsbild

Re: Stämmer detta verkligen ???

Bushmaster  
#80064 Mycket intressant, trodde inte det va möjligt, men, där ser man. Roligt när det händer lite på jobbet !!!!! :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Stämmer detta verkligen ???

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80068 Står ju inget om hur stor granen var... kanske var en 2 bits ;)
Nej men inte tar det många sekunder om den går i ett från det du tryckt trädslag.

Användarvisningsbild

Re: Stämmer detta verkligen ???

Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80070 De va tydligen en 800 liters gran om jag inte minns fel har läst den tidningen nån gång.

Användarvisningsbild

Re: Stämmer detta verkligen ???

Fredrik Reuter  
#80073 Och så gäller det väl att gärna inte mata mot hytten när man kör med denna automatik, kan bli den sista knapp man tryckt på isåfall...

Det är nog annars det starkaste minnet från när jag testade Ferdinands 5005:a, vad snabbt det gick om man ville!

Avatar Fallback

Re: Stämmer detta verkligen ???

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80080
Admin@skogsforum skrev:Och så gäller det väl att gärna inte mata mot hytten när man kör med denna automatik, kan bli den sista knapp man tryckt på isåfall...

Det är nog annars det starkaste minnet från när jag testade Ferdinands 5005:a, vad snabbt det gick om man ville!



Ja undra om det inte va nån här i krokarna som matade in ett "träd" rakt in i hytten på en 911... å ja va ja vet så gorde han illa sej som fan.......

Användarvisningsbild

Re: Stämmer detta verkligen ???

skogsjan695xl  
#80081 Den skogsjanen jag körde hade de matat stock genom rutan på 2gånger, första gången var den jämt ny. Det gäller att vara beredd på att trycka på stoppknappen när man matar mot sig, missar den mätningen så är det fort gjort att få i rutan.

Avatar Fallback

Re: Stämmer detta verkligen ???

novis??  
#80117 jo det gick fort som fan när dom prova pelle magnussons 1470D första JOHN DEEREN 270 o med en nalle bakom spakarna var ej ovan första john deeren men kom från en timberjack :roll: kör nu åt en traktor "renoverare" från järvsö

Användarvisningsbild

Re: Stämmer detta verkligen ???

masterchief  
#80144
Admin@skogsforum skrev:Och så gäller det väl att gärna inte mata mot hytten när man kör med denna automatik, kan bli den sista knapp man tryckt på isåfall...

Det är nog annars det starkaste minnet från när jag testade Ferdinands 5005:a, vad snabbt det gick om man ville!

Har lite svagt minne, testade på automatiken?
Matar på bra mycket jäkligare med den än manuellt 8)
Gillar Rottnes koncept med körpedal som bryter automatiken säkerhetsmässigt...
Mer instinktivt att trampa ned den än fippla efter stopknappen på spaken alternativt paletten.
Bäst vore dock någon form av dödmansgrepp....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).