Bioenergi

Vedsilo?

29 inlägg 10968 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vedsilo?

H3nkk4  
#79953 Tror ni att en tre meters bred "vedhög" torkar igenom? Vi hade tänkt bygga en stor vedsilo med betongplatta och elstolpar som stomme runtom. Samt plankor på liggande med ca. 10 cm. mellanrum ända upp till tak. Och sen plåttak på.

Storleken tänkte vi, tre meter bred, 15 meter lång, 5 meter hög. Borde rymmas 225 m3. däri.

Och så öppnar vi ena änden och lastar veden med traktorskopa på släpet.

Tror ni det torkar?



   TS
Avatar Fallback

Re: Vedsilo?

Fredde73  
#79956 Låter som ett imponerande bygge i alla fall. Och rationell hantering att lasta ut med traktorskopa sen ?

Skulle kanske spika dom liggande planken invändigt så man inte trycker loss dom om man pressar till lite extra med traktorn nån gång...

Och med så bra grund som en betongplatta och riktigt glesa väggar borde det väl ändå kunna torka rätt bra genom tre meter. Speciellt om hela bygget står bra till där det blåser..

Avatar Fallback

Re: Vedsilo?

H3nkk4  
#79958 Jo vi hade tänkt att det skulle vara det bästa alternativet ifall man vet att veden torkar?

Vi har haft veden i 1 och 2 m3 lådor, men dom är ju lite knepiga att förvara, ivägen och så. Står dom där ute så ruttnar dom också.

Vi hade tänkt så också att vi sätter plankorna på insidan ca. 2 meter i höjd, sen så spikar vi brädor på resten(3m).
Dit uppe behöver man ju inte lasta så där tycker jag att det räcker med brädor, men vi får se. :wink:

Där vi hade tänkt placera byggnaden så är det åkrar runtom och så bor vi vid kusten så det blåser ju förjämnan här.

Man skulle ju ändå ha nytta av byggnaden för annat också.

Sen så har jag räknat att det blir mer än dubbelt dyrare i virkeskostnader att spika så många lådor som rymmer 225 m3.
än vad hela bygget blir att kosta inkl. allting, dvs. Betong, plåttak, elstolpar, plankor , bräder. m.m.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedsilo?

H3nkk4  
#79959 Sen så behöver det ju vara runt 3 meter fär att vi skall slippa och lasta med traktorn.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedsilo?

Fredde73  
#79967 Jo både snabbare, enklare och billigare att bygga hus än såna mängder med lådor. Och som sagt, huset kan ju användas till annat också om det skulle bli slut med vedhanteringen en dag.

Staplade ett år ved på tre lastpallar i bredd...alltså 1,2 x 3 meter i bredd och kanske 1,5 på höjden. Och det var faktiskt gränsfall att torka ända ner på botten och mitten så att säga...nedersta delen av dom inre travarna. Men dom pallarna stod direkt på marken och det blir ju en helt annan sak med betongplatta. Tror inte att det kan fattas mycket till full tork-effekt om det dessutom blåser bra.

Och ved som säljes spelar ju mindre roll än den man själv eldar...

Avatar Fallback

Re: Vedsilo?

H3nkk4  
#79969 Jo det blir det :wink: Vi får se när det blir av, marken är ju frusen ännu så.

Är det ingen annan som tror sej veta?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedsilo?

H3nkk4  
#79971 Hela kalaset skulle annars gå på en 2400€ och lite upp. Med virkesvärdet inränkat, vi hugger nog i egen skog och sågar till. Jag tyckte inte det lät så farligt dyrt :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedsilo?

Mojjemannen  
#80107 Verkar som en bra idé,

Lastar/fyller ni med elevator eller skopa?

Avatar Fallback

Re: Vedsilo?

H3nkk4  
#80174 Vi måste nog skaffa en elevator. Den som sitter på Palaxen är bara 4,3 meter lång :???: Man kan ju ha luckor i passlig nivå till att börja med.Så kan man ju förståss lasta med skopan det sista :wink: Men men ska ta reda på lite mer först om huruvida veden torkar eller ej.

Finns ju såna som staplar veden i stora runda högar också. Undrar hur vida dom brukar vara? Nån som prakticerar med sådant?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedsilo?

axwell  
#80179 Alla är så positiva, jag skulle fördjupa mig mer i frågan: Om något går snett, hur skall jag förbereda bygget så att det kostar så lite som möjligt att antingen åtgärda bristerna eller modifiera lokalen för andra ändamål.
Brukar ha 4 lastpallar a´105cm*105cm i en kvadrat stående på en torkvira(ingen direkt markkontakt), trots att det bara är 210cm*210cm händer det att framförallt björk och andra lövträdslag vill mögla i mitten om högen på toppen är ca 200cm. Med dubbla pallager brukar det gå bättre.
Lägg på någon tusing till och gardera dig. I mitten från gavel till gavel skulle jag ha en jättelång golvbrunn med gallerdurk direkt under golvnivå. Från brunnen skulle jag gjuta in ventilationshål ut mot långsidorna, på betonggolvet diagonala utåtlutande spår för avrinning av regnstänk, smältvatten och förbättring av ventilationen.
Jag skulle även försöka att förbereda för eldriven fläkt i gropen.
225kbm/år får inte fördärvas av överoptimistisk entusiasm.

Avatar Fallback

Re: Vedsilo?

axwell  
#80263 Nu har jag läst dina inlägg en gång till. Med tanke på takhöjden trodde jag att du ville ha möjlighet tippa en halvstor spannmålsvagn som du fyllt med vedmaskinens transportband. Hur du skall kunna få in ved ända upp till takstolarna antar jag att du har räknat ut. Ungefär 100 ton ved i ett ouppvärmt utrymme kräver dimensionering därefter, tur att betongen är billigare i Finland. Tipset att ha väggplankorna invändigt tror jag på, mer praktiskt och mycket stabilare med tanke på sidotrycket från veden.
Rejäla takutsprång behövs då väggarna är så glesa. Jag skull välja att göra fackverkstakstolar för sadeltak med 14 graders lutning, lättast vid huvudräkning (4 horisont/1 vertikalt), snön glider av, bygger 0,63 på höjden om spannet blir 5 meter. Glöm inte att fästa, som sämst ålderbeständig byggplast, ovanpå takstolarna, under plåttaksläkten annars blir det kondensdropp från plåtens undersida, åsså luftspalt vid nockplåten

Allt det här hjälper nog inte utan ventilation mitt under betonggolvet, risk för kompostering?
Senast redigerad av axwell sön 31 jan 2010, 16:28, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vedsilo?

H3nkk4  
#80272 Du har alldeles rätt att vi skall ta reda på mer om huruvida veden torkar av sej självt :wink: Höjden på bygget är bestämd ur kostnadsmässig och utseendemässig synvinkel. Det är ju billigare att bygga på höjden än att bygga på längden. Och att bygga högre än 5 meter tycker vi ser så "skrymmande" ut.

Men vi hade tänkt ha vanligt snedtak med så långt takutsrång så det inte börjar se jävligt ut :smile: Det är ju klart att vinden tar tag lättare i taket då, men vad tror du? Rekommenderar du samma lutning vid snedtak? Vi har också tänkt på golvventilationen och då tänkte vi sätta plankor på kant på tvären med det avstånd som krävs för att kunna köra på dom med traktor. Och sen hålplåt på. Vi har samma system på vår flissilo/tork. Där har vi dessutom en "höfläkt" som vi torkar flisen med vid behov. Den silon rymmer ca. 100m3.

Om du skall säga vad du tror, tror du veden torkar igenom? Det finns lite bredd att spela med annars, traktorskopan är 2,20 tror jag. Traktorn lite smalare så man kan ev. göra silon lite smalare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedsilo?

jorgst  
#80275 Vi har en betongplatta som är 11x5m på den har vi stomme av järn balk tak höjd i mitten år 6 m
sidor 3.5 m.
mellan stolparna har jag armerings järn så inte veden ramlar ut.
kan nog leta rätt på en bygg bild om intresse finns

Avatar Fallback

Re: Vedsilo?

H3nkk4  
#80286 Det låter väldigt intressant :grin: Och veden torkar därinne? :grin: Det vore kul om du kunde skicka en bild på byggnaden?
Är det björkved som ni torkar därinne? Fler frågor på kommande :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedsilo?

axwell  
#80301
H3nkk4 skrev:Du har alldeles rätt att vi skall ta reda på mer om huruvida veden torkar av sej självt :wink: Höjden på bygget är bestämd ur kostnadsmässig och utseendemässig synvinkel. Det är ju billigare att bygga på höjden än att bygga på längden. Och att bygga högre än 5 meter tycker vi ser så "skrymmande" ut.

Men vi hade tänkt ha vanligt snedtak med så långt takutsrång så det inte börjar se jävligt ut :smile: Det är ju klart att vinden tar tag lättare i taket då, men vad tror du? Rekommenderar du samma lutning vid snedtak? Vi har också tänkt på golvventilationen och då tänkte vi sätta plankor på kant på tvären med det avstånd som krävs för att kunna köra på dom med traktor. Och sen hålplåt på. Vi har samma system på vår flissilo/tork. Där har vi dessutom en "höfläkt" som vi torkar flisen med vid behov. Den silon rymmer ca. 100m3.

Om du skall säga vad du tror, tror du veden torkar igenom? Det finns lite bredd att spela med annars, traktorskopan är 2,20 tror jag. Traktorn lite smalare så man kan ev. göra silon lite smalare.


Nu börjar det likna något (det där med plank+hålplåt,(samma som gallerdurk?)) greting är ännu starkare. Håller med om att redan den här höjden börjar närma sig det oproportionella. Måttet för höjn. vid sadeltak har jag rättat, om du skulle ha samma lutn. på ett s.k. pulpettak skulle nivåskillnaden bli just 1,25 met. Ett sånt tak skulle jag inte våga vända mot vinden med den högre sidan, 7 grader ger nivåhöjn. vid 5 met med 0,61 met.
Har du några mer avancerade matteberäkningsproblem ,får jag fråga min fru.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).