Bioenergi

flisa på stor skala

12 inlägg 4996 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

flisa på stor skala

dexter  
#79659 en tanke som slog mig häromdagen va om de kan finnas en marknad för att köpa in virke och grot för att sen flisa och sen lassa för skeppas vidare till värmeverk. kan det finnas en marknad för det eller kan de bli utkonkurrerat innan det ens idén kommer ut på ett papper? med tanke på att många värk har virkes upplag för flisning på eget område.



   TS
Avatar Fallback

Re: flisa på stor skala

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79666 En del av det riset vi skotar ut här nere är det en som köper upp och just som du säger fliser och skickar upp med båt till det nya värmeverket i Södertälje.

Avatar Fallback

Re: flisa på stor skala

dexter  
#79679 med andra ord så finns det en marknad, kanske inte så stor?

   TS
Avatar Fallback

Re: flisa på stor skala

alias  
#79683 Har för mig att Södra har skickat ett par båtlaster från Blekinge och Småland till Storbritannien. Är dock inte helt hundra.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: flisa på stor skala

1170e  
#80392 Det finns många terminaler där dom flisar och sen kör flisen med lastbil korsåtvärs genom landet

Avatar Fallback

Re: flisa på stor skala

peejjoo  
#92909 kommer mycket flis från Ryssland numera ochså med båt. Jag är själv inblandad i det och vet att det kommer att öka denna sesong.

Avatar Fallback

Re: flisa på stor skala

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92910
peejjoo skrev:kommer mycket flis från Ryssland numera ochså med båt. Jag är själv inblandad i det och vet att det kommer att öka denna sesong.


Att köpa från Ryssland är mer eller mindre kriminell verksamhet.
Börjar man ställa frågor som:
Vem äger marken där skogen huggits?
Har den huggits och transporterats på ett miljömässigt hållbart sätt?
Har kalhygget planterats?
Hur mycket föroreningar av te.x. radioaktivitet, granatsplitter, giftiga ämnen mm innehåller veden?
Betalar företaget man handlar av alla skatter och avgifter?

Börjar man ställa dessa frågor blir det ingen affär.

Avatar Fallback

Re: flisa på stor skala

peejjoo  
#93371 Jag har jobbat 5 år i Ryssland som skogsmaskinförare och vet vad jag talar om. Transport av rundvirke går med tåg till hamn där det flisas direkt på kaj. Och man betalar skatt även i Ryssland. Virket kommer från lagliga avverkningar i nordvästra Ryssland i Karelen nära finska gränsen. Materialet vi handlar med är ungträd som omöjligt kan innehålla granatssplitter med tanke på ålder. och föroreningarna är domsamma som i Finland och i Sverige. All skog i Ryssland ägs av staten och man kan arrendera den längre perioder. Skogslagarna är stränga och återplantering är lagstadgad. Huggningen sker med europeiska skogsmaskiner såsom Ponsse,valmet Rottne och JD. Så mitt råd är att du skulle kanske kolla upp lite mer om vårt stora grannland i öst innan du säger att det är kriminell verksamhet.

Avatar Fallback

Re: flisa på stor skala

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93384
peejjoo skrev:Jag har jobbat 5 år i Ryssland som skogsmaskinförare och vet vad jag talar om. Transport av rundvirke går med tåg till hamn där det flisas direkt på kaj. Och man betalar skatt även i Ryssland. Virket kommer från lagliga avverkningar i nordvästra Ryssland i Karelen nära finska gränsen. Materialet vi handlar med är ungträd som omöjligt kan innehålla granatssplitter med tanke på ålder. och föroreningarna är domsamma som i Finland och i Sverige. All skog i Ryssland ägs av staten och man kan arrendera den längre perioder. Skogslagarna är stränga och återplantering är lagstadgad. Huggningen sker med europeiska skogsmaskiner såsom Ponsse,valmet Rottne och JD. Så mitt råd är att du skulle kanske kolla upp lite mer om vårt stora grannland i öst innan du säger att det är kriminell verksamhet.



En nära släkting har bott mer än tio år i Ryssland och vederbörande har berättat hur livet kan vara i detta genomkorrumperande och maffia styrda land.

Sverige ligger trea på ”Corruption Perceptions Index 2009”, Ryssland ligger på plats 146.
http://www.transparency.org/policy_rese ... 2009_table


En snabb Googling visar på att öststaterna har en del kvar att göra för att nå upp till svensk standard.

1. Problem med granatsplitter
”Baltisk träpellets de säljer där råmaterialet är importerat från Ryssland och Ukraina med metallspån från granatsplitter”

”I timmersorteringen hos lettiska Vika Wood finns ett särskilt fack för
timmer som innehåller metallbitar från kriget, granatsplitter etc.”

2. Tvivelaktiga transporter eftersom Ryssland har ett dåligt utbyggt vägnät.
Exemple på hur ryskt timmer transporteras:


3. ” Och man betalar skatt även i Ryssland”
Visst finns det de som betalar skatt i Ryssland men det finns också de som inte betalar en kopek i skatt.
Det min släkting gjorde var att skriva sig i Ryssland så att vederbörande inte betalade någon skatt i Sverige, men inte en kopek i skatt i Ryssland heller…
Problem vart det dock vid ett tillfälligt besök i Sverige och svensk sjukvård skulle utnyttjas, det blev dyrt…

Visst kan det finnas verksamhet i Ryssland som går rätt till, dock finns det alltför många exempel på när det inte gör det.

Har själv praktisk erfarenhet av den Ryska korruptionen. På en bussresa till ST Petersburg så blev bussen stoppad på vägen av polisen som sa att vi inte åkte på en allmän väg. Dock löste en lagom stor peng i näven på polisen problemet…

Användarvisningsbild

Re: flisa på stor skala

Elias  
#93388 På tal om splitter, på värmeverket här i stan så köpte de flis från ryssland och det har både följt med en odetonerad handgranat och kanonkulor från några hundra år tillbaka. + Diverse annat metallskrot.

Avatar Fallback

Re: flisa på stor skala

Bajzman  
#93405 Hur kan man lyckas göra en fråga om flisning till en diskussion om huruvida ett land är korrupt eller inte... ?????

Kom igen nu!

Avatar Fallback

Re: flisa på stor skala

peejjoo  
#93432 ja det är dags att avsluta denna diskussionen. Vill bara förtydliga mig lite. Jag håller med om att korrumptionen är väldigt utbredd i Ryssland. Jag bor i St Peterburg och ser problemen dagligen. Att som utlänning få jobba i Ryssland krävs arbetstillstånd som är svårt att få och det är en lång process. A-skatt iRyssland är 13%. Att sen många får en stor del av lönen svart är en annan sak. Men utländska företag måste sköta alla papper rätt då det kontrolleras ofta. Dom vill ju sätta åt utländska bolag så fort dom får chansen. Sen vad det gäller granatsplitter så är det ju ett stort land med enorma arealer skog och det har inte förekommit krigshandlingar överallt så det finns att få prima virke även där. Vägnätet är bra utbyggt men håller dålig kvalitet på landsbygden. Just därför går mycket timmertransporter på järnväg. Snabbare miljövänligare och kostnadseffektivt. Ryssland strävar idag efter att västanpassa sig och även att förbättra miljön. Tyvärr tar det lång tid eftersom det bara är storstäderna som har följt med i utvecklingen. Men vi lär nog få se en ökad import av trävaror och virke ifrån Ryssland så länge behovet hela tiden ökar och biobränsle prioriteras. Mvh Peter

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).