Skogsröjning

Små granstubbar sprider också röta

35 inlägg 14733 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Små granstubbar sprider också röta

axwell  
#77329
th skrev:med tanke på vad Rotstop kostar.


Jag har en bestämd känsla av att det som kallas Rotstop kostar det marknaden är beredd att betala. Dilemmat med denna typ av bekämpningsmedlen är att om det inte kan appliceras bara när och där det behövs så blir det för stora volymer att hantera. Tvivlar på uppgiften från lev. om dess fullkomliga miljöoskadlighet. Å andra sida, sker det inte automatiskt så blir det inte gjort.
Skrev tidigare i tråden om inblandning i kedjeoljan och såg det som en framtidsvision med en kemikalie utan Roundups eller Rotstops nackdelar. Det som normalt kallas bikarbonat funkar hyggligt trädgården men vill inte "beblanda" sig med olja. Vi får nog sätta vårt hopp till forskarna eller acceptera att även gran skall kapas flera decimeter upp första röj. och resten något år senare. Det mesta tyder väl på att svampen trivs bäst i marknivå. http://www.metla.fi/uutiskirje/rannikko ... nen-3.html

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Små granstubbar sprider också röta

askur  
#77759 I Canada lär man fortfarande använda någon slags tillsatser eller ombyggda röjsågar som sprider RoundUp samtidigt som man sågar av stammar. Kan säkert använda RotStop i de också. Värt att kolla upp för någon. Själv väljer jag vinternröjning och kapa grövre stammar för att minska barkborrerisken. Jag tror nog också att risken för ökade barkborreangrepp (det är den sextandade det är frågan om) efter att man röjt gran är ganska liten - tänk på alla toppar som lämnas vid gallring och slutavverkning....

Avatar Fallback

Re: Små granstubbar sprider också röta

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78512
Niking skrev:Att små granstubbar skulle vara immuna mot rotröta och inte kunna föra smittan vidare faller på sin egen orimlighet.


Så här beskrevs det samlade läget år 2006 i "Rötboken".

"Sammanfattningsvis kan man konstatera att befintliga resultat tyder på att
röjningsingreppet inte är så allvarligt för rottickans spridning i det kvarstående
beståndet. Det är dock viktigt att notera att detta gäller röjning enligt skolboken, alltså
när träden är ca. 2.5-3.5 m höga och har en diameter på ca. 3-4 cm i brösthöjd."

Så då var det inte självklart i alla fall. Och man får väl ändå tro att de hade något slags underlag för sin slutsats?

   TS
Avatar Fallback

Re: Små granstubbar sprider också röta

askur  
#78523 Det är ju samma forskare/forskargrupp som har kommit fram till de nya resultaten som också har skrivit "rötboken"! Sanningen är inte konstant helt enkelt!

Avatar Fallback

Re: Små granstubbar sprider också röta

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78527 Nej, vi får väl se vad de kommer fram till om två år.

Men sanningen är baske mig sällan självklar heller! :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Små granstubbar sprider också röta

olle kvinta  
#79174
askur skrev:Det är ju samma forskare/forskargrupp som har kommit fram till de nya resultaten som också har skrivit "rötboken"! Sanningen är inte konstant helt enkelt!


Jo sanningen är konstant, det är undersökningarna som är olika. Då man kommit fram till att små stubbar inte spridar röta utgår detta från flera studier i utförda ungskogsröjningar. Man kan då inte se att röjstubbarna spridit röta. I den nya studien har man i stället penslat de små stubbarna med en sporlösning av rotticka, och då har man funnit ett även små stubbar sprider röta. En praktiker bör nog fästa större vikt vid erfarenheterna från praktiken än de fall där forskarna provocerat fram ett rötangrepp.

Avatar Fallback

Re: Små granstubbar sprider också röta

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79196 Välkommen Olle! Hur har du fått info om den nya studien, vad finns det skrivet? Eller är det mer "direktinfo"?

   TS
Avatar Fallback

Re: Små granstubbar sprider också röta

olle kvinta  
#79294
Mangan skrev:Välkommen Olle! Hur har du fått info om den nya studien, vad finns det skrivet? Eller är det mer "direktinfo"?


Det är en doktorand som gör studien. Jag har pratat med hennes handledare. Jag tycker det är ett anständighetskrav att forskarna kliver fram och ger hela bilden. Enligt handledaren är forskarnas åsikt att ju tidigare du röjer, desto mindre är rötrisken. Till detta vill jag också lägga att den störst ekonomiska skadan sker dessutom om du aldrig röjer.

Avatar Fallback

Re: Små granstubbar sprider också röta

askur  
#79318 Intressant debatt!
Jag känner mig, av olika anledningar, också rätt insatt i den här forskningen. Och som praktiker kommer jag själv inte se till att några större mängder gran röjs ner på sommarhalvåret (>0 grader) så länge det inte finns någon bra lösning på stubbehandlingen.

Avatar Fallback

Re: Små granstubbar sprider också röta

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79399
olle kvinta skrev:
Mangan skrev:Välkommen Olle! Hur har du fått info om den nya studien, vad finns det skrivet? Eller är det mer "direktinfo"?


Det är en doktorand som gör studien. Jag har pratat med hennes handledare. Jag tycker det är ett anständighetskrav att forskarna kliver fram och ger hela bilden. Enligt handledaren är forskarnas åsikt att ju tidigare du röjer, desto mindre är rötrisken. Till detta vill jag också lägga att den störst ekonomiska skadan sker dessutom om du aldrig röjer.

Sådana här saker gör att man som skogsägare alltid är misstänksam mot allt vad forskning heter 😡

Avatar Fallback

Re: Små granstubbar sprider också röta

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79402 Jaja, om handtagsvärmen blir lagad till nästa vecka, är det jag som skall pulsa i snön och röja skog. :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Små granstubbar sprider också röta

alias  
#79633 Kan bara inte motstå frestelsen att slänga in en brandfackla i denna tråd:

Tycker att de här forskningsrönen verkar ha fått lite för mycket uppmärksamhet i sammanhanget.

Enligt länken nedan kan rotrötan leva kvar i gamla stubbar i minst 30 år, och rotrötefrekvensen i det nya beståndet är således starkt förknippat med den i det tidigare beståndet på platsen.

http://www.skogforsk.se/sv/sys/2298/2833/3072/3088/

Hur många kan ärligt säga att ni kräver att man ska stubbehandla mot rotröta vid slutavverkning av grandominerade bestånd, för att förhindra nyangrepp vid detta tillfälle även om det tidigare beståndet varit någorlunda friskt?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Små granstubbar sprider också röta

axwell  
#79638 Ju mer man läser desto mer villrådig blir man. En nu pensionerad jägmästare på Skogstyr. inom min region brukar säga ungefär så här "Jag har aldrig följt trender till 100% åt det ena eller andra hållet, när jag summerar resultatet så känns det bra"

Avatar Fallback

Re: Små granstubbar sprider också röta

svenjo  
#80995 Som skogsägare så finns det all anledning till att lyssna på varningarna. Det är ju trots allt jag som får stå där med dumstruten, när barnen undrar hur f*n jag kunde ignorera varningarna.

Stubbehandling ser jag inte som ett bra alternativ dels då det idag inte finns något enkelt och billigt sätt att applicera det, och dels då det visat sig att sommaravverkning + stubbehandling ger sju gånger fler infekterade stubbar, än en vinteravverkning. Något som tillverkare och entreprenörer "glömt" informera oss om.

Avatar Fallback

Re: Små granstubbar sprider också röta

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81001 Jo, fast här nere har vi vinteravverkning 2 månader per år kanske. Det funkar inte i längden.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).