Gallring

vedgallring

13 inlägg 5533 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

vedgallring

Tall  
#79446 håller på och säljer ved.Tänkte att börja gallra förstagallringar åt skogsägare manuellt och betala 50 kronor per travad kubik.Är det någon som tror på det? :lol:



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: vedgallring

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79452 50 kr är exakt vad jag erbjöds för min barrmassa (fub), netto, när jag frågade för 1 månad sen. Så du ligger väl inte helt fel. Värderar skogägaren att inte få större maskiner i skogen så kan nog det vara värt en del kanske.

Avatar Fallback

Re: vedgallring

Tall  
#79460 Då måste jag ligga dubbelt så högt som du erbjöds.MÅSTE VAD RENA VINSTEN FÖR SKOGSÄGAREN.1 FUB= 2 TRAVAT. :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: vedgallring

axwell  
#79462 Visst är det enklare att räkna med travat, men inte behöver räkna med dubbla priset för gallrad barrved, lägg på ca 50 %,( 75-80 kr/travat). Det skulle ändå gå ihop om du tror på tråden om att göra färdig ved av grantimmer .

Jo nu är det så att jag suttit och funderat på det här med vedpriser vs timmerpriser
om man säljer tex grantimmer får man ca 450kr :?: för en fub.
För en kubik kapad o klyvd ved ca 300kr
nu mins inte jag var men tror det var här på forumet jag läste en lista med omräkningstal
och en fub blev ca 2,7 kubik stjälpt kan det verkligen stämma
isf om man tar 300x2,7= 810 jag tycker det låter konstigt
komm gärna med era erfarenheter eller åsikter

Avatar Fallback

Re: vedgallring

Tall  
#79466 Jag pratade med en skogsekonom förra veckan, han sa att det var mycket mer vinst att sälja timmer som ved.

   TS
Avatar Fallback

Re: vedgallring

axwell  
#79469 Citatet är från "vedpriser" (sök!)

Tall skrev:Jag pratade med en skogsekonom förra veckan, han sa att det var mycket mer vinst att sälja timmer som ved.


Tvivlar på att en seriös ekonom menar att en företagare i långa loppet kan avstå från att betala/ta ut moms om vedförsäljningen blir storskalig.

Det skulle vara bra om fler gjorde ved av timret, då skulle vi snart få bättre betalt för sågtimmer.

Avatar Fallback

Re: vedgallring

alias  
#79472
axwell skrev:...nu mins inte jag var men tror det var här på forumet jag läste en lista med omräkningstal
och en fub blev ca 2,7 kubik stjälpt kan det verkligen stämma...


Tror att detta omvandlingstal gäller för bränsleflis. Har själv sett omvandlingstal på 2,3-2,6 m3s flis per m3fub rundvirke.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: vedgallring

axwell  
#79475
alias skrev: axwell skrev:...nu mins inte jag var men tror det var här på forumet jag läste en lista med omräkningstal
och en fub blev ca 2,7 kubik stjälpt kan det verkligen stämma...



Tror att detta omvandlingstal gäller för bränsleflis. Har själv sett omvandlingstal på 2,3-2,6 m3s flis per m3fub rundvirke.

MVH
Al


Det där övre citatet vill jag inte kännas vid, i så fall har jag citerat någon annan. Men betr. omräkn. talet för färdigkluven ved tippat från transportband har jag samma åsikt som citatet.

Användarvisningsbild

Re: vedgallring

Christer j  
#79477 Energivärdet i ved motsvarar 1000 kr fub beräknat på elpris.
Jag stoppar allt utom de allra finaste sågstockarna i vedhögen.
Räknar på en höft att en fub är 2 m3 stjälpt ved minst= 600 kr fub som minst.
Tar 300+m och vedhögen krymper i rask takt i denna kyla.
Massaindustrin kan lära sig att betala det riktiga råvarupriset.

Avatar Fallback

Re: vedgallring

alias  
#79479
axwell skrev:
alias skrev: axwell skrev:...nu mins inte jag var men tror det var här på forumet jag läste en lista med omräkningstal
och en fub blev ca 2,7 kubik stjälpt kan det verkligen stämma...



Tror att detta omvandlingstal gäller för bränsleflis. Har själv sett omvandlingstal på 2,3-2,6 m3s flis per m3fub rundvirke.

MVH
Al


Det där övre citatet vill jag inte kännas vid, i så fall har jag citerat någon annan. Men betr. omräkn. talet för färdigkluven ved tippat från transportband har jag samma åsikt som citatet.


Kolla ditt inlägg från kl.17.52 idag, tredje och fjärde raden nerifrån :smile:

Avatar Fallback

Re: vedgallring

axwell  
#79504
alias skrev:Kolla ditt inlägg från kl.17.52 idag, tredje och fjärde raden nerifrån :smile:


Olyckligtvis syns det inte att det är samma citat som jag hänvisat till tidigare i raden med orden Vedpriser (sök!)
Av för mig okänd anledning har citatet från "Vedpriser av Mr-Hemek kl 15.45 25 jan." fått samma bakgrundsfärg som resten av mitt inlägg, jag förstår att det ser rörigt ut


Ps. Nu har jag kommit på varför det blev så tokigt citerat, hittade inte Mr Hemeks inlägg under skrivningen av mitt inlägg. Kopierade senare in citatet med "ctrl c" resp "ctrl v" , därför blev det ingen avvikande färg på citatet.
Ds.
Senast redigerad av axwell tis 26 jan 2010, 23:04, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: vedgallring

Robertberg  
#79516 Man kan ju ändra sina inlägg om man vill..

Avatar Fallback

Re: vedgallring

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79538 jag har köpt en sk ved gallring på rot, skogsbolagen ville ha betalt för att göra jobbet... jag å markägaren (en bekant) kom överens om 20 kr m3fub inkl moms då får han det ´gjort å jag får tag på ved... ja hade inte fått tag på ved annars eftersom det är ommarandering här vilket gjort att det är avverknings förbud, du får hugga dör hus behov, men ja tror inte 200m3 räknas dit;)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).