Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Band slirning

20 inlägg 8723 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Band slirning

Tosca  
#79263 Hjelms: Pratade ni direkt med trelleborg eller gick ni genom ÅF för skotaren?

Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Band slirning

Hjelms  
#79283 Prata med Vulken hemma i stan och dom kontaktade trelleborg, sen kom representant från trelleborg och tog kort och tittade på däcken sen inte ett ljud på 2 månader... Bara en tidsfråga innan något däck pajar igen!

Användarvisningsbild

Re: Bandslirning

Temlav  
#79339 1. Först och främst ska man ju använda däck som är lämpliga att montera band på.
2. "Rätt band vid rätt tillfälle" (de har alla olika egenskaper)
3. Pumpa i luft, så att lufttrycket överensstämmer med däcktillverkarens rekommendationer vid användning med band. (normalt ska det vara högre lufttryck än när man kör utan band)
4. Spänn banden enligt bandtillverkarens rekommendationer.

Sedan så ska det gå som smort!

Avatar Fallback

Re: Band slirning

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79342
1070 skrev:trelleborg hade dessa problem redan på slutet av 90 talet med att däcksidorna separerade, tråkigt att det inte har blivit bättre på så lång tid, vi köper enbart nokia däck för de håller längre men de slirar lättare i banden


Enligt det ajg provat så är det ju trelleborg som slirar mycket lättare i banden! om inte banden är som fiolsträngar så slirar dom. (eco of band)
På nokian hakar ju banden bättre i mönstret och slirar inte alls som på trelleborg.

Vi köper nog aldrig mer ett trelleborg däck satte två nya på skotaren ifjol mest för att det blev en felbeställning men tänkte att nog borde väl dom funka, men de höll bara ett drygt år så nu är det nokian runt om igen.

Avatar Fallback

Re: Band slirning

smulleman  
#79419 Du kan ju sätta kättingar på 2-3 ställen tvärs över bandet mellan bandplattorna om du förstår vad jag menar.
Som däcken kan greppa i det brukar hjälpa utan att förstöra däcken.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).