Bioenergi

Vedpriser högre än timmerpriser?

9 inlägg 9547 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vedpriser högre än timmerpriser?

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79358 Jo nu är det så att jag suttit och funderat på det här med vedpriser vs timmerpriser
om man säljer tex grantimmer får man ca 450kr :?: för en fub.
För en kubik kapad o klyvd ved ca 300kr
nu mins inte jag var men tror det var här på forumet jag läste en lista med omräkningstal
och en fub blev ca 2,7 kubik stjälpt kan det verkligen stämma
isf om man tar 300x2,7= 810 jag tycker det låter konstigt
komm gärna med era erfarenheter eller åsikter



   TS
Avatar Fallback

Re: Vedpriser

axwell  
#79361 Vad tycker du är konstigt? Att kunderna själva inte kan räkna ut detta? Så här brukar jag räkna; 1stj*0,6(travat)*0,6(fub)=0,36fub Då har volymen ökat med 2,77 ggr. Sen påverkar krokigheten vilken faktor man kan räkna med.
Senast redigerad av axwell mån 25 jan 2010, 19:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vedpriser

halvproffs  
#79365 Timmer brukar alltid mätas toppmätt dvs minsta arean, redan där har du för liten volym jämfört med den reella volymen. Ett stjälpt mått innehåller det mycket luft. Skulle du däremot stapla det noggrant så minskar luftmängden rejält. Hoppas du förstår skillnaden.

Avatar Fallback

Re: Vedpriser

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79366 Det jag menade var att rent logiskt borde timmer vara högre betalt än brännved
det känns ju "skaligt" och kapa upp en fin timmergran till ved.
men får man nästan de dubbla betalt så.....

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedpriser

axwell  
#79368
Mr-Hemek skrev:Re: Vedpriser

Inlägg Skrivet av Mr-Hemek » 13 minuter sedan.
Det jag menade var att rent logiskt borde timmer vara högre betalt än brännved
det känns ju "skaligt" och kapa upp en fin timmergran till ved.
men får man nästan de dubbla betalt så.....
Det jag menade var att rent logiskt borde timmer vara högre betalt än brännved
det känns ju "skaligt" och kapa upp en fin timmergran till ved.
men får man nästan de dubbla betalt så.....


Nog måste du få mycket mer än 450kr/fub för prima grantimmer. Har du efterfrågan på ren granved till det priset, kunderna brukar kunna betala 50% mer för björk ?

Varför tror du att det finns så många vedhandlare: Du tar väl ut moms,det får du ju när du säljer timmer!!!

Avatar Fallback

Re: Vedpriser

H3nkk4  
#79370 Går det verkligen att sälja nån mängd av barrved som har så lågt energinnehåll per m3? Jag tycker inte heller att det är såå bra betalt att sälja granstocken som ved. Du får ju knappt det dubbla.

Med björkved när vi säljer är själva leveranspriset på björkmassaved på en m3 stjälpt mått ca. 1/3 en tredjedel.

Två tredjedelar är kostnader för arbete + allt annat.

Det är efter vilka leveranspriser vi har i Finland.

Vi tar 35€/m3 och 11 € av det priset är leveransvirkespriset på björkmassaved.

Här har jag en länk till en skogstidning som vi får. På sidan 14 står en tabell över olika mått och förvanligstal på ved.

http://www.metsavastaa.net/files/metsav ... _11-07.pdf

Avatar Fallback

Re: Vedpriser

H3nkk4  
#79372 Det betyder i sin tur att om du får 300 kr. för en m3 granved så är den dyrare än björkved/energiinnehåll.

Med det priset kostar 1kwh av granved ca 43,2 öre.

Motsvarande björkved för 32-35 öre för 1 kwh.

Avatar Fallback

Re: Vedpriser

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79385 Ja man kanske inte får 300 för ren gran men en bekant kan iaf sälja det han får fram för 250 kr ren gran
häromkring är det inte lätt att få tag på ren björkved och dom som har brukar ta 400-450kr
Jag får tacka för svaren jag fått roligt och höra hur folk tycker o tänker

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedpriser

axwell  
#79388
halvproffs skrev:kar alltid mätas toppmätt dvs minsta arean, redan där har du för liten volym jämfört med den reella volymen. Ett stjälpt mått innehåller det mycket luft. Skulle du däremot stapla det noggrant så minskar luftmängden rejält. Hoppas du förstår skillnaden.


Antar att Hemek hade angett 554 kr/tub, så det påverkar inte prisskillnaderna.

Man bör väl räkna med samma i valuta vid jämförelsen timmer/ved. Skattade resp. oskattade.
Vita Sek. för 300 svarta ger 240 till säljaren.

Om det finns kunder som vill betala 300/kbm stj, blir det ändå en hygglig förtjänst, om maskiner osv är gratis. 240*2.7=648,...... ca 200kr/fub

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).