Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Terri 2020 vs Vimek 606TT

8 inlägg 7952 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Terri 2020 vs Vimek 606TT

calle336  
#78840 Halloj
Funderar lite ang småskotarna ovan. Vilken ska man satsa på ?
Terrin är ju bra på myrmark men hur går den övrigt i skogen? Inte så ofta vi har så mkt snö som vi har fått i år. Går de bra på barmark? Vi har ganska mkt sten hur klarar banden dessa??

Hur är det med Vimeken hur bra går den i lite blötare marker(inte träsk) ? Sjunker den som en traktor?
Markfrigångshöjden är ju inte så hög på 2020n är detta nått problem??

Mvh Calle



   TS
Avatar Fallback

Re: Terri 2020 vs Vimek 606TT

Knox  
#78848 Ang körning i stenig terräng, äger själv en Terri 1020D, samma chassie som 2020 och den trivs inte så bra i stenig terräng. Den har sina stora vinster där det är lite blötare mark, du kan kanske inte gå där men Terrin rent flyter över myrarna. Har lyckats kränga av något band där det varit stenit och maskinen glidit lite i sidled.

Avatar Fallback

Re: Terri 2020 vs Vimek 606TT

calle336  
#78852 Hade nämligen ställt in mig på att köpa en Vimek eller liknande men så dök de upp en Terri 2020 pris 140000 iof hade den gått 3300 timmar och den är från 88 så de kanske e lite dyrt ändå.

   TS
Avatar Fallback

Re: Terri 2020 vs Vimek 606TT

Knox  
#78856 Terrin står otroligt högt i pris, lite väl om du frågar mig, men vid rätt typ av mark är den nog oslagbar. Kolla bandstyrningarna och se till att däcken i boggien är fräscha och håller rätt tryck. Kubotamotorn har aldrig krånglat för mig, startar oavsett utetemp och drar nån liter i timmen bara!

Avatar Fallback

Re: Terri 2020 vs Vimek 606TT

calle336  
#78860 Tycker ju alla dessa mindra maskiner är på tok för dyra. men de har väl med tillgång och efterfrågan att göra. Tror nog dock att en Vimek/liknande passar mig bättre.

   TS
Avatar Fallback

Re: Terri 2020 vs Vimek 606TT

Norrland  
#78980 Vill också ha en Terri och såg 2020 som finns på blocket för 140000:-
Är det nån som har varit och tittat på den, är det nåt att köpa ?
Bor 80 mil därfrån och det kändes långt att köra i dag för att se..
Skulle vilja ha en åsikt från nån annan än säljaren innan jag kör 160 mil

Användarvisningsbild

Re: Terri 2020 vs Vimek 606TT

Skogstomte  
#79007
calle336 skrev:Halloj
Funderar lite ang småskotarna ovan. Vilken ska man satsa på ?
Terrin är ju bra på myrmark men hur går den övrigt i skogen? Inte så ofta vi har så mkt snö som vi har fått i år. Går de bra på barmark? Vi har ganska mkt sten hur klarar banden dessa??

Hur är det med Vimeken hur bra går den i lite blötare marker(inte träsk) ? Sjunker den som en traktor?
Markfrigångshöjden är ju inte så hög på 2020n är detta nått problem??

Mvh Calle


Kan svara för Terrin: Bra på mjuka underlag såklart, men det där med att den går där man själv inte kan gå är en överdrift. Olastad går oftast bra, men det är ju en skotare (om än liten), ingen flakmoppe. Går bra till c:a 20 cm snödjup, då märks inte så mycket, 30 - 40 cm går tungt, då får man minska på lassen om det inte är väl uppkörd väg förstås. Har bara standardband.

Går bra på någorlunda slät barmark, kuperat eller stenigt är ingen höjdare. Dels så är den ganska smal så om man halkar på en sten kan det bli lite väl spännande, dels så går stenen illa åt både gummiremmarna och stålet. Man får risa där rötterna är nära ytan eller där man kör ofta annars går det hål. Man bör ha så raka vägar som möjligt. (mjuka böjar, som all skotning)

Frigångshöjden (har den låga, 280mm) är inget stort problem, ganska smalt mellan banden så det går att köra lite på kant så lyfts maskinen över hindret. Dock bör man fixera bukplåten även under maskinen, original är den bara skruvad uppe och hakad under men kan hoppa ur om man backar över något som sticker upp.

Vanligt problem är hjullagren på dragaren, men svårt att kolla utan att ta bort banden... Själva lagren är standard men ofta så har det gått ner sig någonstans, då drar det iväg. Har bytt alla lager och två fälgar på våran... Banden på dragaren i sig kostade 12700:- +moms/styck sist jag kollade, två år sedan kanske, strax över 6000:- på vagnen.

Avatar Fallback

Re: Terri 2020 vs Vimek 606TT

calle336  
#79352 Nån som varit å kikat på Terrin??

är det nån som vet när den nya modellen av 606an kom dvs den med nya hytten osv.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).