Sågtimmer

grövsta trädet?

70 inlägg 61191 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: grövsta trädet?

Robertberg  
#79242 Nån mer som kan fylla i i denna tråden?

Avatar Fallback

Re: grövsta trädet?

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79289 Grövsta med ponsse Hs16/ H73= 115cm längsta mått i rotskär inkl. rotben
Rottne 2004/egs400 =74cm längsta mått i rotskär inkl. rotben
Manuellt=?

Avatar Fallback

Re: grövsta trädet?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79296 Grövsta i år: Första vänerblocket var 66 cm i toppmått. Fällt med Stihl MS 390 och 18" svärd.

Avatar Fallback

Re: grövsta trädet?

Fredde73  
#79305 Jaminsann...man blir lite avundsjuk på er söderut när man läser denna tråd..

Här i mina hemtrakter är väl en normal frötall på kanske 40 cm i rotskäret det grövsta man fäller. Ett träd känns ganska grovt om man alls behöver "gå runt" med motorsågen istället för att bara såga rakt genom..

Bodde dock i Mälardalen två år och fällde en björk på drygt dubbla svärdslängden där...d.v.s. omkring 80 cm. Inte så mycket att skryta med i det här sällskapet kanske. Den stod på en tomt och minsta kvist skulle tas tillvara som ved..

Avatar Fallback

Re: grövsta trädet?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79322 Inget att vara avundsjuk på. Ekonomiskt är det ingen fröjd med tokgrov granskog. Bara ett tecken på att skogen borde ha varit avverkad för länge sen. Men som kuriosa kan det ju vara roligt.

Användarvisningsbild

Re: grövsta trädet?

swe#kipp  
#79329 En fin lärk som skulle ner på en tomt.

Baklut på den så därför den "stora" mängden kilar, slog sönder skaftet på ena yxan splittrade sig så den kändes som en kokt makaron i styvhet :)

image.php.jpg

Avatar Fallback

Re: grövsta trädet?

alias  
#79359
swe#kipp skrev:En fin lärk som skulle ner på en tomt.

Baklut på den så därför den "stora" mängden kilar, slog sönder skaftet på ena yxan splittrade sig så den kändes som en kokt makaron i styvhet :)

image.php.jpg


Det var ingen falsk lärk, vad uppskattar du volymen till?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: grövsta trädet?

halvproffs  
#79362 En sån lärk skulle jag inte väga ta ner på en tomt utan block! Hoppas du har bra försäkring!

Användarvisningsbild

Re: grövsta trädet?

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86223 Mitt Grövsta är 60 cm i diameter fällt med ett 13 svärd.

Användarvisningsbild

Re: grövsta trädet?

swe#kipp  
#86230
alias skrev:
swe#kipp skrev:En fin lärk som skulle ner på en tomt.

Baklut på den så därför den "stora" mängden kilar, slog sönder skaftet på ena yxan splittrade sig så den kändes som en kokt makaron i styvhet :)

image.php.jpg


Det var ingen falsk lärk, vad uppskattar du volymen till?

MVH
Alias



Skall kolla det med han som har virket :)

Användarvisningsbild

Re: grövsta trädet?

swe#kipp  
#86232
halvproffs skrev:En sån lärk skulle jag inte väga ta ner på en tomt utan block! Hoppas du har bra försäkring!



Det satt även ett rep högt upp samt en "ropepuller" gillar inte att chansa när jag är vid bebyggelse :)
och jo försäkring är bra att ha :P

Användarvisningsbild

Re: grövsta trädet?

Houthakker  
#89285 Största trädet, lönn på 185cm, alm på 140cm, granarna i Stora Hestra mätte jag aldrig, skall se om jag kan ta bild på den sista som finns kvar. Ett märkt ex som inte fick röras. Skickar med en bild en större gran, titta gärna på kilen, alu med träskaft. Hög 62 och 73dm längder åt ett lokalt sågverk.

Avatar Fallback

Re: grövsta trädet?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89307
Fredde73 skrev:Jaminsann...man blir lite avundsjuk på er söderut när man läser denna tråd..

Här i mina hemtrakter är väl en normal frötall på kanske 40 cm i rotskäret det grövsta man fäller. Ett träd känns ganska grovt om man alls behöver "gå runt" med motorsågen istället för att bara såga rakt genom..

Bodde dock i Mälardalen två år och fällde en björk på drygt dubbla svärdslängden där...d.v.s. omkring 80 cm. Inte så mycket att skryta med i det här sällskapet kanske. Den stod på en tomt och minsta kvist skulle tas tillvara som ved..


Visst finns det lite större träd även i Västarbotten.
Fällde i förra veckan en björk som var 70cm i brösthöjd och stubben var 97cm med rotben.
Det sämsta var att jag använde ett 13 tums svärd :roll:
Såg ut som en jättebäver hade fällt björken.
Har dock införskaffat ett 18tums svärd för att kunna kapa upp björken i delar.

Den är nu kapad i 50cm delar, dock ska den klyvas.
Om inte min Faxe 7tonsklyv klarar jobbet, vad göra?

Avatar Fallback

Re: grövsta trädet?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89309
Zalman skrev:
Fredde73 skrev:Jaminsann...man blir lite avundsjuk på er söderut när man läser denna tråd..

Här i mina hemtrakter är väl en normal frötall på kanske 40 cm i rotskäret det grövsta man fäller. Ett träd känns ganska grovt om man alls behöver "gå runt" med motorsågen istället för att bara såga rakt genom..

Bodde dock i Mälardalen två år och fällde en björk på drygt dubbla svärdslängden där...d.v.s. omkring 80 cm. Inte så mycket att skryta med i det här sällskapet kanske. Den stod på en tomt och minsta kvist skulle tas tillvara som ved..


Visst finns det lite större träd även i Västarbotten.
Fällde i förra veckan en björk som var 70cm i brösthöjd och stubben var 97cm med rotben.
Det sämsta var att jag använde ett 13 tums svärd :roll:
Såg ut som en jättebäver hade fällt björken.
Har dock införskaffat ett 18tums svärd för att kunna kapa upp björken i delar.

Den är nu kapad i 50cm delar, dock ska den klyvas.
Om inte min Faxe 7tonsklyv klarar jobbet, vad göra?


EDIT:
Har även en del 70cm tallar på tomten som ska fällas.
Vad gör man av övergrovt virke?
Virkesköparna vill inte ha dom, byasågen vill inte såga, risk för spik mm.
Lutar åt att de blir ved, vilket känns synd.

Avatar Fallback

Re: grövsta trädet?

mrlynx  
#89360
Zalman skrev:
Zalman skrev:
Fredde73 skrev:Jaminsann...man blir lite avundsjuk på er söderut när man läser denna tråd..

Här i mina hemtrakter är väl en normal frötall på kanske 40 cm i rotskäret det grövsta man fäller. Ett träd känns ganska grovt om man alls behöver "gå runt" med motorsågen istället för att bara såga rakt genom..

Bodde dock i Mälardalen två år och fällde en björk på drygt dubbla svärdslängden där...d.v.s. omkring 80 cm. Inte så mycket att skryta med i det här sällskapet kanske. Den stod på en tomt och minsta kvist skulle tas tillvara som ved..


Visst finns det lite större träd även i Västarbotten.
Fällde i förra veckan en björk som var 70cm i brösthöjd och stubben var 97cm med rotben.
Det sämsta var att jag använde ett 13 tums svärd :roll:
Såg ut som en jättebäver hade fällt björken.
Har dock införskaffat ett 18tums svärd för att kunna kapa upp björken i delar.

Den är nu kapad i 50cm delar, dock ska den klyvas.
Om inte min Faxe 7tonsklyv klarar jobbet, vad göra?


EDIT:
Har även en del 70cm tallar på tomten som ska fällas.
Vad gör man av övergrovt virke?
Virkesköparna vill inte ha dom, byasågen vill inte såga, risk för spik mm.
Lutar åt att de blir ved, vilket känns synd.


Det är det som är nackdelen med gårdsträd.
Du får ta och göra en jigg till motorsågen och såga upp dom till nåt användbart.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).