Motorsåg och handhållet

Vad är bra att ha i huggarbältet?

410 inlägg 210842 visningar 61 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Robertberg  
#79193 Vi har slitit ut ett brytjärn, eller råkade göra om den till en bryt-del och en järn-del...

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

johan eriksson  
#79208 Var hittar man Vimek krokar?

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Solo  
#79217 Samma här! Två krokar, måttband och kombinyckel är det enda jag behöver på bältet.
Har haft mina Vimekkrokar sen-83 och de är fortfarande som nya! Dessutom håller de att använda som vändkrok om man sätter ihop dom och tar en massabit och vrider runt med.

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Naders  
#79272
Ekhagas trädfällning skrev: Jag kan även slänga virket några meter, vilket inte funkar alls så bra med saxen även om man har försökte några gånger, med följden att saxen inte släpper som man tänkt och hand, arm och halva axeln följer med i ett vansinnesryck (någon som känner igen det?? :surp: )
Martin

:oops: Hmmm, alltför väl :oops:

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Naders  
#79273 Är det någon som har provat en timmersax med extra långt handtag?
Hittade inte annonsen men jag hoppas ni förstår vad jag menar.
Någon som innehar en sådan och vad är den bra till?

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

johan eriksson  
#79275 Menar du en sånhär?
182626001001.jpg

http://www.skogma.se/Servlet?page=1&set ... rent=s1870

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Naders  
#79277 Just precis. Kanske lite svårt att ha i huggarbältet dock. :))

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Robertberg  
#79278 Vilka saxar tycker ni är bra?

Hur håller fällkilarna för er som slår med slagbrytjärn?

johan eriksson skrev:Var hittar man Vimek krokar?


http://www.skogma.se/Servlet?page=1&set ... rent=s1870

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79293
Ekhagas trädfällning skrev:
Det tråkiga (kan vara bra också) med krokar, brytjärn osv är att när man väl har köpt en så har man ju den resten av livet. Hittills har jag inte mött någon som slitit ut sin krok eller brytjärn. Har man då köpt en bra så har man ju glädje av den men är den dålig får man lida av den restan av livet... kom just på att man kan ju köpa en ny....

Martin


Nä, men jag lyckas tappa både krok och brytjärn varje vinter. Under yviga granar lyckas alltid nån kvist lyfta kroken ur hölstret (fast mest använder jag sax - samma med den). Brytjärnet lämnar jag efter mej och hittar inte alltid det.

Jag avskyr två styva hölster som mest är i vägen så jag har kastat bort det ena. I bältet finns det viktigaste och det är ett 20 meters mått. Det är för eländigt med de korta 15 meters måtten - med 20 meters kan man mäta och aptera hela trädet på en gång.

Saxen använder jag mest för små bitar eftersom jag alltid har traktor och lastare med mej. Brytjärnet använs bara för enkla fällningar - för svåra fall använder jag utskjutet på lastaren eller drar med den fjärrstyrda vinschen (och ett brytblock).

Fil och verktyg finns förstås i traktorn som har en stor låda för två motorsågar och bränsle samt kättingar mm.

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79297
obantteg skrev:Vi har slitit ut ett brytjärn, eller råkade göra om den till en bryt-del och en järn-del...


Sådär... jo visst kan man slita ut alla grejer. Kom just på att för längesedan så rätade jag not ute en vändkrok på brytjärnet. Ni vet man sätter i brytjärnet för att rulla ner trädet. Trädet är ju alldeles för stort och man orkar inte... hum varför inte förlänga brytjärnet med en massabit.... det blir en grym utväxling... och så vips så är vändkroken lite rakare...

Martin

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79298
Naders skrev:Är det någon som har provat en timmersax med extra långt handtag?
Hittade inte annonsen men jag hoppas ni förstår vad jag menar.
Någon som innehar en sådan och vad är den bra till?


Jag har inte testat men kan tänka mig att det är bra när man tex vinschar ut helstam och går med stammen vid roten och så vill man styra roten lite så att den inte går på stubbar och andra träd. Då är det nog bra att kunna få lite distans till stammen men ändå kunna dra. Men som sagt så är det bara en tanke och jag har inte provat.

Martin

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Robertberg  
#79313
Ekhagas trädfällning skrev:Sådär... jo visst kan man slita ut alla grejer. Kom just på att för längesedan så rätade jag not ute en vändkrok på brytjärnet. Ni vet man sätter i brytjärnet för att rulla ner trädet. Trädet är ju alldeles för stort och man orkar inte... hum varför inte förlänga brytjärnet med en massabit.... det blir en grym utväxling... och så vips så är vändkroken lite rakare...

Martin


Helt rätt! Man måste ju testa vad grejerna håller för ;)

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Fredde73  
#79315 Smart idé från Ekahagas...

Har alltid sett den där förlängda saxen mest som en leksak för hobby-torpare. Men när man går och vinschar kunde den ju faktiskt vara bra. Betydligt smidigare och skönare än att slita och rycka i vajern i alla fall. Och när den inte används kan den lugnt ligga i lådan på traktorn. Frågan är väl hur länge den skulle hålla..

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79317 Skulle ju vara skönt att säga att det var jag som kom med den idén men så var det ju inte.

En annan idé när man vinschar helstam är att ha med sig ett aluminiumspett och när man kommer nära ett träd som skall stå kvar och som man inte vill skada sätter man ner spettet så att vajern och stammen får glida mot den i stället för mot trädet. Inget jag testat själv men det är riktigt smart tycker jag.

Martin

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Naders  
#79332
Ekhagas trädfällning skrev:Skulle ju vara skönt att säga att det var jag som kom med den idén men så var det ju inte.

En annan idé när man vinschar helstam är att ha med sig ett aluminiumspett och när man kommer nära ett träd som skall stå kvar och som man inte vill skada sätter man ner spettet så att vajern och stammen får glida mot den i stället för mot trädet. Inget jag testat själv men det är riktigt smart tycker jag.

Martin

Mycket användbara tips du kommer med Martin.
Både gällande den långa lyftsaxen och spettet.
Man skulle nästan tro att du kört med Niab en gång i tiden.
Iden med spettet låter som ett väldigt bra hjälpmedel i täta gallringar. :smile:
Tror nog att jag får investera i en långsax och utvärdera denna.
Tackar för tipset. :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).