Arbetskläder för skogen

Oregons stretch byxor

28 inlägg 15455 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Oregons stretch byxor

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77970 Jag har sett att oregon har kommit med stretch byxor till ett betyligt mer humant pris än Husqvarna / Stihl / Pfanner.

Har någon erfarenhet av dem?

Martin



   TS
Avatar Fallback

Re: Oregons stretch byxor

orre  
#78168
Ekhagas trädfällning skrev:Jag har sett att oregon har kommit med stretch byxor till ett betyligt mer humant pris än Husqvarna / Stihl / Pfanner.

Har någon erfarenhet av dem?

Martin


Jag köpte ett sett före årskiftet.
Har inte använt de så mycket än men de käns helt ok.
Har dock ingen erfarenhet av Husqvarna / Stihl / Pfanner byxorna utan har tidigare kört med "stela standardbyxor"

Avatar Fallback

Re: Oregons stretch byxor

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79116 Har också tittat på dem, då ju som Martin säger priset är mer överkompligt än Husqvarna / Stihl / Pfanner.

Orre - kom gärna med kommentarer när du har använt dem lite mer!

Avatar Fallback

Re: Oregons stretch byxor

valtra a 72  
#79133 Verkar intressant, vad kostar ett par?

Användarvisningsbild

Re: Oregons stretch byxor

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79184 Jag gick in på Sibro (se reklam ovan) och kollade
Blus 820
Byxa 1399

Det är grovt ca halva priset mot Hq och de andra.

Martin

   TS
Avatar Fallback

Re: Oregons stretch byxor

valtra a 72  
#79201 Tack för tipset, Sibro verkar ha bra priser på det mesta.

Avatar Fallback

Re: Oregons stretch byxor

axwell  
#79285 Har bara goda erfarenheter av Sibro, snabba leveranser, priser som talar för sig själv. Hemsidan har blivit bättre med de yngre ägarna. Sortimentet räcker för mina behov. Accepterar att skicka faktura utan extra avg.

Avatar Fallback

Re: Oregons stretch byxor

Naders  
#79335 Jah då har man gjort ett idiotköp igen :roll:
Köpte nämligen Husqvarnas blus + byxor med stretchmaterial i 2 uppsättningar.
Får lov att hålla drängen (farsgubben) med arbetskläder med.
Rena rånet skulle jag vilja uttrycka det som. :o

Då hade jag givetvis inte sett denna tråd annars hade ju det varit ett starkt alternativ.
Nu är jag iofs väldigt nöjd med både byxa å jacka.
Jackan är den bästa jag någonsin haft iaf.
Byxan med men faller något i mina ögon då det saknas ficka för tumstock!

Men skriv gärna recensioner om Oregons kläder för det lutar åt det hållet vid nästa köp.
Inga kläder håller för alltid :wink:

Avatar Fallback

Re: Oregons stretch byxor

Hobbysågarn  
#81537 Oregons Byxor finns att köpa på Nima för 1152 kr! www.nimaab.se

Funderar på att köpa dessa! Hängslebyxan kostar 1256 kr :P Jackan kostar 672 kr!

Har ju kollat Stihl X-fit men de är en aning för dyra!

Avatar Fallback

Re: Oregons stretch byxor

Nonkan  
#81556
Hobbysågarn skrev:Oregons Byxor finns att köpa på Nima för 1152 kr! http://www.nimaab.se

Funderar på att köpa dessa! Hängslebyxan kostar 1256 kr :P Jackan kostar 672 kr!

Har ju kollat Stihl X-fit men de är en aning för dyra!


Tänk på att Nima anger sina priser exkl. moms som standard då de mest säljer till företag.

Priset med moms är 1440:-

Avatar Fallback

Re: Oregons stretch byxor

Nonkan  
#81561 Finns det några åsikter från någon som har provat dessa lite mer än?

Jag tänkte mest på att om man klickar på bilden på Sibros sida så blir den ju oerhört förstorad och då ser det ut att vara ett annat tyg på baksidan, så frågan är ju om det är stretch runt om? Är det svarta bävernylon så blir ju byxan bara halvstretch, som på HVA/Jonsereds klass 2-byxa.

Det grova tyget på knäna (är stretch) går inte heller ända ner, lite som på HVA Technical 20 där underbenet inte är stretch utan bävernylon.

När Stihl kom med Comfortbyxan var det ju det tunnare fullstretchtyget hela vägen ner, men det ändrades senare till det tyg som sitter på knäna på Oregonbyxan, och priset på Comfort har alltid varit högre än HVA Technical. Iofs har de tumstocksficka, men det kan ju inte göra en skillnad på flera hundra.

Nu låter jag kanske lite negativ känner jag, men priset känns nästan orimligt bra för ett par fullstretchbyxor. Den stora kostnaden i den här typen av byxor är ju själva stretchtyget och de byxor jag har sett har alla haft tyg från Schoeller, som verkar ha något patent eftersom alla använder det. Jag kollade på ett par Lundhags friluftsbyxor i samma tyg och de kostade 2200:- (utan sågskydd :) ) på en av de lokala friluftsbutikerna.

Avatar Fallback

Re: Oregons stretch byxor

orre  
#81672 Jag köpte jacka + byxa före årsskiftet och ör nöjd med dem.
Ang. tyget så är det svarta under knäna typ bävernylon, resten stretch.
Ang hållbarheten så har jag inte använt dem så mycket men jag "sprang" ( Hur man nu kan göra det i 60 cm snö) på en gren som träffade strax över knät. En liten skada uppstod i det grövre tyget samt ett blåmärke som tog en vecka innan det försvann.
Foto0040.jpg

Reflexränderna ser ut att inte vara så nötningståliga.
Foto0041.jpg

annars är det mjuka och sköna byxor men hållbarheten på lång sikt kan jag bäst besvara om 5 år.....

Avatar Fallback

Re: Oregons stretch byxor

Fröjerum Forest  
#84345 Har en kollega som provat dessa och kvaliten motsvarar priset alltså lågt !! Finns inget på marknaden förutom Stihls X fit som slår Pfanners kläder. Högt pris men då får man oxå kanon grejer!!!

Användarvisningsbild

Re: Oregons stretch byxor

johan eriksson  
#85242 Kan ju vara ett gott alternativ till oss glada amatörer. har idag Huskvarnas snikmodell, tunga, klumpiga. Väldigt obekväma.

Avatar Fallback

Re: Oregons stretch byxor

Hobbysågarn  
#85309 Vad jag vet görs dessa kläder på samma ställe som Stihl, Husqvarna och Jonsered!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).