Traktorer och processorer

Vad är lagom storlek på hydraulpump till Valmet 605?

13 inlägg 7933 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vad är lagom storlek på hydraulpump till Valmet 605?

Lucke  
#76600 Hej!

Jag är nybliven ägare till en Valmet 605, premiärturen utanför gårdsplanen var i lördags då jag gav mig ut på tio mils resa för att hämta en huggarvagn, blev en 9-tons Källefall med 6,3m kran.

Resan gick bra förutom att hydraulpumpen sade upp sig (tungstyrt...) samt att en packbox i vänster navreduktion pajade så oljan hamnade inuti fälgen..

Nåja, säljaren av traktorn har lovat mig att lantbrevbäraren kommer med reservdelar på tisdag, så det ser ut att ordna sig.

Men jag har en fundering beträffande hydraulpumpen, när jag nu ändå byter pump, är det då idé att byta till en större pump än den som sitter där original? Eller är originalpumpen (50lpm) tillräcklig för den vagnen som jag har tagit hem. (Kan ju inte prova själv just nu... :sad: )

Om inte, hur stor pump rekommenderas?

Kan det bli problem om man monterar en större pump, jag tänker på om flödet blir för stort för orginal filter och sytemtrycksventil etc.

//Lucke



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Vad är lagom storlek på hydraulpump till Valmet 605?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76602 Om jag minns rätt så ska man inte sätta in en större pump, splinesen håller inte.

Grattis till en Valmet 605, nästan perfekt traktor i skogen, jag har en själv.

Avatar Fallback

Re: Vad är lagom storlek på hydraulpump till Valmet 605?

rex  
#76603 søk på konedata.net så er all teknisk info

Avatar Fallback

Re: Vad är lagom storlek på hydraulpump till Valmet 605?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76662 Har funnits större pump men det är nog som Zalman skriver.
Enda vettiga alternativen är pump på kraftuttaget eller frontpump.
Fördelen med dessa varianter är att du får ett system med ren hydralolja utan inblandning av oljan från växellådan

Avatar Fallback

Re: Vad är lagom storlek på hydraulpump till Valmet 605?

polo  
#77837 Fungerar kraftuttaget? kan vara splinsen i anslutningen vid svänghjulet. dvs den långa axel som går bak till hydraulpump
och kraftuttag. Standardfel på 05 serien.

Användarvisningsbild

Re: Vad är lagom storlek på hydraulpump till Valmet 605?

Lucke  
#77863
polo skrev:Fungerar kraftuttaget? kan vara splinsen i anslutningen vid svänghjulet. dvs den långa axel som går bak till hydraulpump
och kraftuttag. Standardfel på 05 serien.


Har iofs. inte provat kraftuttaget...
Men när traktorn är kall så fungerar hydraulik och orbitrol-styrningen bra, så just nu när det är kallt ute är det inget större problem. Lite snöskottning och kortare transporter blir inte oljan speciellt varm av. Men jag gjorde en resa på 10 mil för att hämta en huggarvagn och i samband med den resan upptäckte jag att något var tokigt för traktorn blev tungstyrd och man fick varva upp för att kunna köra med vagnsstyrningen fast vagnen var tom och stod på snö... Men när jag kommit hem och traktorn hade kallnat så var den som vanligt igen.. Fast när det blir varmare ute, dvs. oljan blir tunnare, så kommer det nog inte att fungera något vidare. Så det är nog att planera för pumpbyte tror jag, eller? Om splinesen vore slut så borde väl inte hydrauliken fungera ens när traktorn är kall?

Mvh Lucke

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad är lagom storlek på hydraulpump till Valmet 605?

Bergstrand  
#77942 Dom håller! är väll samma som på 705:an o sånna har vi haft två med stora pumpar o dom har hållt :smile:

Användarvisningsbild

Re: Vad är lagom storlek på hydraulpump till Valmet 605?

Lucke  
#79074 Är det samma pump till både hydrauluttag och den hydrostatiska styrningen på Valmet 605?
Är det två ihopbyggda drevpumpar eller hur funkar det? (enl. instruktionsboken är pumpen till styrningen på 16,8cc och pumpen till arbetshydrauliken är på 22,8cc).
Jag har hittat pumpen som jag förmodar är till hydrauluttagen, den sitter ovanför kraftuttaget.

Någon som har en verkstadshandbok att sälja?

Mvh Lucke

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är lagom storlek på hydraulpump till Valmet 605?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79197 Då har du hittat rätt.
De sitter en dubbelpump i den serien, en yttre till arbetshydraliken o en innanför som är till obitrol, de hydralstyrda funktionerna(diff,kraftuttag, snabbväxel), samt trycksmörjning av växellådan.

Olsons i Ellös har handbok som är rätt bra.

Avatar Fallback

Re: Vad är lagom storlek på hydraulpump till Valmet 605?

rex  
#79249
Lucke skrev:Är det samma pump till både hydrauluttag och den hydrostatiska styrningen på Valmet 605?
Är det två ihopbyggda drevpumpar eller hur funkar det? (enl. instruktionsboken är pumpen till styrningen på 16,8cc och pumpen till arbetshydrauliken är på 22,8cc).
Jag har hittat pumpen som jag förmodar är till hydrauluttagen, den sitter ovanför kraftuttaget.

Någon som har en verkstadshandbok att sälja?

Mvh Lucke

hei
var tenkt og kjøpe en slik en det jeg lurte på for og ha en liten pekke pine er hvor mye timer er denne gådt? kan jo være andre ting som spiller inn en time antallet 🧠

Användarvisningsbild

Re: Vad är lagom storlek på hydraulpump till Valmet 605?

Lucke  
#79258
rex skrev:hei
var tenkt og kjøpe en slik en det jeg lurte på for og ha en liten pekke pine er hvor mye timer er denne gådt? kan jo være andre ting som spiller inn en time antallet 🧠


Hej! Det står 6900h på mätaren, törs inte svara på om det stämmer... Filterna såg förskräckliga ut så det är nog snarare undermåligt underhåll än drifttid som har tagit död på pumpen. Men jag får väl skylla mig själv som köpte en nylackad traktor istället för en i "ärligt" skick. :???:

Mvh Lucke

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad är lagom storlek på hydraulpump till Valmet 605?

Lucke  
#79262
gnisten83 skrev:Då har du hittat rätt.
De sitter en dubbelpump i den serien, en yttre till arbetshydraliken o en innanför som är till obitrol, de hydralstyrda funktionerna(diff,kraftuttag, snabbväxel), samt trycksmörjning av växellådan.

Olsons i Ellös har handbok som är rätt bra.



Tackar, då behöver jag inte leta efter fler pumpar!

Olssons i Ellös har två stycken verkstadshandböcker, en som de rekommenderar för "Traktorägare" samt en som de rekommenderar för "Versktäder". Boken för "Verkstäder" kostar ca. 4ggr så mycket som den för "Traktorägare". Någon som vet skillnaden i innehåll?
Utan att veta så antar jag att det är boken för "Verkstäder" som man helst vill ha om man tänker göra mer än att byta olja och pumpa däcken, eller??

Mvh Lucke

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är lagom storlek på hydraulpump till Valmet 605?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79377 Fanns bara en när jag köpte men den är 3,5cm tjock och finns väl de mesta i den så jag antar att de är den stora jag har.
Har bytt snabbväxel o bytt sumppackning mm efter tittat i den så den är intjänad

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).