Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

VEDTRUCKAR , SVETRUCK

30 inlägg 21468 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: VEDTRUCKAR , SVETRUCK

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79146
Naders skrev:Finfint beskrivet, kjuge :-bd
Stödmankar har jag bara sett på bilar här nere. Aldrig på några släpar. Men det brukar gå rätt bra ändå.
Bara man är lite försiktig så. Kan vara lite svårt att se på natten bara.

Vet med mig att på Nymölla så lossar man ej bilar på nätterna.
Det gör dock vi i Mörrum. Dock se kan man se rent statistiskt att de flesta tillbud sker nattetid.

Skjutbord är nåt jag aldrig sett på bilarna dock.



När jag körde så lossade de även bilarna på nattetid på Nymölla också, skjutbord har börjat komma på Fegens nya timmerrede, faktiskt ganska fint.

Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: VEDTRUCKAR , SVETRUCK

kockums850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79155 Hittade en film på Youtube med 2 swetruckar.

Mörrum, kanske är det du som lossar "Naders" ?
Go´a kommentarer i filmen :wink:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=N4ltGCSgD7w[/youtube]





Två till filmer på swetruckar:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ZH3iAdPyCGw[/youtube]

Lossning på Kappa kraftliner i Piteå:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Q7bb1QSscg0[/youtube]

Kan inte låta bli att lägga in ett klipp ifrån Byholma ifrån 2005 ;-)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=i_o4-y_imss[/youtube]

   TS
Avatar Fallback

Re: VEDTRUCKAR , SVETRUCK

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79165 [quote="kockums850"]Hittade en film på Youtube med 2 swetruckar.

Mörrum, kanske är det du som lossar "Naders" ?
Go´a kommentarer i filmen :wink:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=N4ltGCSgD7w[/youtube]


Den röda lastbilen är min gamla, fast då var den vit, och den blåvita Scanian är min förra chefs bror som har den, dock är den såld och utbytt mot en guldig Scania nu istället :P Sen den gröna är södras Hallabro, eller Backarydsbil skulle jag gissa på. =))

Avatar Fallback

Re: VEDTRUCKAR , SVETRUCK

Mickev  
#79183 kjugekarlsson: Jodå jag hängde med... tror jag :)
Intressant lösning med 5ans stolpe. Är den spärren så man kan frilägga den med krangripen? På min vagn är 4an och 6an fastbultad i skjutbordskolven samt att 5an har nån form av friläge mellan stoppklackar på kolven (den är iprincip fastbultad men ska vara lättare att flyta med andra ord) samt att 1an är bultad i ramen. Jag har grova buntkättingar som drar med resterande stolpar och stödmankar då den "rörannordningen" som var tidigare var för klen.

Min bil är från 96 med skjutbord på bilen. Dock så är det inget hydraliskt utan bara manuell som man skjuter med kranen. Så 2an och 4ans stolpar hänger ihop. Väldigt smidigt om jag får säga mitt.

Avatar Fallback

Re: VEDTRUCKAR , SVETRUCK

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79189
Mickev skrev:kjugekarlsson: Jodå jag hängde med... tror jag :)
Intressant lösning med 5ans stolpe. Är den spärren så man kan frilägga den med krangripen? På min vagn är 4an och 6an fastbultad i skjutbordskolven samt att 5an har nån form av friläge mellan stoppklackar på kolven (den är iprincip fastbultad men ska vara lättare att flyta med andra ord) samt att 1an är bultad i ramen. Jag har grova buntkättingar som drar med resterande stolpar och stödmankar då den "rörannordningen" som var tidigare var för klen.

Min bil är från 96 med skjutbord på bilen. Dock så är det inget hydraliskt utan bara manuell som man skjuter med kranen. Så 2an och 4ans stolpar hänger ihop. Väldigt smidigt om jag får säga mitt.



Okej! Det var ju bra. Jo den spärren tar du lite snällt med spetsen av gripen och lyfter upp, kan väl jämföras som en kuggspärr, fast utan kuggar =))

Jo, det med skjutbordet på bilen och rör hade jag på min första också, jäkla skit var det om jag får säga mitt, de nya har ju hydrauliskt.

Avatar Fallback

Re: VEDTRUCKAR , SVETRUCK

Mickev  
#79209 Ja de är ju smidigt att kunna lyfta på spärren från kranen. Då tar det inte många sekunder att flytta stolpen. Själv var jag inne på om man skulle ha en "klämspärr" i mitten, dvs man nyper gripen på manken (tvärbalken som stolparna sitter i) och då trycker in en spärr, sedan flyttar man stolpen med gripen och helt enkelt öppnar gripen igen så går spärren i.

Jasså, å jag som får säga att min funkar kanonbra. Iofs kanske de är lite bökigare för er utan stödmankar. Jag sätter bara gripen mellan 2an och stödmanken för mittentraven och drar ihop det. Vad är det som gjorde att du inte gillade det?

Jag kan dock tänka mig att de är smidigt att ha de hydraliskt. Men eftersom jag är som jag är så ser jag flera nackdelar med det också. Tillåbörja med så är det ett system till som kan börja bråka. menar går de sönder så går de sönder och de finns ett gäng slangar till hydraltuben (för visst är det en hydralcylinder som sköter det? eller är det hydralmotor mot kuggstång?) samt ventilpaket som kan gå sönder. Sedan är det mer saker som samla dynga. För det är ofrånkomligt på timmerbilar, dom sammlar dynga så guds förbannat.

Gissa om de var kul då vi tog in mitt släp i garaget för att byta stolparna till laxå och då vi drog helt nytt elsystem på vagnen. Då fick man riva bort allt onödigt. För stolparnas skull fick man ta bort alla spännare som satt i ramen vilket gör att de är så otroligt mycke färre grejer som samla skit. Elsystemet lika så. Så att få en vagn med fungerande elsystem, lättare att hålla rent samt också lättare taravikt var inte alls dumt.

Avatar Fallback

Re: VEDTRUCKAR , SVETRUCK

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79214 Nej, tyckte det blev sladdrigt och dant, mycket glapp och så här. Vi flyttade dom ganska ofta dessutom, kör man sedan många lass då blir det skit av det.

Chefen jag hae då räknade att ett år i hamnen motsvarade 3-4 års krankörning i skogen. Körde trots allt minst 5-6 lass per skift. Likadant när vi körde till sågverket vi körde åt, hade ju allt på nära håll så det blev minst 3 lass om dagen.

Kan tänka mig det blev lite glapp och sådant när man flytter det mycket och det är många lass man hanterar.

Avatar Fallback

Re: VEDTRUCKAR , SVETRUCK

Mickev  
#79220 Aha på så vis. Själv har jag väl inga större bekymmer med glapp. Kör i regel bara på industri så jag får ihop 6-7lass ett vanligt skift. Men det är inte så ofta man använder skjutbordet på bilen. Det är mest om de kommer mycke 3m virke till fabriken eller man ska på nån båtlossning. Här uppe använder vi ju aldrig 3m virke i skogen, bara fallande. De enda 3m är sånt som kommer på båtar och tåg söder och öster ifrån.

Avatar Fallback

Re: VEDTRUCKAR , SVETRUCK

Naders  
#79264
kjugekarlsson skrev:
kockums850 skrev:Hittade en film på Youtube med 2 swetruckar.

Mörrum, kanske är det du som lossar "Naders" ?
Go´a kommentarer i filmen :wink:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=N4ltGCSgD7w[/youtube]


Den röda lastbilen är min gamla, fast då var den vit, och den blåvita Scanian är min förra chefs bror som har den, dock är den såld och utbytt mot en guldig Scania nu istället :P Sen den gröna är södras Hallabro, eller Backarydsbil skulle jag gissa på. =))

=)) =)) =))
Ja man kan bara undra vad det är för galna typer som står på parkeringen med kameran uppe :lol:
Enligt Youtube var det en herre vid namn Thore Hult som lagt upp filmen.
Hade även lagt upp lite annat mindre crazy material.
:P Gillade kommentarerna skarpt som du påpekade kjuge :lol:

Njae, det var inte mitt skift utan D-skiftet. Kände igen en personbil som stod där.

Avatar Fallback

Re: VEDTRUCKAR , SVETRUCK

Naders  
#79269
Skogshuggarn skrev:

Tog truckkörkortet på 90 talet under samma former som för bil/lastbil, etc,,,,alltså teori + uppkörning och det
skulle gälla enligt principen att man tar det en gång och (förhoppningsvis) aldrig mera.
Då krävdes B körkort för bil, för att få hoppa på utbildningen, vilket innefattade stödbens/motviktstruck och hjullastare men det verkar man ha sänkt till traktorkort samtidigt som man höjt fortbildningskraven - kraftigt!.
Nu är det A-B-C klasser som gäller,,,,alltså samma som för reguljära körkortet med den skillnaden att man
ramlar ner i klasserna om man inte nöter arslet på teorikurs vart 5 år. (har själv gjort 2 vändor).
Jämförelsvis är det ungefär som att "Svensson" tappar bil/lastbilskörkortet och enbart får köra MC/EU moped
om man inte fullföljer/uppgraderar utbildningen. :surp:
De kan däremot inte ta av dig/oss grundkörkortet i dagsläget, även om vissa är inne på att så borde vara fallet.
Därför är inte jag sådär "jättepigg" på utformningen för motorsågskörkortet som verkar gå ungefär samma väg.
Åtminstonde sett till klassindelningen. och lurendrejeriet med "frivilligt idag! - tvång i morgon!".

Däremot skulle jag nog inte tacka nej till en "frivillig praktik-kurs" just på virkestruckarna, för det är ju ena jäkla
"monster" 😈

Kul iaf att höra lite om körning/skiftgången, och 6 skift är långtifrån det sämsta man kan hoppa på, även om det är lite trist med 12 timmars och helger.

Lossar du enbart bilar?, eller kör du "både och",,,,alltså även på virkesintaget?.

Motorsågskort har vi faktiskt fått på jobbet också. Dock enbart klass A.
Var ju inte så mycket som hade med motorsågningen som vi utför på jobbet att göra men tanken var ju god.
Jag frågade instruktören om vi inte skulle såga lite i vår naturliga miljö också, alltså i rullbanorna, på vedbanden, i barktrumman samt inloppet till huggen?!
Han spärrade bara upp ögonen och undrade om vi inte var riktigt kloka där.
"Där får man för fan inte såga, det är ju bara järn runt omkring. Kast är ju oundvikliga!!!"

Däremot har jag tagit en kurs på vuxenskolan och tog B med. Jag kan ju säga att de flesta som var med fick lära sig något nytt allihopa. Och det var mest enligt dem själva rutinerade skogshuggare allihop.
Nu väntar jag på att de ska samla ihop en grupp så att vi kan få ta C med.
Alltid kul att få träffa lite likasinnade och kanske lära sig något nytt med för den delen.
Om man sen lever som man lär är en annan sak :wink:

Jodå, vi är mångsysslare alla som jobbar i vedgården.
Vi har 4 olika arbetsuppgifter så vi slipper bli sittande i trucken dag ut och dag in.
Vi ronderar mellan: trucken- manöverrummet- alltiallo samt flisschaktning med en L220.
På vårat skift så byter vi även i halvtid så det blir aldrig mer än 4 timmar i maskinen vilket kan vara skönt för ryggen.
Senast redigerad av Naders mån 15 okt 2012, 23:07, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: VEDTRUCKAR , SVETRUCK

Naders  
#81220 En liten filmsnutt med en vedtruck och en lastbil i huvudrollen....http://www.youtube.com/watch?v=qt8IC_GRl9g

Avatar Fallback

Re: VEDTRUCKAR , SVETRUCK

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81230 Ewalds i Agunnaryd där ja =))

Avatar Fallback

Re: VEDTRUCKAR , SVETRUCK

Naders  
#81231 Vet i tusan vem det är :roll:

Avatar Fallback

Re: VEDTRUCKAR , SVETRUCK

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81232 Dom kör för Vida :D

Avatar Fallback

Re: VEDTRUCKAR , SVETRUCK

Naders  
#96438 Tänkte bara posta en bild från vedmottagningen häromdagen....
En kan bara undra hur lastbilschaufförerna tänker när de lastar som här??? :roll:
De flesta vill att man provar iallafall, går det inte sen efter ett provlyft så blir de i regel lite griniga och undrar om man kört länge.
Det är inte alla som beter sig på detta vis men de finns!
Första stuven gick att lossa genom att ta hela slinget på en gång. Var ändå tvungen att dela detta då det var barr-kubb i botten och 4-meters löv ovanpå.
Det är sällan man lyckas med en sådan operation men denna gång var resultatet positivt....
Det på bilen fick han lossa själv då det inte fanns en chans att få väck det. (notera den lilla kladden med 3:or längst bak på bilen).
Deaan chaufför hade förståelse för att det inte gick men tyckte ändå att vi skulle prova och efter ett försök så insåg även han att det inte skulle gå så han fick helt enkelt hoppa upp i hytten och krana av det själv.
DSC01036.JPG

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).