Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

VEDTRUCKAR , SVETRUCK

30 inlägg 21474 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

VEDTRUCKAR , SVETRUCK

kockums850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79080 Hej !
Tänkte starta denna tråden då vi är några få här som kör vedtruck/virkeslastbil och skrivit på en annan tråd. Roligt att utbyta lite ideer och funderingar.

Själv är jag "ny" vedtrucksförare sen Oktober -09, men jobbat på Stora Enso i Hyltebruk i 14 år.
Då i pappersmagasinet som truckförare.
Här har vi två st SVETRUCK TMF 28-21.
PICT6393.JPG
PICT6383.JPG
PICT6395.JPG




   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: VEDTRUCKAR , SVETRUCK

Mickev  
#79085 Då gör jag ett enkelt klipp å klista här i tråden från den andra:

Skrivet av Mickev » lör 23 jan 2010, 19:50

De verkar som vi har några vedgårdstruckförare här som jobbar söderöver. Själv kör jag ju timmerbil och blir då lossad ofta av samma truckar som ni har. Men jag har funderat på en sak, varför har ni inte stödmankar på alla timmerbilar där nere? här uppe är det nästan nackskott om man kommer till en massaindustri och inte har stödmankar.

Användarvisningsbild

Re: VEDTRUCKAR , SVETRUCK

Skogshuggarn  
#79086
Naders skrev:Ja, vi kallar det för 6-skift. Vet inte om det är korrekt. Vi är iaf 6 skiftlag som går om varandra året runt, alla dar i veckan. Man kan säga att vi jobbar 2 veckor och är lediga en vecka. När vi jobbar så är det 8-timmars förutom på helgena då det är 12-timmars. Detta blev till för att vi skulle få en ledig helg extra.
Men sen jobar vi ju inte hela veckorna när vi väl jobbar utan kan börja med 4 förmiddagar, ledigt en dag, jobbar 3 nätter, ledig 2 dagar och avslutar med 2 eftermiddagar.
Eller börja med 3 eftermiddagarn ledig en dag, jobba 3 förmiddagar, ledig 2 dagar och avslutar med 4 nätter.
När man då gått båda turerna så har det gått 6 veckor och detta är vad vi kallar en skiftcykel.
Lägger upp en bild på vårat skiftschema under 2009.

Att köra trucken är som vilken truck som helst. Inte många fler spakar än i en gaffeltruck. Har man kört någon slags hydraulisk maskin innan och har lite känsla för det så går det snabbt. Det som ser lite "marigt" ut i början är storleken på maskinen. Men efter ett tag så märker man att den är rätt smidig iallafall. Men som allt annat så vänjer man sig.

Angående truckkortet så fick vi bara behörighet för truckar upp till 10 ton. För att sedan få köra dessa maskiner på 70 ton räckte det med att kursledaren kom till jobbet, åkte med på en tur runt i vedgården och vips så fick man köra även dessa :roll:
Och som du sedan säger så skall dessa uppdateras vart 5:e år.
Samma gäller; travers och lyftkranskort, hjullastarkort, heta arbeten mm mm

Nackdelen med detta jobb är t ex att köra till jobbet kl 17 en lördag en fin sommarkväll, eller att åka dit på julafton kl 13.
Fördelen är den lediga veckan som oftast går till skogsarbete och dylikt.
Så visst, en får inte klaga. Det är ju ingen som tvingat mig till att söka jobb där :wink:



Tog truckkörkortet på 90 talet under samma former som för bil/lastbil, etc,,,,alltså teori + uppkörning och det
skulle gälla enligt principen att man tar det en gång och (förhoppningsvis) aldrig mera.
Då krävdes B körkort för bil, för att få hoppa på utbildningen, vilket innefattade stödbens/motviktstruck och hjullastare men det verkar man ha sänkt till traktorkort samtidigt som man höjt fortbildningskraven - kraftigt!.
Nu är det A-B-C klasser som gäller,,,,alltså samma som för reguljära körkortet med den skillnaden att man
ramlar ner i klasserna om man inte nöter arslet på teorikurs vart 5 år. (har själv gjort 2 vändor).
Jämförelsvis är det ungefär som att "Svensson" tappar bil/lastbilskörkortet och enbart får köra MC/EU moped
om man inte fullföljer/uppgraderar utbildningen. :surp:
De kan däremot inte ta av dig/oss grundkörkortet i dagsläget, även om vissa är inne på att så borde vara fallet.
Därför är inte jag sådär "jättepigg" på utformningen för motorsågskörkortet som verkar gå ungefär samma väg.
Åtminstonde sett till klassindelningen. och lurendrejeriet med "frivilligt idag! - tvång i morgon!".

Däremot skulle jag nog inte tacka nej till en "frivillig praktik-kurs" just på virkestruckarna, för det är ju ena jäkla
"monster" 😈

Kul iaf att höra lite om körning/skiftgången, och 6 skift är långtifrån det sämsta man kan hoppa på, även om det är lite trist med 12 timmars och helger.

Lossar du enbart bilar?, eller kör du "både och",,,,alltså även på virkesintaget?.

Avatar Fallback

Re: VEDTRUCKAR , SVETRUCK

Mickev  
#79087 och som svar på naders undran vad stödmanke är för nått så klipper jag in svaret också:


Skrivet av Mickev » lör 23 jan 2010, 23:11

Hehe, har ju sett att nästan alla bilar söderöver inte har några stödmankar så de verkar som att de stämmer (eftersom du inte vet vad de är )

De är alltså som en liggande tvärbalk på ramen som truckarna har som stöd när dom nyper ihop gripen.

Om du kollar här på min bil så ser de som "balkarna" som ligger på tvären mellan mankarna (stolparna) där ni lyfter upp virket med gripen.
Bild

Användarvisningsbild

Re: VEDTRUCKAR , SVETRUCK

Skogshuggarn  
#79092 Vet inte hur det kan gå att "klippa/klistra ihop alla "trucktrådar" fr "vad arbetar ni med" hit så att det blir begripligt?, men Admin kanske har någon stund över att titta på detta?.

Avatar Fallback

Re: VEDTRUCKAR , SVETRUCK

Mickev  
#79093 Eller så kör vi på bara och börjar på ny kula bara. Är de nått som skulle bli oklart kan man ju bara göra ett citat från den andra tråden.

Användarvisningsbild

Re: VEDTRUCKAR , SVETRUCK

kockums850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79095 Jag ser några enstaka ekipage med stödmankar, men dom är lätträknade.
Sedan har några en mindre "balk" precis övanför på tvären över ramen, som är ca 3-5 cm hög som är lätt att "smeka"/få tag i.

Hylte tar in både fallande längd (ca95%) och 3 meters (ca 5%), och då endast färsk granmassaved.
(Hyltebruk ligger imellan Halmstad och Jönköping, Stora Enso Hylte)

Hehe, ännu har det inte blivit någon klämd ram, peppar peppar.
Har ju varit på och "smekt" någon gång (bakre stuven på släpet är lurigt för mallstaksförflyttnings-mekaniken).
Men det är ju så bra chafförer som gör tecken ;-)

   TS
Avatar Fallback

Re: VEDTRUCKAR , SVETRUCK

Mickev  
#79097 Ajust. Men nog måste du kunna hålla med om att de är smidigt att ha den manken att "vila" gripen på. Menar är du på den är de bara att nypa för fullt. De blir ju rätt dyrt om man nyper en lastbilsram.

Jo men man vill ju ha regäla stödmankar. De satt klenare modell på ekipaget då vi köpte den men dom flästa har gått åt. Är bara 2 av dom som lever fortfarande och den ena har alla möjliga former utan rak. Men de går då man inte lastar dom 2 travarna så ofta och truckar ska lossa.

De du kallar för mallstaksförflyttnings-mekanik kallar vi bara skjutbord (betydligt enklare att skriva också ;) )

Användarvisningsbild

Re: VEDTRUCKAR , SVETRUCK

Skogshuggarn  
#79099
Mickev skrev:Eller så kör vi på bara och börjar på ny kula bara. Är de nått som skulle bli oklart kan man ju bara göra ett citat från den andra tråden.


Tja,,,varför inte?


(Du har PM/Mickev)

Användarvisningsbild

Re: VEDTRUCKAR , SVETRUCK

kockums850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79101
Naders skrev:Ja, vi kallar det för 6-skift. Vet inte om det är korrekt. Vi är iaf 6 skiftlag som går om varandra året runt, alla dar i veckan. Man kan säga att vi jobbar 2 veckor och är lediga en vecka. När vi jobbar så är det 8-timmars förutom på helgena då det är 12-timmars. Detta blev till för att vi skulle få en ledig helg extra.
Men sen jobar vi ju inte hela veckorna när vi väl jobbar utan kan börja med 4 förmiddagar, ledigt en dag, jobbar 3 nätter, ledig 2 dagar och avslutar med 2 eftermiddagar.
Eller börja med 3 eftermiddagarn ledig en dag, jobba 3 förmiddagar, ledig 2 dagar och avslutar med 4 nätter.
När man då gått båda turerna så har det gått 6 veckor och detta är vad vi kallar en skiftcykel.
Lägger upp en bild på vårat skiftschema under 2009.

Att köra trucken är som vilken truck som helst. Inte många fler spakar än i en gaffeltruck. Har man kört någon slags hydraulisk maskin innan och har lite känsla för det så går det snabbt. Det som ser lite "marigt" ut i början är storleken på maskinen. Men efter ett tag så märker man att den är rätt smidig iallafall. Men som allt annat så vänjer man sig.

Angående truckkortet så fick vi bara behörighet för truckar upp till 10 ton. För att sedan få köra dessa maskiner på 70 ton räckte det med att kursledaren kom till jobbet, åkte med på en tur runt i vedgården och vips så fick man köra även dessa :roll:
Och som du sedan säger så skall dessa uppdateras vart 5:e år.
Samma gäller; travers och lyftkranskort, hjullastarkort, heta arbeten mm mm

Nackdelen med detta jobb är t ex att köra till jobbet kl 17 en lördag en fin sommarkväll, eller att åka dit på julafton kl 13.
Fördelen är den lediga veckan som oftast går till skogsarbete och dylikt.
Så visst, en får inte klaga. Det är ju ingen som tvingat mig till att söka jobb där :wink:
schema09.jpg



Lite intressant att se eran skiftgång, så här ser vårt schema ut:
skiftschema 2010 jan-jun.JPG

Själv har jag jobbat skift i 13 år.
Vi drog precis igång med storhelgsdrift nu, 1 dec-09. Men schemat-gången (F-N-E) var samma ,fast då med mer fler omgångar (F,N,E) innan storhelgsdriften drogs igång.

   TS
Avatar Fallback

Re: VEDTRUCKAR , SVETRUCK

Naders  
#79112 Stödmankar,som det tydligen heter :roll: är inte så vanliga men visst finns de som har.
Nu vet jag inte varför inte alla har dessa. Som du säger så är det bara att knipa om man är i närheten av dessa.
Vet inte om de är lätta att flytta på ramen då längderna på¨massaveden alltid skiftar, eller om det blir jobbigt att flytta bankarna :roll:
För att flytta bankar är något chaufförerna drar sig för här nere :lol:

Avatar Fallback

Re: VEDTRUCKAR , SVETRUCK

Mickev  
#79118 Aha, så de finns några fåtal som har det iallafall.

På bilen brukar dom vara fast monterade på ramen, så har jag det iallafall och det funkar finfint. Dom måste ju inte vara mitt under gripen, sålänge gripen får stöd på dom. Jag har ju skjutbord på bilen också vilket gör att jag flyttar 2an och 4ans stolpar beroende på om jag kör 3m eller fallande.

på vagnen följer stödmankarna med skjutbordet vilket gör att dom då ligger mitt mellan stolparna då ni ska lossa. Dom stolparna kan jag inte flytta utan att få arbeta lite eftersom jag då måste ta loss dom från skjutbordet, men de har jag hitills inte behövt trots att jag kör både fallande och 3m. När jag kör fallande lastar jag virket på första och sista traven och kör istället inte skjutbordet hela vägen bak. Då får jag en skaplig viktfördelning ändå och truckar kan lossa det med stödmankarna under sig. Enda man får tänka sig för då är att ha virket jämslaget på främre traven på vagnen så den inte styper i kranen då man svänger.

Jag har ingen aning hur stolparna sitter på era bilar där neröver men jag ser att dom ofta flyttar stolparna på vagnen beroende på om dom kör fallande eller 3m. Skulle vara intressant att se hur dom gör. Om dom har nå snabbfästen mot skjutbordet eller hur det fungerar. Kanske är nån som kan svara på det här?

Avatar Fallback

Re: VEDTRUCKAR , SVETRUCK

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79131
Mickev skrev:Aha, så de finns några fåtal som har det iallafall.

På bilen brukar dom vara fast monterade på ramen, så har jag det iallafall och det funkar finfint. Dom måste ju inte vara mitt under gripen, sålänge gripen får stöd på dom. Jag har ju skjutbord på bilen också vilket gör att jag flyttar 2an och 4ans stolpar beroende på om jag kör 3m eller fallande.

på vagnen följer stödmankarna med skjutbordet vilket gör att dom då ligger mitt mellan stolparna då ni ska lossa. Dom stolparna kan jag inte flytta utan att få arbeta lite eftersom jag då måste ta loss dom från skjutbordet, men de har jag hitills inte behövt trots att jag kör både fallande och 3m. När jag kör fallande lastar jag virket på första och sista traven och kör istället inte skjutbordet hela vägen bak. Då får jag en skaplig viktfördelning ändå och truckar kan lossa det med stödmankarna under sig. Enda man får tänka sig för då är att ha virket jämslaget på främre traven på vagnen så den inte styper i kranen då man svänger.

Jag har ingen aning hur stolparna sitter på era bilar där neröver men jag ser att dom ofta flyttar stolparna på vagnen beroende på om dom kör fallande eller 3m. Skulle vara intressant att se hur dom gör. Om dom har nå snabbfästen mot skjutbordet eller hur det fungerar. Kanske är nån som kan svara på det här?


Om vi börjar och försöker förklara här:

Säg börjar du framifrån på släpen, från vänster då. Banke ett, två osv så sitter nummer ett fast i ramen. Banke nummer fyra och sex sitter ju fast på en skena i ramen som kolven är kopplad till. Banke två, tre och fem justerar du genom att lyfta den lilla spärren jag ritat dit vid banke nummer fem.

Altså så lyfter du denna spärr för att ställa om mellan stockläge och tre meters. När du då lyfter denna spärren så kör du altså fram den här skenen och pressar ihop det, sedan glider banke två, tre och fyra med, eftersom banke nummer ett sitter fast i ramen.

Banke nummer fem och sex är då altså spärrade i den här skenan.


Låter lite rörigt, men skriv gärna igenom jag ska förklara bättre =))

Avatar Fallback

Re: VEDTRUCKAR , SVETRUCK

Naders  
#79140 Finfint beskrivet, kjuge :-bd
Stödmankar har jag bara sett på bilar här nere. Aldrig på några släpar. Men det brukar gå rätt bra ändå.
Bara man är lite försiktig så. Kan vara lite svårt att se på natten bara.

Vet med mig att på Nymölla så lossar man ej bilar på nätterna.
Det gör dock vi i Mörrum. Dock se kan man se rent statistiskt att de flesta tillbud sker nattetid.

Skjutbord är nåt jag aldrig sett på bilarna dock.

Användarvisningsbild

Re: VEDTRUCKAR , SVETRUCK

kockums850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79142 Vi på Hylte lossar nattetid, dock är det stängt över helgen (fre 18:00 - Månd. 06:00).
Tycker inte det är några problem att lossa nattetid, förutom framåt "varjatimmarna" 04:00-06:00 :wink:

Dock brukar sista timmen på nattskiftet vara hektiskt (vi går ju av skiftet 06:00). Då börjar man ju bli lite "sänglängtande" förstås. :wink:
Ska försöka ta med kameran och fota lite bilar.


Dalle skrev:Ser visst någon form av ironi här..... chaufförens tecken.......

Själv kör jag timmerbil på Bröderna Anderssons Åkeri i Ryssby och råkar ibland utför att tmf:en råkar stryka ramen:) Men ok det går jäkligt bra för det mesta.


Lossade faktiskt en "Ryssby"-bil (2 ggr) förra arbetspasset, vet inte om det var du, "Dalle" ?
Reg började med "ATL..." har jag för mig :-h

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).