lör 23 jan 2010, 23:39#79086
Naders skrev:Ja, vi kallar det för 6-skift. Vet inte om det är korrekt. Vi är iaf 6 skiftlag som går om varandra året runt, alla dar i veckan. Man kan säga att vi jobbar 2 veckor och är lediga en vecka. När vi jobbar så är det 8-timmars förutom på helgena då det är 12-timmars. Detta blev till för att vi skulle få en ledig helg extra.
Men sen jobar vi ju inte hela veckorna när vi väl jobbar utan kan börja med 4 förmiddagar, ledigt en dag, jobbar 3 nätter, ledig 2 dagar och avslutar med 2 eftermiddagar.
Eller börja med 3 eftermiddagarn ledig en dag, jobba 3 förmiddagar, ledig 2 dagar och avslutar med 4 nätter.
När man då gått båda turerna så har det gått 6 veckor och detta är vad vi kallar en skiftcykel.
Lägger upp en bild på vårat skiftschema under 2009.
Att köra trucken är som vilken truck som helst. Inte många fler spakar än i en gaffeltruck. Har man kört någon slags hydraulisk maskin innan och har lite känsla för det så går det snabbt. Det som ser lite "marigt" ut i början är storleken på maskinen. Men efter ett tag så märker man att den är rätt smidig iallafall. Men som allt annat så vänjer man sig.
Angående truckkortet så fick vi bara behörighet för truckar upp till 10 ton. För att sedan få köra dessa maskiner på 70 ton räckte det med att kursledaren kom till jobbet, åkte med på en tur runt i vedgården och vips så fick man köra även dessa
Och som du sedan säger så skall dessa uppdateras vart 5:e år.
Samma gäller; travers och lyftkranskort, hjullastarkort, heta arbeten mm mm
Nackdelen med detta jobb är t ex att köra till jobbet kl 17 en lördag en fin sommarkväll, eller att åka dit på julafton kl 13.
Fördelen är den lediga veckan som oftast går till skogsarbete och dylikt.
Så visst, en får inte klaga. Det är ju ingen som tvingat mig till att söka jobb där
Tog truckkörkortet på 90 talet under samma former som för bil/lastbil, etc,,,,alltså teori + uppkörning och det
skulle gälla enligt principen att man tar det en gång och (förhoppningsvis) aldrig mera.
Då krävdes B körkort för bil, för att få hoppa på utbildningen, vilket innefattade stödbens/motviktstruck och hjullastare men det verkar man ha sänkt till traktorkort samtidigt som man höjt fortbildningskraven - kraftigt!.
Nu är det A-B-C klasser som gäller,,,,alltså samma som för reguljära körkortet med den skillnaden att man
ramlar ner i klasserna om man inte nöter arslet på teorikurs vart 5 år. (har själv gjort 2 vändor).
Jämförelsvis är det ungefär som att "Svensson" tappar bil/lastbilskörkortet och enbart får köra MC/EU moped
om man inte fullföljer/uppgraderar utbildningen.
De kan däremot inte ta av dig/oss grundkörkortet i dagsläget, även om vissa är inne på att så borde vara fallet.
Därför är inte jag sådär "jättepigg" på utformningen för motorsågskörkortet som verkar gå ungefär samma väg.
Åtminstonde sett till klassindelningen. och lurendrejeriet med "frivilligt idag! - tvång i morgon!".
Däremot skulle jag nog inte tacka nej till en "frivillig praktik-kurs" just på virkestruckarna, för det är ju ena jäkla
"monster" 😈
Kul iaf att höra lite om körning/skiftgången, och 6 skift är långtifrån det sämsta man kan hoppa på, även om det är lite trist med 12 timmars och helger.
Lossar du enbart bilar?, eller kör du "både och",,,,alltså även på virkesintaget?.
Skogshuggarn
Det är så roligt att leva, för då får en si hur det går.