Traktorer och processorer

Måste man ha speciella däck i skogen på traktorn?

13 inlägg 15508 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Måste man ha speciella däck i skogen på traktorn?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42324 Om man ska köpa en ny Valtra N92 traktor kan man ju välja till t.ex.
(Tractor Forest diagonal.) 18.4-34/14+14.9-24/14 Nokian FOREST, pris 27000kr.

De är förstärkta(14 lager cord) för att hålla i skogen men håller inte vanliga däck och är inte skogsdiagonaldäck mycket sämre på åkern där man vanligtvis använder radialdäck?

Hur breda däck ska man ha, fungerar det med 600mm breda bakdäck med kedjor, eller blir yttrycket för dåligt så dragkraften blir lidande? Iofs kan man ju ha vätskefyllda däck.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Måste man ha speciella däck i skogen på traktorn?

Torparn79  
#42345 diagonaldäck är inte välkomna på åkern hos mig i alla fall, markpackningen blir större, har provat att plöja med diagonaldäck och dom skar ner som knivar i leran...
så ska du vara både på åkern och i skogen så bör du köra radial...

hållbarheten beror ju på i vilken typ av skog du kör i, vet en som är i skogen ca 150 timmar per år och han har inte kört sönder däcken nå´n gång, sen finns det ju dom som knappt hinner av skogsbilvägen förrän dom har skurit upp hela sidorna...
men har du kedjor så skyddar ju dom en del i alla fall...

600 däck på en N92? du lär ju inte sjunka i första taget... nog kommer den att dra med dom däcken, har du en huggarvvagn efter så får du ju tryck av den och med kedjor så ska fan ta bofinken om du blir kvar för att det slirar...

Avatar Fallback

Re: Måste man ha speciella däck i skogen på traktorn?

Valtra6850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42352 Kör själv med radialdäck i skogen, har inte råkat ut för någon sönderkörning än.
Det är däremot viktigt att pumpa dom ordentligt när man ska ut i skogen 2,5 kg brukar jag ha i
Sedan ska man nog akta sig för Michelindäck, dom värkar vara väldigt mjuka i sidorna, själv kör jag med continental, är väll inte dom allra bästa på åkern men betydligt bättre än diagonaldäck.

Avatar Fallback

Re: Måste man ha speciella däck i skogen på traktorn?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42360
Valtra6850 skrev:Kör själv med radialdäck i skogen, har inte råkat ut för någon sönderkörning än.
Det är däremot viktigt att pumpa dom ordentligt när man ska ut i skogen 2,5 kg brukar jag ha i
Sedan ska man nog akta sig för Michelindäck, dom värkar vara väldigt mjuka i sidorna, själv kör jag med continental, är väll inte dom allra bästa på åkern men betydligt bättre än diagonaldäck.


Valtra kör ju med Continetal som originaldäck. De verkar ju vara hyfsade allround däck till ett bra pris.
Dock tror jag att det finns bättre. Trelleborg t.ex. skryter med att de är bättre både i skogen och på åkern, har bättre slitstyrka och dragkraft, men till ett högre pris.

Tittar man på begade Valtror så ser Continentaldäcken nästan slut ut efter 2-3 tusen timmar, stämmer det?

   TS
Avatar Fallback

Re: Måste man ha speciella däck i skogen på traktorn?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42423 Jag har kört en sesång nu med Trelleborg Twin 600/55-38/8 fram o 500/60-26,5-6 fram i skogen utan kedjor.
Däcken är gamla så jag tänkte se hur bra de tål moder jord :lol:
Har haft 18,4/34-14 bak innan och har aldrig kört punka på dom.
På twin fälgarna knäckte jag en fälgkant med snabbtömning av luften som resultat så skogsförstärkt fälg är att rekomendera!
Nu är väl inte risken så stor att du har kranen på traktorn, men om du har det skulle jag föredra ett 14 lagrat däck då sidorna är styvare så traktorn står bättre utan att pumpa i 2,5 bar, av samma skäl så är radial inte riktigt bra.
Kan inte hur mkt vätska de går i ett 600 däck men jag fick uppgiften att i ett 18,4/34 gick de i 500 liter vatten styck

Användarvisningsbild

Re: Måste man ha speciella däck i skogen på traktorn?

Torparn79  
#42450 vill du komma åt extra vikt på vintern för skogskörning men vara lite lättare på fötterna på sommaren när du ska ut på åkern så är ju hjulvikter ett alternativ, dock så kostar dom en slant och är svåra att få tag på begagnat...

vet inte hur pass mycket jobb det är att tanka i och ur saltvattnet...

Avatar Fallback

Re: Måste man ha speciella däck i skogen på traktorn?

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79009 Jaha. Idag blev det punka på det sämsta bakdäcket som va fullt med torrsprickor. Hade för lite luft i också, knappast 2,5 kg. Står nu inför valet av ett annat däck.. skogsdäck eller inte :???: Troligtvis blir det nästan bara körning i skogen, kanske någon rundbalsvagn någon gång men inte mer.. Går det att få tag på ett beg skogsdäck eller är såna helt sönderslitna när dom är beg? dimension 16,9-34. Finns ju vanliga däck men kör man sönder ett par såna så är man väl uppe i samma pris som ett skogsdäck.. Eller vad tror ni?

Avatar Fallback

Re: Måste man ha speciella däck i skogen på traktorn?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79017 På 650 jag hade innan var det vanliga 8 lagrade diagonaldäck och enda gången de klickade i skogen var när jag slog av ventilen(ventilskydd är bra)

Användarvisningsbild

Re: Måste man ha speciella däck i skogen på traktorn?

Skogstomte  
#79021 Vi köpte Petlas (Turkiska!) däck till vår Valmet 505. En dimension upp till 18,4/34 12 pr bak och 13,6/24 8pr fram. Allt som allt 12000:- +moms pålagt och färdigt. Diagonaldäck. Detta var två år sedan. De funkar bra i skogen för oss och för det priset så har man ju råd med en omsulning i halvtid om så skulle vara. Men som Torparn79 skriver så är det inga jordbruksdäck. Har 1,2 bar bak, 2,5 - 3,0 bar fram (lastare)

Avatar Fallback

Re: Måste man ha speciella däck i skogen på traktorn?

valtra a 72  
#79031 Jag har också lagt på petlas på min valmet 755 som mest körs i skogen och det verkar vara väldigt bra kvalitet för priset

Avatar Fallback

Re: Måste man ha speciella däck i skogen på traktorn?

alfha  
#185603 Någon som har erfarenhet av Nokian Multiplus TR, är dom värda priset?

Avatar Fallback

Re: Måste man ha speciella däck i skogen på traktorn?

OlaE  
#185611 Vanliga lantbruksdäck går nog bra tills man kör på de stubbar som man snedkapat när man röjt p.g.a ren lathet. ;)

Avatar Fallback

Re: Måste man ha speciella däck i skogen på traktorn?

Crisse  
#185624
alfha skrev:Någon som har erfarenhet av Nokian Multiplus TR, är dom värda priset?

Kör på dessa och dom är suveräna, tåler mycket stryck.
Rekommenderas!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).