Bioenergi

Elda upp din skog.

65 inlägg 33154 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Elda upp din skog.

axwell  
#78898
H3nkk4 skrev:I beräkningen är veden kapad och kluven, transport ej inräknat.


Nu hänger jag inte med i kalkylerna, om du menar att den köps kapad och kluven så säljs den oftast i stjälpt mått. Om den travas brukar 1 kubikm. bli 0.6 kubikm. Priserna varierar över landet men en storsäck( 1 kubikm. stj.) brukar kosta mellan 400 och 500 kr. Småsäckar(40 lit) brukar innebära ett pris på 1500 kr/kbikm. travat.
Vedhandlarna har andra omräkningstal

Avatar Fallback

Re: Elda upp din skog.

H3nkk4  
#78901
axwell skrev:
H3nkk4 skrev:I beräkningen är veden kapad och kluven, transport ej inräknat.


Nu hänger jag inte med i kalkylerna, om du menar att den köps kapad och kluven så säljs den oftast i stjälpt mått. Om den travas brukar 1 kubikm. bli 0.6 kubikm. Priserna varierar över landet men en storsäck( 1 kubikm. stj.) brukar kosta mellan 400 och 500 kr. Småsäckar(40 lit) brukar innebära ett pris på 1500 kr/kbikm. travat.
Vedhandlarna har andra omräkningstal



Altså det som jag kallar för löst mått är det samma som stjälpt mått. 1 m3 fast kubik mostvarar 2,5 m3 stjälpt mått. Visst? :o

Avatar Fallback

Re: Elda upp din skog.

H3nkk4  
#78903
H3nkk4 skrev:
axwell skrev:
H3nkk4 skrev:I beräkningen är veden kapad och kluven, transport ej inräknat.


Nu hänger jag inte med i kalkylerna, om du menar att den köps kapad och kluven så säljs den oftast i stjälpt mått. Om den travas brukar 1 kubikm. bli 0.6 kubikm. Priserna varierar över landet men en storsäck( 1 kubikm. stj.) brukar kosta mellan 400 och 500 kr. Småsäckar(40 lit) brukar innebära ett pris på 1500 kr/kbikm. travat.
Vedhandlarna har andra omräkningstal



Altså det som jag kallar för löst mått är det samma som stjälpt mått. 1 m3 fast kubik mostvarar 2,5 m3 stjälpt mått. Visst? :o



Och vi tar 35,0€ per m3 stjälpt mått i Finland. Det motsvarar ju runt 350 Svenska kronor.

Avatar Fallback

Re: Elda upp din skog.

H3nkk4  
#78906 Vi är tydligen för billiga här då :wink:

Avatar Fallback

Re: Elda upp din skog.

H3nkk4  
#78909 Om man då tar som exempel att en normal årsförbrukning för uppvärmning ligger på 25000kwh. Endast för uppvärmning. Så är priset för uppvärmning med Björkved runt 8100kr. per år.

Oljan 14250 kr. per år.

El 25000 kr. per år.

Användarvisningsbild

Re: Elda upp din skog.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78912 Det tycks som den enda frågan är hur mycket man tjänar på att gå över till vedeldning, inte om man ska!

Framförallt om man har egen skog och en kropp som behöver arbeta för att inte bli en boll :lol:


(Fortfarande har jag ångest inför valet av panna, övrigt prylar är lätt.)

Användarvisningsbild

Re: Elda upp din skog.

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78914
H3nkk4 skrev:Om man då tar som exempel att en normal årsförbrukning för uppvärmning ligger på 25000kwh. Endast för uppvärmning. Så är priset för uppvärmning med Björkved runt 8100kr. per år.

Oljan 14250 kr. per år.

El 25000 kr. per år.

Oljan låter väldigt billig. Vilket kubikmeterpris har du räknat med?

Avatar Fallback

Re: Elda upp din skog.

H3nkk4  
#78915
th skrev:
H3nkk4 skrev:Om man då tar som exempel att en normal årsförbrukning för uppvärmning ligger på 25000kwh. Endast för uppvärmning. Så är priset för uppvärmning med Björkved runt 8100kr. per år.

Oljan 14250 kr. per år.

El 25000 kr. per år.

Oljan låter väldigt billig. Vilket kubikmeterpris har du räknat med?


Det är nog nästan ett år sedan som oljepriset är ifrån. Då var den 570€ per m3. Altså runt 5700 kr per m3.
Jag vet inte vad eldningsoljan ligger på nu.

Användarvisningsbild

Re: Elda upp din skog.

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78916
H3nkk4 skrev:
th skrev:
H3nkk4 skrev:Om man då tar som exempel att en normal årsförbrukning för uppvärmning ligger på 25000kwh. Endast för uppvärmning. Så är priset för uppvärmning med Björkved runt 8100kr. per år.

Oljan 14250 kr. per år.

El 25000 kr. per år.

Oljan låter väldigt billig. Vilket kubikmeterpris har du räknat med?


Det är nog nästan ett år sedan som oljepriset är ifrån. Då var den 570€ per m3. Altså runt 5700 kr per m3.
Jag vet inte vad eldningsoljan ligger på nu.

Över 10000 SEK/kubik

Avatar Fallback

Re: Elda upp din skog.

H3nkk4  
#78918 Säkert? :shock:

Jag kollade nu på samma ställe Neste.fi som säljer eldningsolja och där var priset 681,10 € per m3. Flytta decimalen så får du skr.

Avatar Fallback

Re: Elda upp din skog.

axwell  
#78939 Det är självklart att den som vill, skall satsa på vedeldning. Priserna varierar starkt från ort till stad eller län. I Mittensrikes kust (Timrå) kostade förra vintern en lastbilstrave björk 4000 kr hemkört som långved. Motsvarar ca 16 kubikm fub. Energiinnehåll 2800*16=44800 kWh. Verkningsgrad 75%, återstår 33600 kWh.
Övriga kostn: hyra klyv+kap 2 dygn 200 kr. Medl. avg. i villafören. för att få hyra billigt 100kr/år, Öl+korv till 3 man för att klara det på 1-2 dygn 300 kr. Arbetshandskar 200 kr, Elförbrukn. 50 kr för jobbet, Sotning 950/år(varierar)
Då ligger kWh priset runt 18 öre.
En vedpanna kräver större utrymme för rationell vedhantering och vad det är värt är svårt att beräkna. Oftast har vedpannorna hög effekt därför är cirkulationspumparna dimensionerade därefter.
Kapitalkostnader tillkommer men gäller ju även för andra alternativ vid nyanskaffning.

Avatar Fallback

Re: Elda upp din skog.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78946
H3nkk4 skrev:
Oljan kostar beroende på runt 57 öre per kwh. och uppåt.


Finland har ingen(?) skatt på eldningsolja medan vi i Sverige har nästan samma skatt som på fordonsdiesel. Ligger just nu på ca 11.000:-/m3 i Sverige.

Avatar Fallback

Re: Elda upp din skog.

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78956 Tja med allt klart och betalt så landar jag på 4 öre kw timme
Med ved inklusive utgifter. Dvs egen ved och betalda maskiner + sotarn
Eget arbete räknas som skogsvård. Dvs en kul fritid med skogsnytta.


Zorran en som tror på virkes priserna.

Avatar Fallback

Re: Elda upp din skog.

H3nkk4  
#78962
Mangan skrev:
H3nkk4 skrev:
Oljan kostar beroende på runt 57 öre per kwh. och uppåt.


Finland har ingen(?) skatt på eldningsolja medan vi i Sverige har nästan samma skatt som på fordonsdiesel. Ligger just nu på ca 11.000:-/m3 i Sverige.



Nej vi har väl inte det kanske. Jag kollade att för tillfället är Motorbrännolja billigare än eldningsolja. Det skiljer ganska mycket. Motorbrännolja är det som vi bönder kör traktorn på.

Avatar Fallback

Re: Elda upp din skog.

axwell  
#78975
H3nkk4 skrev:Nej vi har väl inte det kanske. Jag kollade att för tillfället är Motorbrännolja billigare än eldningsolja. Det skiljer ganska mycket. Motorbrännolja är det som vi bönder kör traktorn på.


Är det "röd diesel" som är motorbrännolja, dvs den som många svenskar i gränstrakterna använder i sina dieselbilar?
Det påstås att det skulle vara mera "power" i den än i vår mjäkiga diesel. Tex att tomgångsvarvtalet skulle öka. Mina egna studier är inte tillräckligt omfattande för att ha någon bestämd åsikt.

Måste rätta mig själv lite om färdigkluven ved. K-Rauta hade en kampanj på 40-liters vedsäckar, 25 st a´40 lit kostade då bara 975 kr. Om det verkligen blir 1000 lit travat vill jag låta vara osagt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).