hajo skrev:OK, har mest kört lite grövre gallring ca 0,20 och där är nog detta aggregatet helt optimalt. Jag körde en liten post med första gallring i gran och där fick jag användning av flerträdshanteringen. Den funkade som den skulle och framför allt så har man inte ont av den när man inte använder den. Största skillnaden från det gamla aggregatet är nog ändå smidigheten i gallringen. 350 aggregatet var som ett fyrkantigt kassaskåp jamfört med SPt. Har inte behövt skruva något ännu men det är mer plats under huven på 561an jämfört med 451an. Slangdragningen är också bättre på 561an än vad den är på 451an. Pratade med en som kört 561an i snart 1500 tim och han hade fortfarande inte bytt någon slang. Tanken är att jag skall köra mer energived framåt våren och då får vi se vad det pallar för.
Låter ju bra det där.
Blir det något av hela affären så blir det Sp för oss. Chefen var och kollade på 350 med flerträd och var inte imponerad, sen finns ju inga mer alternativ om man ska ha långkran på 911.
350 kör ju många i förstagallring och är 561 bättre måste ju det fungera.
0,20-0,25, där nånstans börjar 451 bli tungjobbat, givetvis beroende på hurdan skogen ser ut.
Hur ser dina flerträdsarmar ut? Vi har en ganska tidig modell, dom nya ska visst vara både grövre och större. Inte helt fel, våra är lite korta ibland tycker jag.