Skördare

SP vs LM

25 inlägg 7007 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: SP vs LM

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78797
hajo skrev:OK, har mest kört lite grövre gallring ca 0,20 och där är nog detta aggregatet helt optimalt. Jag körde en liten post med första gallring i gran och där fick jag användning av flerträdshanteringen. Den funkade som den skulle och framför allt så har man inte ont av den när man inte använder den. Största skillnaden från det gamla aggregatet är nog ändå smidigheten i gallringen. 350 aggregatet var som ett fyrkantigt kassaskåp jamfört med SPt. Har inte behövt skruva något ännu men det är mer plats under huven på 561an jämfört med 451an. Slangdragningen är också bättre på 561an än vad den är på 451an. Pratade med en som kört 561an i snart 1500 tim och han hade fortfarande inte bytt någon slang. Tanken är att jag skall köra mer energived framåt våren och då får vi se vad det pallar för. :P


Låter ju bra det där.
Blir det något av hela affären så blir det Sp för oss. Chefen var och kollade på 350 med flerträd och var inte imponerad, sen finns ju inga mer alternativ om man ska ha långkran på 911.
350 kör ju många i förstagallring och är 561 bättre måste ju det fungera.
0,20-0,25, där nånstans börjar 451 bli tungjobbat, givetvis beroende på hurdan skogen ser ut.
Hur ser dina flerträdsarmar ut? Vi har en ganska tidig modell, dom nya ska visst vara både grövre och större. Inte helt fel, våra är lite korta ibland tycker jag.

Avatar Fallback

Re: SP vs LM

timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78800 Vad väger 561?
Orkar inte kolla sp hemsida.

Avatar Fallback

Re: SP vs LM

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78805
timberjack810c skrev:Vad väger 561?
Orkar inte kolla sp hemsida.


1050kg med flerträdsutrustning har jag för mig.

Avatar Fallback

Re: SP vs LM

hajo  
#78841 Flerträdshanteringen på 561an är nog så kraftig som man behöver, men man vill ju alltid ha lite längre och lite grövre! Det finns tydligen 561an`s flerträd till 451an och då borde det ju vara mer än tillräckligt till 451an.

   TS
Användarvisningsbild

Re: SP vs LM

221  
#79371 nån som har problem med givarna på sps? patade med en som hade kört 451 äldre modell o han sa diameter givarn vill aldrig vara med.. vilka är de vanligaste felen på 561an ? spanar lite på ett sånt..

Avatar Fallback

Re: SP vs LM

hajo  
#79430 Kan inte så mycket om just 451an men det kan ju vara en äldre Valmet där de kör med mellanboxar :?: Vet att det fins en del som har problem även med nyare men det går lika bra om man kopplar bort en av givarna. På 561 är det inga sådana problem vad jag vet.

   TS
Avatar Fallback

Re: SP vs LM

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79473 Mäter ju väldigt kass om man kopplar bort en givare...

Vi har kört 5400tim med vårat 451 nu och inte haft några problem med diametermätningen alls.
Däremot har vi bytt en längdsgivare.

Användarvisningsbild

Re: SP vs LM

221  
#79485 ok, vet inte om det var melln box på den.. var nån kugghjuls historia som dia givrna satt på som krångla. men det vr lite krångel över huvudtaget kunde vara ett måndags exemplar... längsta nån har kört med ett aggregat? de flesta ger sig väl runt 10 000?

Avatar Fallback

Re: SP vs LM

hajo  
#79539 Vet en snubbe som kört över 23 000 tim med ett 451 och han har fortfarande inte bytt någon kvistkniv enligt egen utsago :surp:

   TS
Användarvisningsbild

Re: SP vs LM

221  
#79673 ja stämmer de så är det ju betalt :o

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).